Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Projekty dla studentów, doktorantów i pracowników

Projekty trwające dla studentów

Projekt InnoFusion

Projekt skierowany do studentów

Projekt InnoFusion dotyczy organizacji 2 dniowej, interdyscyplinarnej konferencji naukowej dla studentów z zakresu wykorzystania fizyki w różnych dyscyplinach naukowych, takich jak: medycyna, ekonomia, biologia, farmacja, astronomia, inżynieria materiałowa, socjologia, w zakresie teorii, eksperymentu i aplikacji, w ramach której przeprowadzony zostanie konkurs na najlepsze wystąpienie i najlepszy poster.

Każdy zainteresowany uczestnictwem student/studentka dokona zgłoszenia swojej prezentacji/posteru do odpowiedniej dyscypliny (jak wskazano powyżej). W zależności od zgłoszeń, konferencja podzielona zostanie na sesje tematyczne, jednak nie mniej niż 4 różne sesje. Dodatkowo studenci/tki składając abstrakt/poster zadeklarują, do której z wymienionych kategorii należy go przypisać. Możliwe kategorie to „teoria”, „eksperyment” i „aplikacja”. Zgodnie z ww klasyfikacją nagrody również podzielone zostaną na trzy kategorie: „teoria”, „eksperyment” i „aplikacja”. W każdej kategorii przyznane zostaną nagrody pierwszego i drugiego stopnia – łącznie przyznanych zostanie 12 nagród – 6 w kategorii „wystąpienie” i 6 w kategorii „poster”.

Celem interdyscyplinarnej konferencji naukowej dla studentów z komponentem konkursowym jest:

  • Nagrodzenie osiągnięć i innowacyjności – poprzez konkurs i przyznawanie nagród, konferencja zachęca do innowacyjnych badań oraz wyłania najciekawsze projekty, które mogą mieć największy wpływ w zakresie teorii, eksperymentu i aplikacji.
  • Promowanie interdyscyplinarności – konferencja ma na celu pokazanie, jak fizyka może być wykorzystywana w różnych dziedzinach naukowych, takich jak medycyna, ekonomia, biologia, farmacja, astronomia, czy inżynieria materiałowa. Ma to zachęcić uczestników do przekraczania granic między dyscyplinami i stosowania wiedzy z fizyki w nietypowych kontekstach.
  • Rozwój młodych naukowców – wydarzenie wspiera studentów w doskonaleniu umiejętności prezentacji i komunikacji naukowej, zarówno w formie wystąpień, jak i posterów. Konkurs motywuje do pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności badawczych.
  • Integracja środowiska akademickiego – konferencja stwarza przestrzeń do nawiązywania kontaktów i wymiany doświadczeń między studentami różnych kierunków, a także między studentami a ekspertami, co może prowadzić do nowych projektów badawczych i współpracy.
  • Popularyzacja fizyki stosowanej – wydarzenie może podkreślać, jak teorie fizyczne oraz eksperymenty mogą prowadzić do realnych, praktycznych zastosowań w różnych dziedzinach, co może inspirować studentów do poszukiwania nowych sposobów wykorzystania tej nauki w swoich specjalizacjach.

Konferencja 6-7.09.2025

dr hab. Dariusz Kajewski, prof. UŚ
Kierownik projektu
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM)
Źródło finansowania
01.03.2025–30.09.2025
Okres trwania projektu
31 320,00
Wysokość dofinansowania

Projekt MatMechBio – Innowacyjne Nauczanie Problemowe i Technologie dla Poprawy Jakości Kształcenia w obszarze GZM

Projekt skierowany do studentów, pracowników i uczniów

Celem  projektu  jest  modernizacja,  dostosowanie  i  doskonalenie  programu  nauczania  na  Uniwersytecie  Śląskim  w Katowicach (UŚ) w ramach wybranych kierunków studiów Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych (WNST) głównie matematyki, inżynierii biomedycznej, mechatroniki i fizyki, poprzez wprowadzenie nowoczesnych metod kształcenia, które będą odpowiadały na potrzeby współczesnego rynku pracy oraz dynamicznie rozwijających się dziedzin technologii i nauki.

Zadanie 1 – Zwiększenie  konkurencyjności  absolwentów  kierunków  inżynierskich  UŚ  poprzez  wzmocnienie kompetencji w zakresie Przemysłu 4.0

Zwiększenie konkurencyjności absolwentów kierunków inżynierskich UŚ poprzez wzmocnienie kompetencji w zakresie Przemysłu 4.0. W ramach zadania zaplanowano modyfikację modułów związanych z automatyką, robotyką, sterowaniem i źródłami energii odnawialnej, prowadzonych w ramach laboratoriów na kierunkach mechatronika i inżynieria biomedyczna, poprzez wprowadzenie dodatkowych ćwiczeń praktycznych pod kątem przemysłu. Powyższe ma na celu podniesienie potencjału dydaktycznego kierunków ścisłych UŚ oraz zwiększenie możliwości zatrudnienia absolwentów studiów w przemyśle. Modyfikacji będą podlegały 2 moduły. Przykładowe opracowane ćwiczenia będą związane z badaniem paneli fotowoltaicznych oraz programowaniem mikrokontrolerów Arduino i sterowników PLC w kontekście Przemysłu 4.0. Treści ćwiczeń uwzględnią nowe technologie oraz metody stosowane w przemyśle, takie jak IoT, Big Data, sztuczna inteligencja oraz technologie cyfrowe w produkcji. W ramach zadania zaplanowano również przygotowanie i modernizację pomocy naukowych i dydaktycznych (stanowisko do badania paneli fotowoltaicznych, stanowiska związane z badaniem silników krokowych, silników małej mocy i serwomechanizmów, stanowisko dydaktyczne w postaci inteligentnego domu, stanowisko dydaktyczno-naukowe elektrowni wiatrowej). Planowane działania: przygotowanie i dostosowanie pomocy naukowych i dydaktycznych, modyfikacja 2 modułów w ramach laboratoriów na kierunkach mechatronika i inżynieria biomedyczna.

Zadanie 2 – Innowacje w Nauczaniu – AI i Data Science

Zwiększenie praktyczności i innowacyjności programu nauczania poprzez opracowanie modułów Data Science i Sztuczna inteligencja i jej wykorzystanie w nauczaniu matematyki oraz modyfikacja modułów Praktyka nauczycielska z matematyki w SP I, Praktyka nauczycielska z matematyki w SP II w ramach kierunku matematyka. Celem zadania jest wprowadzenie praktycznych narzędzi i technik w nauczaniu akademickim, które są bezpośrednio wykorzystywane na rynku pracy. W ramach modyfikacji modułów Praktyka studenci zdobędą doświadczenia związane z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela dzięki praktykom nauczycielskim w szkole podstawowej i będą mieli możliwość konfrontowania nabytej wiedzy z rzeczywistością pedagogiczną. Opracowanie nowych modułów pozwoli na wzbogacenie oferty programu nauczania. Nacisk zostanie położony na rozwinięcie praktycznych umiejętności studentów w obszarach data science i sztucznej inteligencji, obszarach wymagających ciągłego doskonalenia i dostosowywania do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku pracy. Planowane działania: modyfikacja modułu „Data Science”, modyfikacja modułów „Praktyka nauczycielska z matematyki w SP I”, „Praktyka nauczycielska z matematyki w SP II” , opracowanie modułu „Sztuczna inteligencja i jej wykorzystanie w nauczaniu matematyki”

Zadanie 3 – Bliżej nauki

Zaprojektowanie nowych ćwiczeń oraz układów pomiarowych dla studentów I i II stopnia różnych kierunków studiów ścisłych i przyrodniczych wraz z unowocześnieniem i rozbudową nowoczesnych pomocy dydaktycznych w zestawach pomiarowych (doświadczalnych) Zespołu Dydaktycznych Pracowni Fizycznych. Działanie obejmuje zaprojektowanie oraz zredagowanie instrukcji ćwiczenia dla studentów w języku polskim i angielskim. Zaprojektowane zostaną nowe i modyfikowane istniejące zestawy doświadczalne wykorzystujące nowoczesne metody badawcze: defektoskopia ultradźwiękowa i jej wykorzystanie w różnych dziedzinach nauki; dyfrakcja elektronów; wykorzystanie efektu Dopplera w nauce i medycynie; wiskozymetr kulkowy Höpplera – pomiar lepkości cieczy. Zaprojektowane zestawy i poczynione modyfikacje pozwolą na uniwersalne ich wykorzystanie podczas zajęć i interdyscyplinarne podejście do kształcenia studentów kierunków ścisłych, technicznych i przyrodniczych. Studenci różnych stopni kształcenia oraz różnych kierunków i specjalności będą mogli poznać różne aspekty nauki: podejść do problemu wielowątkowo, rozpatrzeć go pod kątem różnych dziedzin, poznać i wykorzystać różnego rodzaju nowoczesne metody badawcze. Planowane działania: przygotowanie i produkcja materiałów dydaktycznych, przygotowanie i produkcja materiałów dydaktycznych, zaprojektowanie stanowisk pomiarowych oraz opracowanie dydaktycznych scenariuszy w formie instrukcji w języku polskim i angielskim.

Projekt MatMechBio – Innowacyjne Nauczanie Problemowe i Technologie dla Poprawy Jakości Kształcenia w obszarze GZM został dofinansowany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię w ramach Programu „Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki”

dr Joanna Maszybrocka, prof. UŚ
Kierownik projektu
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM)
Źródło finansowania
31.01.2025–31.12.2025
Okres trwania projektu
67 223,00
Wysokość dofinansowania

Projekt skierowany do studentów, pracowników i uczniów

Celem projektu jest wzmocnienie potencjału w zakresie stosowania nowych technologii materiałowych poprzez transformację prowadzonych w dziedzinie inżynierii materiałowej w Uniwersytecie Śląskim edukacji i badań naukowych zgodnie z imperatywami zielonej gospodarki.

Zadania zaplanowane w projekcie realizowane będą na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych.

  1. Szkolenia dla kadry naukowej Uniwersytetu Śląskiego.
  2. Krajowe i międzynarodowe konferencje dla pracowników naukowych Uniwersytetu Śląskiego.
  3. Wizyty studyjne w przedsiębiorstwach oraz wiodących zagranicznych instytutach naukowych dla pracowników naukowych Uniwersytetu Śląskiego.
  4. Przeprowadzenie badań zewnętrznych w wyspecjalizowanych jednostkach badawczych.
  5. Upowszechnienie wyników badań przeprowadzonych przez pracowników Instytutu Inżynierii Materiałowej poprzez publikacje w czasopismach naukowych.
  6. Warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych prowadzone prowadzone przez pracowników Uniwersytetu Śląskiego.
  7. Warsztaty z kontroli jakości i recyklingu materiałów z ekspertami z otoczenia gospodarczego dla studentów Uniwersytetu Śląskiego.
  8. Szkolenia dla kadry dydaktycznej Uniwersytetu Śląskiego.
  9. Zakup środków trwałych w celu doposażenia pracowni naukowych i laboratoriów związanych z zieloną i cyfrową gospodarką.

Grupa docelowa:

Grupę docelową stanowi łącznie 180 osób, w tym:

  1. Kadra dydaktyczna i naukowa Uczelni: łącznie 36 osób (16 kobiet, 20 mężczyzn).
  2. Osoby studiujące: 60 studentów/studentek UŚ (24 kobiet, 36 mężczyzn) studiujących na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych.
  3. Uczniowie i uczennice szkół ponadpodstawowch: łącznie 84 osób (47 kobiet i 37 mężczyzn) w wieku 15-20 lat uczących się w szkołach ponadpodstawowych, uczących się lub zamieszkałych w jednym z 7 podregionów (określonym w TPST) w woj. śląskim objętych procesem transformacji, zainteresowanych w szczególności naukami ścisłymi, chcących zdawać maturę z przedmiotów z zakresu nauk ścisłych (np. matematyka, fizyka).

Efekty projektu:

  1. Dzięki szkoleniom pracownicy będą przygotowani do wprowadzenia nowoczesnych programów, umożliwiających studentom zdobycie specjalistycznych umiejętności w zakresie zrównoważonej produkcji i badań materiałów wykorzystywanych w technologiach związanych z zieloną gospodarką. Programy te będą ściśle związane z aktualnymi potrzebami rynku pracy, kształcąc specjalistów gotowych do aktywnego udziału w transformacji gospodarki w kierunku zrównoważonego rozwoju.
  2. Wzrost jakości badań naukowych, efektywności procesów edukacyjnych oraz umożliwi realizację bardziej zaawansowanych projektów badawczych w obszarach zrównoważonego rozwoju i innowacji technologicznych.
  3. Efektywne rozpowszechnianie wyników badań projektu w społeczności naukowej i przemysłowej.
  4. Zwiększona widoczność i wpływ badań prowadzonych przez Instytut na arenie międzynarodowej, rozwój sieci współpracy i partnerstw naukowych, wzmocnienie wiedzy i umiejętności pracowników naukowych w zakresie najnowszych trendów i zielonych technologii.

strona projektu

#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie

dr inż. Robert Albrech
Kierownik projektu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego
Źródło finansowania
01.08.2024 – 30.06.2026
Okres trwania projektu
5 293 172,50
Wysokość dofinansowania

Projekt skierowany do studentów, pracowników i uczniów

Celem projektu jest wsparcie osób studiujących w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, kadry uczelni oraz osób uczących się w szkołach ponadpodstawowych poprzez dostosowanie kształcenia do potrzeb związanych z zieloną i cyfrową transformacją.

Zadania zaplanowane w projekcie realizowane będą na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych UŚ w miastach: Katowice, Sosnowiec, Chorzów:

  1. wsparcie kadry uczelni – kursy i szkolenia podnoszące kompetencje związane z zieloną i cyfrową transformacją,
  2. staże studenckie dla osób studiujących na kierunkach związanych z zieloną i cyfrową gospodarką realizowanych na WNST,
  3. wsparcie uczniów szkół ponadpodstawowych,
  4. zakup środków trwałych w celu doposażenia pracowni laboratoryjnych związanych z zieloną chemią i cyfrową transformacją.

Grupa docelowa:

Grupę docelową stanowi łącznie 358 osób, w tym:

  1. Kadra dydaktyczna Uczelni– nauczyciele i nauczycielki tj. pracownicy dydaktyczni oraz badawczo-dydaktyczni Uniwersytetu Śląskiego, którzy chcą podnieść swoje kompetencje związane z zieloną i cyfrową transformacją oraz wprowadzić te zagadnienia do modułów prowadzonych zajęć.
  2. Osoby studiujące– studenci i studentki studiujący na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych na kierunkach związanych z zieloną i cyfrową gospodarką, chcący zdobyć dodatkowe, praktyczne doświadczenie.
  3. Uczniowie i uczennice w wieku 15-20 lat uczący się w szkołach ponadpodstawowych lub zamieszkujący w jednym z 7 podregionów (określonym w TPST) w woj. śląskim objętych procesem transformacji, zainteresowanych w szczególności naukami chemicznymi, chcących zdawać maturę z przedmiotów z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych (np. chemia, matematyka, biologia).

Efekty projektu:

  1. zdobycie/podniesienie kompetencji uczestników projektu,
  2. zwiększenie konkurencyjności na rynku pracy,
  3. inicjowanie działań, mających na celu poprawę jakości edukacji w celu zwiększenia świadomości zrównoważonego rozwoju oraz znaczenia nauk ścisłych w rozwoju zielonej i cyfrowej gospodarki,
  4. wzmocnienie potencjału technicznego Uczelni.

Wartość projektu: 1 679 112 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 1 511 200,80 zł
Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji) dla Priorytetu: FESL.10.00-Fundusze Europejskie na transformację i dla Działania: FESL.10.25-Rozwój kształcenia wyższego zgodnie z potrzebami zielonej gospodarki

strona projektu

#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie

dr Katarzyna Kowalska-Szojda, prof. UŚ
Koordynator projektu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego
Źródło finansowania
01.03.2024 - 30.06.2026
Okres trwania projektu
1 679 112
Wysokość dofinansowania

Projekt skierowany do studentów

Europejski program magisterski „BIOPHAM (BIO&PHArmaceutical Materials science)” to dwuletni (120 ECTS) program w całości prowadzony w języku angielskim  wspólnie przez Uniwersytet w Lille (Francja), Uniwersytet w Pizie (Włochy), Uniwersytet Śląski w Katowicach (Polska) i Politechnice Katalońskiej (Hiszpania).

Uniwersytet w Lille jest odpowiedzialny za ogólną koordynację i inicjowanie działań programowych we współpracy z partnerami.

BIOPHAM odpowiada na międzynarodowe zapotrzebowanie na wykwalifikowanych absolwentów z teoretycznymi i stosowanymi szkoleniami na wysokim poziomie w zakresie materiałoznawstwa oraz fizyki i chemii materiałów oraz ich zastosowań w przemyśle farmaceutycznym i biofarmaceutycznym. BIOPHAM korzysta również z zaangażowania bardzo dużej międzynarodowej sieci 13 firm, 3 międzynarodowych klastrów organów publicznych/prywatnych (w tym przemysłu), 6 wielkoskalowych instalacji (źródła synchrotronowe i neutronowe) oraz 25 prestiżowych europejskich i pozaeuropejskich uniwersytetów i centrów badawczych (Irlandia, Wielka Brytania, Belgia, Portugalia, Rosja, USA, Japonia, Australia, Chiny, Indie, Kamerun, Argentyna, Brazylia).

Partnerzy stowarzyszeni przyczyniają się do promocji programu studiów magisterskich oraz uczestniczą w zarządzaniu projektem (poprzez radę naukową, radę doradczą). Partnerzy stowarzyszeni zaoferują również studentom praktyki zawodowe, specjalistyczne seminaria i wykłady, wizyty studyjne w siedzibach firm siedziby firmy.

Strona internetowa projektu

dr Marzena Rams- Baron
Koordynator projektu
ERASMUS+
Źródło finansowania
2021 - 2026
Okres trwania projektu
EUR 4 433 000,00
Wysokość dofinansowania

Projekty trwające dla pracowników

Projekt skierowany do studentów, pracowników i uczniów

Celem projektu jest wzmocnienie potencjału w zakresie stosowania nowych technologii materiałowych poprzez transformację prowadzonych w dziedzinie inżynierii materiałowej w Uniwersytecie Śląskim edukacji i badań naukowych zgodnie z imperatywami zielonej gospodarki.

Zadania zaplanowane w projekcie realizowane będą na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych.

  1. Szkolenia dla kadry naukowej Uniwersytetu Śląskiego.
  2. Krajowe i międzynarodowe konferencje dla pracowników naukowych Uniwersytetu Śląskiego.
  3. Wizyty studyjne w przedsiębiorstwach oraz wiodących zagranicznych instytutach naukowych dla pracowników naukowych Uniwersytetu Śląskiego.
  4. Przeprowadzenie badań zewnętrznych w wyspecjalizowanych jednostkach badawczych.
  5. Upowszechnienie wyników badań przeprowadzonych przez pracowników Instytutu Inżynierii Materiałowej poprzez publikacje w czasopismach naukowych.
  6. Warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych prowadzone prowadzone przez pracowników Uniwersytetu Śląskiego.
  7. Warsztaty z kontroli jakości i recyklingu materiałów z ekspertami z otoczenia gospodarczego dla studentów Uniwersytetu Śląskiego.
  8. Szkolenia dla kadry dydaktycznej Uniwersytetu Śląskiego.
  9. Zakup środków trwałych w celu doposażenia pracowni naukowych i laboratoriów związanych z zieloną i cyfrową gospodarką.

Grupa docelowa:

Grupę docelową stanowi łącznie 180 osób, w tym:

  1. Kadra dydaktyczna i naukowa Uczelni: łącznie 36 osób (16 kobiet, 20 mężczyzn).
  2. Osoby studiujące: 60 studentów/studentek UŚ (24 kobiet, 36 mężczyzn) studiujących na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych.
  3. Uczniowie i uczennice szkół ponadpodstawowch: łącznie 84 osób (47 kobiet i 37 mężczyzn) w wieku 15-20 lat uczących się w szkołach ponadpodstawowych, uczących się lub zamieszkałych w jednym z 7 podregionów (określonym w TPST) w woj. śląskim objętych procesem transformacji, zainteresowanych w szczególności naukami ścisłymi, chcących zdawać maturę z przedmiotów z zakresu nauk ścisłych (np. matematyka, fizyka).

Efekty projektu:

  1. Dzięki szkoleniom pracownicy będą przygotowani do wprowadzenia nowoczesnych programów, umożliwiających studentom zdobycie specjalistycznych umiejętności w zakresie zrównoważonej produkcji i badań materiałów wykorzystywanych w technologiach związanych z zieloną gospodarką. Programy te będą ściśle związane z aktualnymi potrzebami rynku pracy, kształcąc specjalistów gotowych do aktywnego udziału w transformacji gospodarki w kierunku zrównoważonego rozwoju.
  2. Wzrost jakości badań naukowych, efektywności procesów edukacyjnych oraz umożliwi realizację bardziej zaawansowanych projektów badawczych w obszarach zrównoważonego rozwoju i innowacji technologicznych.
  3. Efektywne rozpowszechnianie wyników badań projektu w społeczności naukowej i przemysłowej.
  4. Zwiększona widoczność i wpływ badań prowadzonych przez Instytut na arenie międzynarodowej, rozwój sieci współpracy i partnerstw naukowych, wzmocnienie wiedzy i umiejętności pracowników naukowych w zakresie najnowszych trendów i zielonych technologii.

#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie

dr inż. Robert Albrecht
Kierownik projektu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego
Źródło finansowania
01.08.2024 – 30.06.2026
Okres trwania projektu
5 293 172,50
Wysokość dofinansowania

Projekt skierowany do studentów, pracowników i uczniów

Celem projektu jest wsparcie osób studiujących w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, kadry uczelni oraz osób uczących się w szkołach ponadpodstawowych poprzez dostosowanie kształcenia do potrzeb związanych z zieloną i cyfrową transformacją.

Zadania zaplanowane w projekcie realizowane będą na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych UŚ w miastach: Katowice, Sosnowiec, Chorzów:

  1. wsparcie kadry uczelni – kursy i szkolenia podnoszące kompetencje związane z zieloną i cyfrową transformacją,
  2. staże studenckie dla osób studiujących na kierunkach związanych z zieloną i cyfrową gospodarką realizowanych na WNST,
  3. wsparcie uczniów szkół ponadpodstawowych,
  4. zakup środków trwałych w celu doposażenia pracowni laboratoryjnych związanych z zieloną chemią i cyfrową transformacją.

Grupa docelowa:

Grupę docelową stanowi łącznie 358 osób, w tym:

  1. Kadra dydaktyczna Uczelni– nauczyciele i nauczycielki tj. pracownicy dydaktyczni oraz badawczo-dydaktyczni Uniwersytetu Śląskiego, którzy chcą podnieść swoje kompetencje związane z zieloną i cyfrową transformacją oraz wprowadzić te zagadnienia do modułów prowadzonych zajęć.
  2. Osoby studiujące – studenci i studentki studiujący na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych na kierunkach związanych z zieloną i cyfrową gospodarką, chcący zdobyć dodatkowe, praktyczne doświadczenie.
  3. Uczniowie i uczennice w wieku 15-20 lat uczący się w szkołach ponadpodstawowych lub zamieszkujący w jednym z 7 podregionów (określonym w TPST) w woj. śląskim objętych procesem transformacji, zainteresowanych w szczególności naukami chemicznymi, chcących zdawać maturę z przedmiotów z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych (np. chemia, matematyka, biologia).

Efekty projektu:

  1. zdobycie/podniesienie kompetencji uczestników projektu,
  2. zwiększenie konkurencyjności na rynku pracy,
  3. inicjowanie działań, mających na celu poprawę jakości edukacji w celu zwiększenia świadomości zrównoważonego rozwoju oraz znaczenia nauk ścisłych w rozwoju zielonej i cyfrowej gospodarki,
  4. wzmocnienie potencjału technicznego Uczelni.

Wartość projektu: 1 679 112 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 1 511 200,80 zł
Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji) dla Priorytetu: FESL.10.00-Fundusze Europejskie na transformację i dla Działania: FESL.10.25-Rozwój kształcenia wyższego zgodnie z potrzebami zielonej gospodarki

strona projektu

#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie

dr Katarzyna Kowalska-Szojda, prof. UŚ
Koordynator projektu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego
Źródło finansowania
01.03.2024 - 30.06.2026
Okres trwania projektu
1 679 112
Wysokość dofinansowania

Głównym celem projektu jest podniesienie jakości kształcenia poprzez opracowanie nowego, interdyscyplinarnego programu studiów magisterskich z zakresu inżynierii materiałowej w międzynarodowym konsorcjum, odpowiadającego na potrzeby współczesnej gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa.

Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez:

  • podniesienie wiedzy nauczycieli akademickich w zakresie aktualnych problemów i kierunków rozwoju dydaktyki oraz zagadnień związanych z inżynierią materiałową,
  • podnoszenie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich w ramach krótkich wizyt szkoleniowych,
  • dostosowanie programu studiów do potrzeb otoczenia społeczno – gospodarczego,
  • zwiększenie innowacyjności i umiędzynarodowienia zaangażowanych instytucji (4) poprzez wymianę dobrych praktyk, wspólne opracowywanie programu studiów i materiałów dydaktycznych w formie blended learning oraz promocję otwartej edukacji.

Konsorcjum uczelni:

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska (Lider)
  • Afyon Kocatepe Üniversitesi, Turcja
  • Žilinská univerzita v Žiline, Słowacja
  • Ivan Franko National University of Lviv, Ukraina

więcej o projekcie

Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejski Korpusu Solidarności
Źródło finansowania
01.01.2022 – 01.07.2024
Okres trwania projektu
EURO 315 650,00
Wysokość dofinansowania

Projekty zakończone

Program skierowany do doktorantów na kierunku Chemia

Głównym celem projektu jest zwiększenie jakości i efektywności kształcenia na studiach doktoranckich na kierunku chemia oraz podniesienie kompetencji związanych z pracą w interdyscyplinarnym i międzynarodowym środowisku badawczym 8 uczestników studiów doktoranckich poprzez opracowanie i realizację programu nowych interdyscyplinarnych elementów kształcenia (PIK) oraz dodatkowe działania związane z programem stypendialnym i umiędzynarodowieniem studiów.

Projekt obejmuje swoim zakresem merytorycznym wyłącznie działania dotyczące tworzenia i realizacji wysokiej jakości programów doktoranckich i działań uzupełniających, realizowanych poprzez interdyscyplinarny program studiów doktoranckich o zasięgu krajowym.

 

więcej o projekcie

dr hab. Ewa Malicka, prof. UŚ
Kierownik projektu
dr Katarzyna Kowalska-Szojda
Koordynator projektu ds. merytorycznych
NCBiR
Źródło finansowania
01.07.2018 - 30.06.2023
Okres trwania projektu
1 039 370,52
Wysokość dofinansowania


Dofinansowano ze środków budżetu państwa.
Studenckie koła naukowe tworzą innowacje.

Projekt: Nowe związki o potencjalnym zastosowaniu w produkcji ogniw fotowoltaicznych

O projekcie

Projekt skierowany do członków Koła Naukowego Chemików Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach „Aqua Regia”. Celem głównym projektu jest przeprowadzenie przez studentów, członków Koła Naukowego, w zespołach badawczych Instytutu Chemii, badań naukowych polegających na syntezie oraz wyznaczeniu właściwości fizykochemicznych nowych materiałów o potencjalnym zastosowaniu w produkcji ogniw fotowoltaicznych oraz wyprodukowaniu prototypowych ogniw fotowoltaicznych. W ramach Projektu studenci nabędą również kompetencje miękkie potrzebne do prowadzenia nadań naukowych i promocji ich wyników poprzez m.in. warsztaty, pracę w zespołach badawczych, wystąpienia publiczne.

Zobacz plakat projektu

Zadania projektowe

  1. Warsztaty kształtujące kompetencje niezbędne do prowadzenia badań naukowych.
  2. Prowadzenie badań naukowych – realizacja projektu naukowego.
  3. Popularyzacja badań naukowych – udział studentów w konferencji naukowej.

Prowadzenie badań naukowych – realizacja projektu naukowego | Rekrutacja

  1. Uczestnikami zdania w Projekcie mogą zostać studenci i studentki studiów 1 i 2 stopnia kształcący się na kierunku chemia oraz studiów 1 stopnia na kierunku technologia chemiczna, będący jednocześnie członkami Koła Naukowego chemików Uniwersytetu Śląskiego „Aqua Regia”.
  2. Rekrutacja uczestników do zdania w Projekcie poprzedzona będzie kampanią informacyjno–promocyjną prowadzoną poprzez stronę internetową, plakaty informacyjne na Wydziałach, spotkania informacyjne ze studentami/kami, oraz media społecznościowe.
  3. Rekrutacja do projektu wraz z podaniem jej terminów odbywa się przy pomocy zdalnego formularza elektronicznego udostępnionego minimum w mediach społecznościowych oraz na platformie MS Teams (w zespole Koła Naukowego).
  4. Limit osób przyjętych do projektu wynosi 10.
  5. Studenci rekrutują się do projektu poprzez wskazanie w formularzu elektronicznym preferowanego tytułu projektu naukowego.
  6. W przypadku zgłoszenia większej liczby studentów/ek w stosunku do limitu miejsc w Projekcie zostanie przeprowadzona rozmowa kwalifikacyjna ze wszystkimi kandydatami/tkami oraz z Koordynatorem Projektu i wybranym przez studenta tutorem z listy proponowanych tematów. Skala punktów: od 0 do 10. Ocenie podlegać będzie znajomość zagadnień zaproponowanych przez tutora przed rozmową. Utworzona zostanie lista rezerwowa wg. malejącej liczby punktów uzyskanych podczas rozmowy. Z listy rezerwowej kandydat/ka może być przeniesiony na listę osób zrekrutowanych do udziału w Zadaniu w Projekcie pod warunkiem zwolnienia miejsca.
  7. W przypadku nie wypełnienia limitów miejsc/rezygnacji wyłonionych studentów/ek, zostanie ogłoszona dodatkowa rekrutacja na podstawie kolejności zgłoszeń, do momentu wyczerpania limitu miejsc.

Prowadzenie badań naukowych – realizacja projektu naukowego | Propozycje tematów

  1. Synteza pochodnych fenotiazyny z podstawnikami o różnym charakterze elektronowym.
  2. Synteza niesymetrycznych pochodnych fenotiazyny typu donor-π-donor- π-akceptor (D-π-D-π-A) jako potencjane warstwy aktywne w ogniwach fotowoltaicznych.
  3. Synteza nowych pochodnych perylenotriimidu w kontekście materiałów elektroaktywnych na potrzeby organicznych ogniw słonecznych.
  4. Synteza azowych pochodnych 1,8-naftalimidów z grupami sulfonowymi.
  5. Synteza pochodnych 1,8-naftalimidów z grupami kwasowymi.
  6. Badania właściwości otrzymanych związków z grupami kotwiczącymi jako potencjalnych barwników dla ogniw fotowoltaicznych.
  7. Konstrukcja i charakterystyka barwnikowych ogniw fotowoltaicznych

Pobierz listę proponowanych tematów wraz z tutorem oraz bibliografią w formacie pdf.

Prowadzenie badań naukowych – realizacja projektu naukowego | Prototypy ogniw fotowoltaicznych

Badania w ramach projektu „Nowe związki o potencjalnym zastosowaniu w produkcji ogniw fotowoltaicznych”
Wyselekcjonowano związki zsyntezowane w ramach projektu, które zastosowano do konstrukcji dwóch rodzajów ogniw fotowoltaicznych (PVs), a mianowicie barwnikowych (DSSCs) oraz organicznych o heterozłączu objętościowym (BHJ). W przypadku związków zawierających grupy kotwiczące pożądanych w zastosowaniu w DSSCs zarejestrowano ich widma absorpcyjne w zakresie UV-Vis na podłożu z tlenku tytanu(IV) (TiO2). Warstwy TiO2 przygotowano metodą sitodruku z pasty tytanowej. Określono parametry fotowoltaiczne (PV) ogniw BHJ na podstawie charakterystyk prądowo-napięciowych wykonanych w trakcie badań realizowanych przez uczestników projektu w Centrum Materiałów Polimerowych i Węglowych PAN w Zabrzu. W celu rejestracji krzywych prądowo-napięciowych użyto symulatora światła słonecznego o standardowej mocy 100 mW cm-2 w warunkach AM 1,5 G oraz urządzenia źródłowo-pomiarowego Keithley 2400 SourceMeter wraz z oprogramowaniem.

Raport końcowy: Prototypowe_ogniwa_fotowoltaiczne – opis

dr Katarzyna Kowalska-Szojda
Kierownik projektu
MEiN
Źródło finansowania
02.05.2022 - 01.10.2023
Okres trwania projektu
64 000,00 zł
Wysokość dofinansowania

Program skierowany do studentów na kierunku Matematyka

Celem projektu jest zdobycie praktycznego doświadczenia oraz podniesienie kompetencji pedagogicznych i społecznych 19 studentów studiów stacjonarnych I i II stopnia kierunku matematyka, specjalność: nauczycielska, prowadzonego na Wydziale Nauk Ścisłych i technicznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, a także zwiększenie jakości i efektywności kształcenia poprzez wdrożenie zmodyfikowanych programów kształcenia.

więcej o projekcie

dr Joanna Samsel-Opalla
Kierownik projektu
NCBiR
Źródło finansowania
01.10.2018 - 14.06.2023
Okres trwania projektu
696 823,3
Wysokość dofinansowania

Projekt skierowany do studentów

We współczesnym świecie technika cyfrowa, a w szczególności mikroprocesorowa
i sterownikowa, w naturalny sposób wymusza na ludziach pracujących w różnych gałęziach przemysłu – elektronikach, konstruktorach, fizykach, chemikach czy też analitykach i biochemikach, potrzebę podjęcia wyzwania nauki programowania. Wcześniej czy później zachodzi potrzeba połączenia urządzenia ze światem zewnętrznym oraz wymuszenia współdziałania poszczególnych urządzeń w stanowiskach laboratoryjnych, liniach produkcyjnych czy też inteligentnych budynkach użyteczności publicznej i domach mieszkalnych. Jednak dla znacznej części populacji programowanie kojarzone jest z wpisywaniem tysięcy linii kodu, podczas którego nie można śledzić płynącego sygnału.

Wychodząc naprzeciw potrzebom ludzi wchodzącym w aktywne życie zawodowe we współczesnym świecie, a jednocześnie zniechęconym programowaniem w konwencjonalnych (tekstowych) językach programowania, w ramach niniejszego projektu, proponujemy naukę podstaw programowania w środowisku programistycznym LabView. LabView jest bardzo intuicyjnym narzędziem stanowiącym alternatywę w sposobie podejścia do samego procesu programowania proponującym rysowanie kodu aplikacji. Nauka programowania w tym języku to nie tylko poznawanie struktur i zasad programistycznych, to również nabywanie umiejętności analitycznego myślenia niezbędnego w rozwiązywaniu problemów nie tylko informatycznych.

Programowanie w tym środowisku staje się coraz bardziej popularne. Programy napisane
w LabView są wykorzystywane w wielkich koncernach przemysłowych, a znajomość choćby podstaw programowania w tym języku będzie stanowiła dodatkowy atut na rynku pracy. Dodatkowym atutem proponowanego wsparcia jest możliwość rozwoju technicznego języka angielskiego.

Czy nasza propozycja brzmi dla Ciebie interesująco?

Czy chciałbyś poznać szczegóły naszego projektu?

Napisz, skontaktujemy się z Tobą w możliwie najkrótszym czasie

ZAPRASZAMY!

Dokumenty rejestracyjne już wkrótce znajdziesz na naszej stronie!

dr hab. Małgorzata Adamczyk-Habrajska, prof. UŚ
Kierownik projektu
NCBiR
Źródło finansowania
01.08.2019 - 31.07.2021
Okres trwania projektu
57 715 zł
Wysokość dofinansowania

Program skierowany do studentów kierunków nie związanych z IT


Programowanie to dziś umiejętność o znaczeniu horyzontalnym, potrzebna w wielu zawodach, nie tylko IT, to coś więcej niż nauka prawidłowego pisania kodu. „Nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu, która pozwala rozwinąć umiejętność skutecznego myślenia o rzeczach, które nie są związane z IT” (Bill Gates).

Obecnie w całej Europie istnieje silny trend w uczeniu się programowania od najmłodszych lat. Dostępne są liczne kursy dla dzieci oraz dedykowane platformy e-learningowe, a kodowanie zaczyna być traktowane jak nauka każdego innego języka obcego. Istnieje jednak pewna luka w dostosowaniu tej tendencji do wymogów i potrzeb młodych ludzi (powyżej 18 roku życia), którzy właśnie wkraczają na rynek pracy i najbardziej potrzebują umiejętności okołoprogramistycznych i myślenia komputacyjnego. Dlatego w projekcie CC INFINITE wsparciem objęci zostaną studenci kierunków innych niż związanych z IT.

Głównym celem projektu jest zwiększenie innowacyjności i interdyscyplinarności szkolnictwa wyższego poprzez opracowanie, wdrożenie (przez co najmniej 4 europejskie szkoły wyższe) i ewaluację innowacyjnego kursu programowania dla studentów kierunków niezwiązanych z IT.
Projekt realizowany jest w ramach konsorcjum: Uniwersytet Śląski (lider), Fundacja Edu-Res (Polska), University of Bedfordshire (Wielka Brytania), Fundación Universitaria San Antonio (Hiszpania), Università degli Studi di Bari Aldo Moro (Włochy).

więcej o projekcie

dr hab. Łukasz Machura
Kierownik projektu
Erasmus +
Źródło finansowania
01.10.2018 - 31.07.2022
Okres trwania projektu
184 931,56
Wysokość dofinansowania

Program skierowany do studentów na kierunku Informatyka

Celem głównym projektu jest nabycie i podniesienie kompetencji zawodowych, w tym informatycznych, językowych, komunikacyjnych, a także umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy 45 studentek/ów (8K/37M) studiów stacjonarnych, inżynierskich I st. kierunku informatyka prowadzonych na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych (dawniej Wydział Informatyki i Nauki o Materiałach) Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, odpowiadających potrzebom społeczno-gospodarczym, oczekiwanym przez pracodawców z sektora IT i BPO od kandydatów do pracy (w oparciu o najnowsze badania rynku), poprzez realizację wysokiej jakości programów stażowych, programu rozwoju kompetencji, w tym: certyfikowanych szkoleń, warsztatów, wizyt studyjnych i dodatkowych zajęć realizowanych z pracodawcami i włączanie pracodawców z sektora BPO i IT z Województwa Śląskiego w przygotowanie i realizację programów kształcenia w zakresie objętym projektem.

Projekt przyczyni się do osiągnięcia celu szczegółowego POWER przez realizację kompleksowych działań zapewniających maksymalną efektywność zaplanowanych form wsparcia w ramach Programu Rozwoju Kompetencji i Programu Stażowego służących nabyciu przez studentki/ów kierunku informatyka w/w kompetencji oczekiwanych przez pracodawców z sektora IT i BPO na rynku pracy. Zapotrzebowanie na kompetencje określono na podstawie Raportu Analiza kompetencji i kwalifikacji kluczowych dla zwiększenia szans absolwentów na r. pracy oraz badań własnych.

Strona internetowa projektu

dr Małgorzata Gajos-Gržetić
Koordyntor projektu
NCBiR
Źródło finansowania
01.02.2018 - 31.05.2021
Okres trwania projektu
503 211,74
Wysokość dofinansowania

VINCI Dive into Science – Interdisciplinary International Silesian Summer School – intensive international education programme for forein students.

The project will be realized in the period from 01/11/2021 to 31/08/2023.

The project mainly assumes the organizing of an international summer school dedicated to the best worldwide students. The choice of support results from the popularity of the so-called short-term programs, including summer schools and other educational programs lasting from 2 to 8 weeks.

The Interdisciplinary International Silesian Summer School is an intensive 3-week program including:

  • basic classes modules,
  • projects carried out by students under specialist workshops involving the participation of students in scientific research;
  • lectures by renowned foreign lecturers;
  • seminars;
  • activities promoting Polish culture as well as educational and scientific opportunities;
  • integration and socializing events

Students from EU and non-EU countries who have completed at least 1 year of studies in first-cycle studies or are in the process of second-cycle studies (computer science or chemical sciences or physical sciences or materials engineering) can apply to the VINCI school.

Each of the 40 participants of the School will receive a scholarship of PLN 5,000.00.

project’s website

dr hab. Seweryn Kowalski, prof. UŚ Kierownik projektu
NAWA Źródło finansowania
01.11.2021 - 31.08.2023 Okres trwania projektu
700 980,00 zł Wysokość dofinansowania

Projekt edukacyjny
„UNIWERS-US. Kadra Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach dla projektowania uniwersalnego”

Celem głównym Projektu jest podniesienie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w zakresie projektowania uniwersalnego poprzez realizację nowatorskich działań opartych na idei wspólnoty uczącej się oraz metodzie World Cafe.

Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez:

  • zintensyfikowane działania zmierzające do podniesienia kompetencji z zakresu projektowania uniwersalnego u 10 osób, które w rezultacie zostaną liderami/ambasadorami ds. projektowania uniwersalnego,
  • organizację cyklu nowatorskich warsztatów dla 150 nauczycieli akademickich z poszczególnych obszarów kształcenia/kierunków, prowadzonych pod merytoryczną opieką liderów ds. projektowania uniwersalnego i opartych o ideę i założenia wspólnoty uczącej się oraz metod world cafe,
  • przygotowanie rekomendacji w postaci materiałów e-learningowych przez uczestników Projektu, pod opieką merytoryczną liderów ds. projektowania uniwersalnego;
  • praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy przez uczestników szkolenia oraz liderów ds. projektowania uniwersalnego, uzupełnionych o możliwość konsultacji i monitoringu.

strona projektu

dr Małgorzata Gajos-Gržetić, prof. UŚ Kierownik projektu
Unia Europejska w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Źródło finansowania
01.01.2022 – 31.10.2023 Okres trwania projektu
878 577,50 zł Wysokość dofinansowania
return to top