Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Konkurs | Zaproponuj kształt modułów otwartych dla studiów II stopnia!

15.01.2024 - 14:13 aktualizacja 22.01.2024 - 16:44
Redakcja: OO

Rusza konkurs na projekty modułów w ramach Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej na rok akademicki 2024/2025

15 stycznia 2024 roku rusza nabór projektów modułów do realizacji w ramach Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej (OOD) dla studiów II stopnia w roku akademickim 2024/2025. W ramach konkursu każdy(-a) nauczyciel(-ka) akademicki(-a) (lub zespół) może złożyć propozycje dowolnej liczby modułów, uwzględniając kryteria i wymagania określone w regulaminie konkursu. Aby wziąć udział w konkursie, należy przesłać projekty sylabusów do 18 lutego 2024 roku poprzez formularz zgłoszeniowy. Rozstrzygnięcie konkursu i ogłoszenie listy wyników nastąpi 15 marca 2024 roku. Ostateczny kształt oferty na rok akademicki 2024/2025 zostanie podany do wiadomości 30 kwietnia 2024 roku.

Celem Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej[1] jest umożliwienie studentom i studentkom Uniwersytetu Śląskiego skorzystania z szerokiej oferty zajęć ponadkierunkowych łączących zróżnicowane podejścia naukowe i pola naukowej refleksji, a także uwzględniających w treści najistotniejsze zagadnienia i fenomeny współczesnego życia. Projekty modułów zgłaszane do konkursu będą oceniane według następujących kryteriów:

  • uniwersalność – wymogi wstępne nie obejmują znajomości podstaw naukowych w dyscyplinie, do której odnoszą się efekty modułowe,
  • interdyscyplinarność – zagadnienia uwzględniają elementy wykraczające i/lub łączące zagadnienia spoza jednej dyscypliny, dziedziny, a nawet obszaru nauki, w tym podejmujące bieżące problemy wymagające ponaddziedzinowych podejść naukowych i wielogłosowych dyskursów,
  • otwartość – zagadnienia uwzględniają otwarte i elastyczne formy realizacji zajęć, umożliwiające uczestnictwo studentów i studentek reprezentujących różne kierunki i specjalności kształcenia w uniwersytecie,
  • stymulatywność – moduły przyczyniają się do rozszerzania kierunkowych kompetencji studentów i studentek poprzez stosowanie treści i form inspirujących ich aktywności o charakterze samorozwojowym w odniesieniu do aktualnych zainteresowań oraz przyszłych projektów zawodowych,
  • oryginalność – zagadnienia zaproponowane w ramach modułów ogólnouniwersyteckich nie powielają treści modułów kierunkowych.

Rok akademicki 2024/2025 będzie trzecim rokiem funkcjonowania w ramach OOD przedmiotów wyłonionych w drodze konkursu. Doświadczenia zbierane w obecnie trwającym roku akademickim oraz w roku ubiegłym upewniają w wartości tego przedsięwzięcia, podpowiadając jednocześnie ścieżki doskonalenia przyjmowanych rozwiązań organizacyjnych. Garść podpowiedzi, na co zwrócić uwagę, opracowując zgłoszenie, znajduje się na stronie internetowej Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej w zakładce Ogólnoakademicka Oferta DydaktycznaKonkurs na projekty modułów. Lista modułów, które zostały wyłonione w wyniku zeszłorocznego konkursu, jest dostępna w zakładce z aktualną ofertą OOD. W razie pytań zapraszamy do kontaktu mailowego.


[1] OOD odpowiedź na § 3 ust. 5 uchwały nr 385 Senatu Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 23 maja 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących wymagań w zakresie tworzenia i zmiany programów studiów prowadzonych w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Sposób organizacji zajęć w ramach OOD określa zarządzenie nr 166 Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z 24 października 2023 r.

grafika przedstawiająca rysunek mózgu, liczby, linie, kolorowe plamy / graphic with a drawing of a brain, numbers, lines, and splashed paint

return to top