Centrum Dydaktyki Uniwersytetu Otwartego w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach organizuje szkolenie pt. „Wstęp do tutoringu akademickiego”.
Szkolenie odbędzie się 21 maja 2024 roku w godz. 12.00–15.00 w budynku spinPLACE (ul. Bankowa 5, Katowice). Poprowadzi je dr Dorota Prysak – adiunkt na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach; tutor w ramach projektu „Mistrzowie dydaktyki” oraz promotor prac naukowych przygotowywanych przez studentów, Akredytowany Praktyk Tutoringu.
Celem szkolenia jest zaznajomienie uczestników ze współczesnymi praktykami pracy indywidualnej ze studentem w ramach modelu tutorskiego. Po zakończonym szkoleniu uczestnik będzie potrafił opisać współczesne podejścia do idei edukacji spersonalizowanej, będzie umiał wyjaśnić reguły formalne prowadzenia tutoringu na UŚ, zapozna się z przykładowymi narzędziami tutoringowymi.
Efekty kształcenia i korzyści dla uczestnika:
- wiedza na temat teoretycznych podstaw tutoringu,
- umiejętność utworzenia kontraktu zajęć tutorskich,
- umiejętność budowania relacji z podopiecznymi,
- umiejętność zastosowania zasady pracy projektowej wraz z omówieniem przykładów,
- umiejętność prawidłowego udzielania informacji zwrotnej podopiecznym.
Harmonogram szkolenia
- MODUŁ I: wprowadzenie do tutoringu od strony koncepcyjnej – omówienie idei, celów oraz modeli tutoringu, mentoring akademicki, coaching, podobieństwa i różnice; omówienie modelu kompetencji tutora;
- MODUŁ II: kontrakt w procesie edukacji spersonalizowanej – kontrakt i jego rola w procesie tutoringu; kluczowe elementy kontraktu;
- MODUŁ III: pytania jako narzędzie pracy tutorskiej, aktywne słuchanie jako podstawa zadawania efektywnych pytań w tutoringu;
- MODUŁ IV: projekt jako narzędzie skoncentrowane na uzyskaniu konkretnego efektu, problemy i potrzeby na jakie może odpowiadać projekt, podstawowe cechy projektu oraz zestaw umiejętności, które nabędzie lub rozwinie podopieczny w procesie tutoringu.
- MODUŁ V: udzielanie informacji zwrotnej – co to jest informacja zwrotna i do czego ona służy, zasady udzielania skutecznej informacji zwrotnej, modele użyteczne w udzielaniu informacji zwrotnej, wyrażania krytyki, praktyczne ćwiczenia z wykorzystaniem informacji zwrotnej.