Organizacja i zasób Archiwum
Archiwum Uniwersytetu Śląskiego funkcjonuje od 1968 roku. W 1998 roku Archiwum zostało wyodrębnione w strukturze Uczelni i powołane jako ogólnouczelniana jednostka organizacyjna Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (Zarządzenie nr 29 z dnia 30 czerwca 1998 roku Rektora Uniwersytetu Śląskiego).
Zasady działania i sposób prowadzenia Archiwum regulują:
Przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2021 roku:
- Instrukcja archiwalna (Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 70 z dnia 2 września 2010 r. Rektora UŚ),
- Jednolity rzeczowy wykaz akt (zarządzenie rektora nr 1/2013 z 2 stycznia 2013 roku),
- Instrukcja kancelaryjna (zarządzenie rektora nr 107/2011 z 14 grudnia 2011 roku).
Przepisy obowiązujące od 3 stycznia 2022 roku:
- Instrukcja kancelaryjna, Instrukcja archiwalna i Jednolity rzeczowy wykaz akt wprowadzone zarządzeniem nr 219 Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 27 grudnia 2021 r. dostępne pod adresem: aktyprawne.us.edu.pl,
- oraz Regulamin Archiwum Uniwersytetu Śląskiego (załącznik nr 29 do Regulaminu Organizacyjnego Uniwersytetu Śląskiego).
Nadzór nad działalnością Archiwum sprawuje prorektor ds. współpracy krajowej i międzynarodowej.
Zadaniem Archiwum Uniwersytetu Śląskiego jest prowadzenie działalności archiwalnej (polegającej na gromadzeniu, przechowywaniu, opracowywaniu, porządkowaniu, zabezpieczaniu zbiorów), naukowej, informacyjnej oraz usługowej.
Archiwum wchodzi w skład państwowej sieci archiwalnej, pełniąc funkcje archiwum zakładowego uprawnionego do posiadania zasobu historycznego.
Zbiory Archiwum stanowią materiały zgromadzone w wyniku działalności Uniwersytetu Śląskiego oraz szkól wyższych, których Uniwersytet jest sukcesorem: Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Katowicach oraz Filii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Katowicach.
Na zasób Archiwum (dokumentacja jest gromadzona od 1951 roku) składają się:
- akta studentów,
- dokumentacja całości studiów,
- dokumentacja studiów doktoranckich,
- dokumentacja przewodów doktorskich,
- dokumentacja przewodów habilitacyjnych,
- dokumentacja powoływania i mianowania na stanowisko profesora,
- dokumentacja powstała w ramach działalności poszczególnych Wydziałów Uczelni,
- dokumentacja wytworzona w toku działalności Administracji Centralnej (w tym akta byłych pracowników Uczelni).
Archiwum gromadzi również prace magisterskie, doktorskie i habilitacyjne.
Przepisy obowiązujące od 2 stycznia 2023
- zmiana Jednolitego rzeczowego wykazu akt (zarządzenie nr 181 z 29 grudnia 2022 roku)
Przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2024
- zmiana Jednolitego rzeczowego wykazu akt (zarządzenie nr 200 z 29 grudnia 2023 roku)