Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

„Captain Who”, czyli musical morski | Scena Premier Naukowych

02.12.2022 - 12:24, aktualizacja 08.12.2022 - 11:36
Redakcja: wc-a
Tagi: sztuka

Transmisja online:

Musical morski, czy jak kto woli – szantowy, nie jest typową odmianą tej muzycznej formy teatralnej. Utwór pt. „Captain Who” autorstwa dr. hab. Wojciecha Stępnia (muzyka) i dr. hab. Pawła Jędrzejki, prof. UŚ z Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego (libretto) to udana próba zmierzenia się z tym tematem. Ostatni z nich będzie gościem kolejnego spotkania z cyklu Sceny Premier Naukowych. W rozmowie towarzyszył mu będzie dr hab. Marcin Trzęsiok, prof. AM z Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. 

Premiera musicalu „Captain Who” odbyła się 9 listopada 2022 roku w chorzowskim Teatrze Rozrywki. Współpraca prof. Wojciecha Stępnia i prof. Pawła Jędrzejki przyniosła w efekcie dzieło nietypowe. Zabarwiona tradycją folkową i z pozoru odległa od dominującej koncepcji twórczości uznawanej za „poważną”, kompozycja stanowi jednak wyrazisty ukłon w stronę Henry’ego Purcella, barokowego kompozytora, który inspirował wielu twórców muzyki współczesnej – nie tylko tej prezentowanej w filharmoniach, ale także obecnej w ścieżkach dźwiękowych wielu filmów czy na estradzie rockowej.

Koncepcja prof. Wojciecha Stępnia, oparta na ludzkich głosach wspartych violą da gambą i skrzypcami, przenosi słuchacza w przestrzeń ponad i poza czasem, co powoduje, że „Captain Who” staje się refleksją nad bolesną trwałością cierpienia.

Arie śpiewane przez Karolinę Borodziuk (Dziwka), Macieja Bartczaka (Captain Who), Artura Plintę (Chłopiec pokładowy) i Juliusza Krzysteczkę (Barman), uzupełniane przez polifoniczną harmonię zespołu szantowego Brasy, skrzypce jazzowe Mikołaja Kostki i violę da gambę Krzysztofa Firlusa, opowiadają ludzkim uwikłaniu w relacjach, w których – jak pisze kompozytor – „mężczyźni dominują nad światem w imię Boga i Króla, wykorzystując słabych i niewinnych, a kobiety traktując jak dziwki portowe. Płacą za to jednak wysoką cenę. Odcinając się od własnego serca stają, są nieszczęśliwi i bezsenni na wieki”.

Captain Who nie ma imienia, ale wszędzie, gdzie trafia pojawia się również cierpienie, którego on sam, kiedy pozwala sobie objawić ludzką twarz, także jest ofiarą. Musical prof. Wojciecha Stępnia, oszczędny w środkach i prowokujący, osadzony w dynamicznej scenografii Julii Nowak i wizualizacjach Pawła Szymkowiaka, konsultowany reżysersko przez Grzegorza Eckerta – kwestionuje istotę heroicznego pojmowania męskości, który to stereotyp, choć wysławiany i hołubiony, spływa krwią.

Ostatnie w tym roku spotkanie z cyklu Sceny Premier Naukowych odbędzie się w poniedziałek 5 grudnia 2022 roku w ramach 6. Śląskiego Festiwalu Nauki KATOWICE o godz. 18.00 na scenie głównej w Międzynarodowym Centrum Kongresowym.

Rozmowa będzie tłumaczona na Polski Język Migowy.

Scena Premier Naukowych jest wydarzeniem współorganizowanym przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.

Przypominamy, że dotychczasowe spotkania dostępne są na kanale YouTube UŚ.

Grafika promująca Scenę Premier Naukowych, w których udział biorą: dr hab. Paweł Jędrzejko, prof. UŚ i dr hab. Marcin Trzęsiok, prof. AM

return to top