W środę 10 grudnia o godz. 17.00 w sali konferencyjnej w CINiB-ie odbędzie się spotkanie „Co jest nie tak ze studiami i dlaczego studenci powinni o tym mówić?” poświęcone wynikom projektu „Więcej ze studiowania”, dotyczącego doświadczeń osób studiujących na kierunkach społecznych i humanistycznych na polskich uniwersytetach.
W ramach wydarzenia przewidziano:
- przedstawienie wyników badań nad doświadczeniem studiowania na polskich uniwersytetach na kierunkach społecznych i humanistycznych;
- panel z udziałem prof. dr hab. Anny Gizy i dr. hab. Michała Krzykawskiego, prof. UŚ oraz członków grupy projektowej „Więcej ze studiowania”;
- rozmowa z uczestnikami i uczestniczkami spotkania.
Studia to dla osób, które się ich podejmują, ważny etap w życiu. Powody studiowania są różne: chęć zdobycia wiedzy i umiejętności potrzebnych na rynku pracy, potrzeba zrozumienia świata (i siebie), poznanie nowych ludzi i doświadczenie studenckiego życie, czy wejście na ścieżkę kariery akademickiej. Rośnie jednak poczucie, że coraz trudniej wartościowo wykorzystać ten okres, niezależnie od intencji, z którymi przychodzi się na studia.
Z jednej strony rosnąca presja pracy zarobkowej (wynikająca zarówno z konieczności materialnej, jak i potrzeby budowania kariery) ogranicza czas i siły na studiowanie. Jak pokazuje europejskie badanie Eurostudent, polscy studenci i studentki należą do najbardziej przemęczonych, a także charakteryzują się najniższym poziomem samopoczucia psychicznego wśród europejskich studentów.
Z drugiej strony słychać głosy krytykujące sam sposób funkcjonowania uczelni. Elementy formalnej organizacji studiów – programy, sylabusy, punkty ECTS – bywają odbierane jako „zorganizowany pozór”, który nie przekłada się pozytywnie na korzyści z nauki, a czasami wręcz przeszkadza w eksplorowaniu swoich zainteresowań w ramach uniwersytetu.
Na to wszystko nakłada się rosnące poczucie indywidualizacji na dzisiejszym uniwersytecie, które nie tylko wiąże się z odczuwanym pośpiechem ze względu na łączenie pracy ze studiami, ale także dotyczy sposobu, w jaki zorganizowany jest sam proces studiowania – zindywidualizowane plany zajęć, brak przestrzeni sprzyjającym interakcjom, a także niekiedy mało wspólnototwórczy charakter zajęć sprawiają, że proces studiowania staje się doświadczeniem indywidualnym, a nie kolektywnym.
Nawet jeśli osoby studiujące identyfikują te trudności, na uczelniach często brakuje przestrzeni do rozmowy o wyzwaniach związanych ze studiowaniem. Problemy te traktowane są często w kategoriach prywatnych i zbyt rzadko wychodzą poza przestrzeń narzekań na studia w gronie znajomych.
Celem projektu „Więcej ze studiowania” była próba całościowego ujęcia problemów, które dotykają studiowania na polskich uniwersytetach oraz refleksja, w jaki sposób myśleć o zmianach, aby studia na nowo stały się wartościowym dla studenta i społeczeństwa czasem w życiu wielu młodych ludzi.
Zadanie zlecone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego: MNiSW/2024/DAP/297

