III Seminarium „Organiczny charakter edukacji (sprzężenia i w/z/rosty)” odbędzie się 12 czerwca 2025 roku o godz. 16.00 w sali sympozjalnej III (IV piętro) w budynku Wydziału Nauk Społecznych UŚ przy ul. Bankowej 11. W spotkaniu będzie też można uczestniczyć online za pośrednictwem MS Teams.
Zapraszamy na Trzecią Przygodę Edukacji, która jeszcze mocniej zaakcentuje organiczny charakter procesów edukacyjnych. Relacje i sploty relacji twórczo „tkane” w trakcie procesu edukacji przez jego podmioty mają swoją skomplikowaną dynamikę w postaci sprzężeń oraz konstytuują w zdarzeniu, a zwłaszcza w wydarzeniu zrosty (intensje) i wzrosty (ekstensje). Tak więc rytm edukacji zbudowany na sprzężeniach nabiera sensu i siły wyrazu. Jest aktem twórczym.
Ten „egzotycznie” brzmiący opis procesu edukacji, po pierwsze wpisuje się w szeroki plan metafizyki procesualnej opisującej stawanie się każdego atomu procesualnej rzeczywistości – istoty aktualnej – zwanej też metaforycznie przez Whiteheada „kroplą, kwantem doświadczenia”. Proces edukacji ma tę samą naturę, co każdy inny proces w kosmosie! Ma też swoją specyfikę. I tu zaczyna się nasza Przygoda. Jak uwzględnić metafizyczny (niewidoczny) wymiar edukacji w konstruowaniu „środowiska naturalnego” dla tak ważnego procesu rozwojowego, jakim jest edukacja? Kim mają być ci edukatorzy-artyści, którzy splatają relacje w sposób, który staje się zrostem – inicjują powstanie sensu i przekształcają zdarzenia edukacyjne w wydarzenia? A to dopiero początek pytań.
Jesteśmy przekonani, że włączenie tego tropu do refleksji pedagogicznej w Polsce może istotnie zainspirować nowy, procesualny, relacyjny i organiczny kierunek rozważań i badań.
Gość specjalny
Prof. dr hab. Lech Witkowski – filozof, pedagog, matematyk, zeszłoroczny jubilat pięćdziesięciolecia pracy naukowej, autor wielu znaczących książek z zakresu nauk humanistycznych i społecznych. W 2024 roku opublikował monografię pt. „Whitehead. Naddania i (w)zrosty dla humanistyki i edukacji” (Wydawnictwo Adam Marszałek), będącą zaawansowaną, autorską próbą połączenia wątków filozofii, socjologii, psychologii i pedagogiki. Kluczem do tego twórczego zespolenia jest późna filozofia Whiteheada – procesualna, organiczna i relacyjna.
Seminarium poprowadzą:
- dr hab. Krzysztof Maliszewski, prof. UŚ (Wydział Nauk Społecznych);
- dr Bogdan Ogrodnik– prezes Towarzystwa Metafizycznego im. A.N. Whiteheada.
Z dysku Google można pobrać:
- spis treści książki „Whitehead. Naddania i (w)zrosty”,
- pełną treść ogłoszenia o obchodach rocznicowych,
- nagranie audio pierwszego i drugiego seminarium
Organizatorzy
- Instytut Filozofii Uniwersytetu Śląskiego
- Instytut Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku
- Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego
- Polskie Towarzystwo Filozoficzne o/Katowice
- Towarzystwo Metafizyczne im. Alfreda Northa Whiteheada
Będzie to trzecie seminarium w ramach cyklu spotkań pt. „WHITEHEAD – edukacja w rytmach, splotach i sprzężeniach organicznych zdarzeń” organizowanych z okazji dwudziestolecia istnienia Towarzystwa Metafizycznego im. Alfreda Northa Whiteheada.
Dotąd odbyły się:
- 10 kwietnia – „Rytm edukacji: ferment – precyzja – twórczość”,
- 22 maja – „Wydarzeniowy charakter edukacji (relacje i sploty)”.