Celem działań Akademii Edukacji Klimatyczno-Środowiskowej dla Nauczycieli (AEKŚN) jest przygotowanie grupy nauczycieli ze szkół podstawowych wyłonionych w ramach rekrutacji do pilotażowego programu dotyczącego wdrożenia edukacji klimatyczno-środowiskowej. Działania obejmują aktywności zmierzające do wyposażenia 80 nauczycieli w wiedzę i umiejętności przydatne w edukacji mierzącej się z kryzysem klimatycznym i zanikiem bioróżnorodności.
Akademia Edukacji Klimatyczno-Środowiskowej dla Nauczycieli jest odpowiedzią na brak edukacji klimatyczno-środowiskowej w polskich szkołach i na uniwersytetach. Jej celem jest wyposażenie pedagogów w niezbędną wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie edukacji klimatycznej i środowiskowej, aby skutecznie mogli realizować treści programów nauczania oraz przygotowywać uczniów na wyzwania współczesnego świata i przyszłego zielonego rynku pracy.
Ramowy plan działania:
- I spotkanie. Konferencja wprowadzająca do zagadnień edukacji klimatyczno-środowiskowej
- II spotkanie. Seminarium terenowe: zapoznanie się z metodami edukacji terenowej, np. kąpiele leśne, ekologia miejska, badania terenowe
- III spotkanie. Seminarium EKOinspiracje (metody: mozaika klimatyczna, mozaika bioróżnorodności i inne)
- IV spotkanie. Tworzenie scenariuszy lekcji we współpracy z tutorami (praca online)
- V spotkanie o charakterze ewaluacyjnym i wspierającym (praca online)
- Implementacja programu (wrzesień 2025)
- Testowanie scenariuszy lekcji w szkołach
- Działania na rzecz lokalnych problemów klimatycznych
- Wdrażanie innowacji edukacyjnych w szkołach
Nauczyciele będą współtwórcami platformy edukacyjnej, na której znajdzie się baza informacji przydatnych w edukacji klimatyczno-środowiskowej, w tym zapis wystąpień referatowych, propozycje scenariuszy lekcji. Wszystkie materiały zostaną udostępnione innym placówkom edukacyjnym w formie platformy online. Partycypacja nauczycieli w procesie powstawania materiałów edukacyjnych jest gwarantem dostosowania propozycji dydaktycznych do obowiązujących podstaw programowych, lokalności konkretnych placówek oraz rzeczywistych możliwości uczniów. Repozytorium powstanie po implementacji scenariuszy lekcji oraz ewaluacji programu i materiałów dydaktycznych.
26 maja 2025 roku odbędzie się konferencja inaugurująca pilotaż edukacji klimaczyczno-środowiskowej w regionie.
Program
Czas trwania: 9.00–16.00, Wydział Humanistyczny UŚ, ul. Uniwersytecka 4; aula Andrzeja Pawlikowskiego
I. Otwarcie
9.00–9.30 Edukacja klimatyczna i co dalej? Wprowadzenie do programu i edukacji klimatycznej (dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek, prof. UŚ)
II. Część merytoryczna: Żywioły w czasach zmiany klimatu
Wystąpienia referatowe ekspertów skupione wokół żywiołów:
9.30–10.15 prof. dr hab. Piotr Skubała (UŚ)– wykład na temat zagadnień związanych z ziemią
10.15–11.00 dr hab. Mariola Krodkiewska, prof. UŚ – wykład na temat zagadnień związanych z wodą
11.00–11.45 Uroczysta inauguracja i podpisanie umowy pomiędzy Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach i Uniwersytetem Śląskim w Katowicach z udziałem mediów. Powitanie gości przez prof. dr. hab. Adama Dziadka, dziekana Wydziału Humanistycznego UŚ:
- wystąpienie rektora UŚ prof. dr. hab. Ryszarda Koziołka
- wystąpienie prezesa Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach Prezes Zarządu Mateusza Pinde
- wystąpienie Śląskiej Kurator Oświaty Aleksandry Dyli
- wystąpienie wiceprezydenta Katowic Jarosława Makowskiego
- wystąpienie zdalne Sekretarza Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej dr Joanny Muchy
III. Część merytoryczna: Żywioły w czasach zmiany klimatu – ciąg dalszy
12.00–12.45 dr inż. Krzysztof Bodzek (PŚ) – wykład na temat zagadnień związanych z ogniem
12.45–13.30 prof. dr hab. Ewa Łupikasza (UŚ) – wykład na temat zagadnień związanych z powietrzem
13.30–14.00 lunch
IV. Część metodyczna: Prezentacja przykładowej interdyscyplinarnej lekcji o klimacie i środowisku. Wokół żywiołu wody
14.00–16.00 prof. dr hab. Piotr Skubała (UŚ) – biologia/przyroda; dr Marcela Gruszczyk (UŚ) – historia; dr Magdalena Ochwat (UŚ) – język polski; dr Joanna Godawa (UŚ) – edukacja wczesnoszkolna; dr Maksymilian Solarski (UŚ) – geografia