Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Postaw na naukę! – Szkoła Popularyzacji Nauki

06.05.2024 - 11:13, aktualizacja 15.05.2024 - 10:25
Redakcja: wc-a
Tagi: popularyzacja nauki

W ramach obchodów Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024 Uniwersytet Śląski organizuje Szkołę Popularyzacji Nauki, otwartą dla wszystkich, którzy pragną dzielić się wiedzą naukową w atrakcyjny i przystępny sposób. 3 i 4 czerwca 2024 roku zapraszamy w szczególności nauczycieli, doktorantów i studentów do poszerzenia swoich kompetencji w zakresie komunikacji naukowej. Na zgłoszenia czekamy do 24 maja.

Postaw na naukę!

Szkoła Popularyzacji Nauki będzie pierwszą tego typu inicjatywą w Polsce. Przez dwa dni uczestnicy Szkoły będą mieli okazję poprawić swoje umiejętności w zakresie prezentacji zagadnień naukowych i przedstawiania wyników badań. Będą się z nimi spotykać trenerzy w zakresie komunikacji naukowej – specjaliści m.in. od teatru naukowego, nowoczesnych metod nauczania czy tzw. science buskingu. David Price, Andrea Brunello i Edward Duca podzielą się doświadczeniem i wiedzą ze wszystkimi zainteresowanymi upowszechnianiem zagadnień naukowych.

Zachęcamy nauczycieli, studentów i doktorantów, ale również wszystkich tych, którzy chcieliby poznać nowe metody dydaktyczne, do wzięcia udziału w dwudniowych warsztatach ze specjalistami w dziedzinie komunikacji naukowej. Warsztaty w ramach Szkoły Popularyzacji Nauki odbędą się w dniach 3 i 4 czerwca 2024 w godzinach od 8.00 do 16.00 w spinPLACE w Katowicach przy ul. Bankowej 5.

Współczesna komunikacja naukowa zwraca się w stronę ekspresji teatralnej oraz tworzenia emocjonalnych opowieści, które dzięki zaawansowanym technikom prezentacji, otwierają naukę na nowych odbiorców. Właśnie dlatego podczas spotkań z trenerami, uczestnicy zapoznają się ze sposobami tworzenia dramaturgii w sposób absorbujący widzów. Liczymy, że warsztaty będą okazją nie tylko do rozszerzenia obecnych lub przyszłych kompetencji zawodowych, ale również przestrzenią do dzielenia się doświadczeniami w zakresie nauczania i odbioru nauki w szkołach i uczelniach.

Celem Szkoły Popularyzacji Nauki jest rozwijanie pasji oraz zwiększenie możliwości edukacyjnych w dziedzinie współczesnych metod dydaktycznych.

Zajęcia będą prowadzone w języku angielskim. Udział jest bezpłatny.

Poznaj naszych trenerów

David Price – brytyjski naukowiec plenerowy, pisarz, trener klasy mistrzowskiej FameLab. Specjalizuje się w niezwykle mobilnych i inspirujących formach przekazywania wiedzy naukowej. W 2007 roku dołączył do szkoły Science Made Simple. Podróżuje po świecie jako naukowiec plenerowy – artysta uliczny, który wykonując zaskakujące doświadczenia naukowe, przekazuje wiedzę w prosty i przyjemny sposób. Za swoje innowacyjne pomysły i wkład w kreatywne szerzenie nauki otrzymał Nagrodę Josha na Festiwalu Naukowym w Manchesterze

Andrea Brunello – badacz, dramaturg, reżyser, aktor, nauczyciel, popularyzator nauki i podcaster. Wykłada teorię i praktykę opowiadania historii naukowych na Uniwersytecie w Trydencie oraz jest zaangażowany w ONSCI – Officina di Narrazione della Scienza w Bolonii, będącą coroczną letnią szkołą poświęconą nauce komunikacji poprzez opowiadanie historii. Andrea Brunello jest również założycielem i dyrektorem Teatru Portland w Trydencie.

dr Edward Duca – starszy wykładowca na Uniwersytecie Maltańskim, koordynator Festiwalu Science in the City, członek zarządu EUSEA (European Science Engagement Association).

Szczegółowy opis zajęć

Zajęcia z Davidem Pricem będą wprowadzeniem do zaangażowania publicznego w ramach dyscyplin STEM (ang. STEM: science, technology, engineering, mathematics) i prezentacją sposobów przybliżenia nauki różnorodnej grupie odbiorców.

Weź udział w praktycznej i wysoce interaktywnej sesji szkoleniowej, zwiększającej Twoje umiejętności poprzez:

  • rozpoznanie rodzajów i skutków zaangażowania publicznego w ramach dyscyplin STEM,
  • włączanie tego, kim jesteś do Twoich działań STEM,
  • techniki efektywnego wykorzystania języka technicznego w działaniach zwieszających zainteresowanie dyscyplinami STEM,
  • nabycie umiejętności związanych z wystąpieniami publicznymi, które stanowią szansę na zwiększenie zainteresowania dyscyplinami STEM,
  • sposoby używania rekwizytów z Twojego arsenału, które wyróżnią Ciebie i Twoje działania STEM,
  • sposoby przenoszenia Twojej pracy w ramach dyscyplin STEM poza mury uniwersyteckie, sale lekcyjne, galerie muzealne i festiwale nauki, do życia, serc i umysłów publiczności na całym świecie,
  • zwrócenie uwagi na to, jak umiejętności STEM mogą pomóc Ci w rozwijaniu Twojej kariery i zwiększyć dostrzegalność Twojej nauki i Ciebie!
  • oprócz tego będziesz mieć okazję spędzenia czasu w interesujący sposób, prowadząc dialog z osobami o podobnych zainteresowaniach!

Zarejestruj się poprzez formularz: https://formularze.us.edu.pl/site/index/857

Warsztaty są skierowane do osób zainteresowanych zdobywaniem podstawowych umiejętności związanych z popularyzacją nauki poprzez storytelling, tzn. sztukę opowiadania historii.

Uczestnicy zapoznają się zarówno z narzędziami teoretycznymi, jak i praktycznymi, które umożliwią pracę nad dwoma podstawowymi aspektami storytellingu: konstrukcją historii (dramaturgia) i jej publiczną restytucją (osobowość sceniczna i wystąpienia publiczne). Struktura i treść kursu zostały opracowane we współpracy z szeregiem instytucji badawczych, jak i uniwersytetów oraz z myślą o osobach, które mierzą się z wystąpieniami przed publicznością, niekoniecznie złożoną z ekspertów w danej dziedzinie, w której powinni wzbudzić ciekawość i skłonić do rozmyślań nad omawianymi treściami naukowymi.

Zagadnienia poruszane podczas warsztatów przydadzą się także osobom zainteresowanym tworzeniem podcastów narracyjnych lub videocastów. Zastanowimy się także nad koncepcją storytellingu jako narzędzia wspomagającego proces nauczania oraz lepszego ukierunkowania naukowego. Przedstawionych zostanie kilka przykładów, a po wprowadzeniu teoretycznym na temat konstruowania historii, uczestnicy zostaną poproszeni o wskazanie tematów/zagadnień naukowych, na których chcieliby się skupić. Do tych tematów stworzą oni naukowe „narracje”. Zaczniemy od wymyślenia fabuły dramaturgicznej, a następnie stworzymy opowiadanie.

Podczas pierwszej części warsztatów skupimy się na wykorzystaniu podstawowych technik pisania historii: identyfikacji tematu głównego, konstrukcji fabuły, konstrukcji bohaterów wraz z ich celami i przeszkodami, podróży bohatera, a także na tym, jak w angażujący sposób wpleść naukę w narrację. Następnie rozpoczniemy prace nad prostą dramatyzacją stworzonych historii, która obejmować będzie elementy takie jak głos, ciało, komunikacja werbalna i niewerbalna. W tym celu zapewnione zostaną praktyczne narzędzia rozwijające umiejętności uczestników w zakresie storytellingu i wystąpień publicznych. Na zakończenie warsztatów, jeśli czas pozwoli, uczestnicy zaprezentują swoje historie reszcie grupy (oraz innym osobom zainteresowanym wynikami spotkania) podczas serii kilkuminutowych mikroprezentacji.

Zarejestruj się poprzez formularz: https://formularze.us.edu.pl/site/index/857

Stwórz własne zajęcia naukowo-artystyczne STEAM oraz interdyscyplinarne kursy dla szkół.

Współczesna sala lekcyjna stawia przed nauczycielami w całej Europie wiele wyzwań. Do ich zadań należą: inspirowanie swoich podopiecznych, motywowanie ich, utrzymywanie dyscypliny, przy jednoczesnym konkurowaniu z licznymi rozpraszającymi rozrywkami, jak i ciągle zmieniającymi się potrzebami uczniów. Na Malcie, w ramach unijnych projektów CREATIONS i SciCultureD, został opracowany szereg metod mający na celu angażowanie i wzbudzanie ciekawości uczniów, przy jednoczesnym rozwijaniu ich umiejętności krytycznego myślenia oraz innych kompetencji istotnych w XXI wieku.

Podczas warsztatów uczestnicy będą mieli okazję stworzyć własne kreatywne zajęcia z dziedzin wchodzących w grono dyscyplin STEAM (ang. STEAM: science, technology, engineering, the arts, mathematics, czyli nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka), które będą mogli przeprowadzić w swoich szkołach. Podczas współpracy z uczestnikami będziemy korzystać z modelu pedagogicznego CREATIONS (finansowanie w ramach programu H2020), który łączy edukację naukową kładącą nacisk na dociekanie (metody IBSE, REF) i wartości RRI (odpowiedzialne badania i innowacje, REF) ze sztuką. Na Malcie w przedsięwzięcie zostało zaangażowanych ponad 1000 uczniów (w wieku 11–15 lat), a wyniki pokazują, że to podejście zwiększyło ich pewność siebie i motywację do nauki.

Warsztaty zakładają także szkolenie uczestników w zakresie storytellingu (tzn. opowiadania historii) i teatru improwizacji oraz pomoc w rozwijaniu umiejętności dotyczących wystąpień publicznych. Zajmiemy się tematami takimi jak szybkie tworzenie narracji poprzez rozwijające gry i zabawy.

Uczestnicy będą także mogli opracować własny kurs interdyscyplinarny, korzystając z zestawu narzędzi opracowanego przez konsorcjum SciCultureD (finansowanie w ramach programu Erasmus+) z siedzibą na Malcie, w Niemczech, Grecji i Norwegii. Konsorcjum opracowało grę karcianą, która wspomaga grupy osób w tworzeniu kursów opartych na wyzwaniu, którym muszą zająć się uczniowie. W grze zastosowano podejście interdyscyplinarne, którego podstawą jest model procesu projektowego Double Diamond z użyciem otwartej pedagogiki – podczas warsztatów podane zostaną proste, praktyczne przykłady, które pomogą rozwikłać znaczenie wszystkich tych terminów.

Warsztaty będą dla uczestników angażującym doświadczeniem i pomogą im rozwinąć własne działania twórcze, jednocześnie ćwicząc ich umiejętności związane z wystąpieniami publicznymi i popularyzacją nauki – przygotuj się na zaskoczenie.

Zarejestruj się poprzez formularz: https://formularze.us.edu.pl/site/index/857

Harmonogram

  1. Nadsyłanie zgłoszeń (do 24.05.2024) – osoby chętne do wzięcia udziału w Szkole Popularyzacji Nauki wypełniają formularz zgłoszeniowy.
  2. Potwierdzenie uczestnictwa w warsztatach (22.05.2024) – organizatorzy Szkoły Popularyzacji Nauki skontaktują się z uczestnikami, którzy zostaną zakwalifikowani do udziału w warsztatach.
  3. Szkoła Popularyzacji Nauki (3–4.06.2024) – warsztaty w Katowicach.
  4. Krajowy Finał FameLab (4.06.2024) – uczestnicy Szkoły Popularyzacji Nauki będą mieli okazję przekonać się, jak z przystępną i zachęcającą komunikacją naukową radzą sobie debiutujący naukowcy.

Nabór uczestników

Szkoła Popularyzacji Nauki adresowana jest do wszystkich zainteresowanych poszerzeniem swoich kompetencji w zakresie komunikacji naukowej. Wszystkich chętnych do wzięcia udziału w warsztatach prosimy o wypełnienie formularza online.

return to top