Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Program „Nauczyciele – Nauczycielom” – ścieżka dziedzictwo przemysłowe i kulturowe

12.09.2024 - 10:04, aktualizacja 12.09.2024 - 10:04
Redakcja: OO

Celem programu jest poszerzenie wiedzy i świadomości nauczycieli akademickich i szkolnych na temat dziedzictwa kulturowego i przemysłowego regionu Śląska Cieszyńskiego oraz pokazanie, jak te zasoby mogą zostać wykorzystane w edukacji. Uczestnicy – nauczyciele akademiccy i szkolni – będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę i zainspirować się do wprowadzania dziedzictwa w codzienną pracę ze studentami i uczniami. 

Pierwsza akademia w ramach programu odbędzie się na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie.

Na wydarzenie obowiązują zapisy za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego.

Harmonogram wydarzenia

  • 9.30–10.15 wykład: „Dziedzictwo kulturowe i jego znaczenie”

Prowadząca: Agata Mucha – Narodowy Instytut Dziedzictwa 

Wykład ukazuje kluczową rolę dziedzictwa kulturowego w kształtowaniu tożsamości regionalnej i narodowej. Agata Mucha wyjaśni, jak dziedzictwo wpływa na współczesność, budując więzi międzypokoleniowe i wspierając rozwój społeczności lokalnych. Praktyczne przykłady z realizowanych programów dotacyjnych pokażą, jak dziedzictwo może przynosić korzyści gospodarcze, np. poprzez rozwój turystyki kulturowej.

  • 10.30–11.30 warsztat: „Sztuka – Fotografia – Inspiracja sztuką w pracy z dziećmi”

Prowadzący: dr hab. Bogusław Dziadzia, prof. UŚ 

Warsztaty skierowane są do nauczycieli pragnących wzbogacić swoją pracę dydaktyczną o sztukę i fotografię. Uczestnicy poznają techniki łączenia malarstwa, rzeźby i fotografii w edukacji dzieci, co ma na celu pobudzenie wyobraźni, kreatywności i rozwoju emocjonalnego uczniów.

  • 10.30–11.30 warsztat: „Edukacyjnie o pasterstwie i produktach z wełny”

Prowadząca: Maria Kohut 

Warsztat poświęcony tradycyjnym technikom pasterstwa i przetwarzania wełny. Uczestnicy dowiedzą się, jak te praktyki mogą zostać wykorzystane w edukacji, rozwijając manualne umiejętności uczniów i łącząc różne dziedziny nauki, takie jak historia, geografia i ekologia.

  • 11.45–12.30 warsztat: „Edukacyjnie, ćwiczenia muzyczne, opowieści folklorystyczne”

Prowadzący: Józef Broda

Praktyczna sesja poświęcona muzyce ludowej i folklorystycznym opowieściom. Uczestnicy nauczą się wprowadzać muzykę i folklor do programów nauczania, co rozwija wyobraźnię i poczucie wspólnoty kulturowej uczniów.

  • 11.45–12.30 warsztat: „Mozaika fusingowa”

Prowadząca: Angelika Zajdlic – Pracownia Witrażu i Szkła Artystycznego UŚ 

Warsztaty z tworzenia mozaiki fusingowej to okazja do rozwijania kreatywności. Uczestnicy poznają techniki cięcia i łamania szkła oraz sami stworzą unikalne prace artystyczne, które odzwierciedlają ich przemyślenia na temat kultury i sztuki.

  • 12.45–13.30 debata: „Dziedzictwo w działaniu”

Prowadząca: Paulina Adamska – Stowarzyszenie „Serfenta” 

Debata poświęcona współczesnemu, biznesowemu podejściu do pracy z rzemiosłem plecionkarskim. Paulina Adamska przedstawi autorski Model Biznesowy „Craft Revitalisation Model”, który promuje zrównoważony rozwój i nowoczesne podejście do rzemiosła.

  • 14.30–15.30 warsztat: Muzyka, taniec, śpiew, strój ludowy

Prowadzący: Maria Motyka, Józef Łupieżowiec

Interaktywne warsztaty obejmujące naukę tradycyjnych kroków tanecznych, piosenek oraz poznawanie stroju ludowego. Uczestnicy poznają znaczenie tych elementów w kulturze regionu oraz ich wpływ na kształtowanie tożsamości młodszych pokoleń.

return to top