| Weronika Cygan-Adamczyk |
Dr Anna Watoła od wielu lat odwiedza Kenię, by wspierać edukację tamtejszych dzieci, zwłaszcza z plemienia Masajów. Organizuje zbiórki przyborów szkolnych, angażuje się w życie tamtejszych społeczności, by m.in. ułatwić dostęp do edukacji dziewczynkom, a jej zaangażowanie ułatwia też wymianę studencką pomiędzy Polską a Kenią.
16 czerwca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Pomocy Dzieciom Afrykańskim, który ustanowiono, by upamiętnić ofiary tragedii z 1976 roku. Wtedy to, w południowoafrykańskim Soweto, doszło do masakry po tym, jak czarnoskóre dzieci wyszły na ulice domagać się prawa do lepszej edukacji w ich rodzimym języku.
Czerwcowe święto jest dobrą okazją do tego, by pomówić o tym, czy dzisiaj uczniowie w Afryce mają wreszcie lepsze warunki niż ich rodzice i dziadkowie. To również pretekst do tego, by pochylić się nad samym pojęciem „afrykańskie dziecko” i czy być może nie stygmatyzuje ono osób z przeróżnych krajów o odmiennych językach, kulturach i tradycjach; a także nad tym, jak sami Afrykańczycy podchodzą dziś do szeroko rozumianej pomocy z Zachodu.
Rozmowę z dr Anną Watołą z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach poprowadziła Weronika Cygan-Adamczyk z Centrum Komunikacji Medialnej UŚ.
Osoby zainteresowane włączeniem się w akcję wspierania edukacji kenijskich dzieci mogą zwrócić się do badaczki pisząc wiadomość na adres: anna.watola@us.edu.pl.
Podcast
Galeria
Dr Anna Watoła | archiwum prywatne
Materiał powstał w ramach Agencji Informacji Naukowej UŚ.