finansowanie: Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej
wartość projektu:
budżet dla UŚ:
dofinansowanie dla UŚ:
okres realizacji: od 1.10.2019 r. do 30.09.2021 r.
koordynator: dr hab. Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz
asystent koordynatorka: dr Katarzyna Kowalczewska-Grabowska
jednostka realizująca ze strony UŚ: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego
Projekt realizowany jest w konsorcjum składającym się z czterech uczelni i czterech organizacji samorządowych:
- Uniwersytet Śląski, Polska
- Haute Ecole de Bruxelles-Brabant (HE2B), Belgia
- ASKORIA – Les Métiers Des Solidarités, Francja
- Karel de Grote Hogeschool, Belgia
- Apprentis d’Auteuil Foundation, Francja
- Salesiani per il Sociale, Federazione SCS/CNOS, Włochy
- Fundacion Amigo, Hiszpania
- Stowarzyszenie 17-stka Polska
W projekcie zaplanowane są cztery główne zadania, za które odpowiedzialni są partnerzy strategiczni:
- Realizacja badań w działaniu (Action Research) – Karel de Grote Hogeschool
- Treningi DPA dla NGOs i nauczycieli akademickich – Haute Ecole de Bruxelles-Brabant
- Opracowanie zestawu materiałów do pracy dydaktycznej i środowiskowej – TOOL BOX – ASKORIA – Les Métiers Des Solidarités
- Rozpowszechnienie rezultatów prowadzonych badań – Uniwersytet Śląski
Beneficjentami projektu są pracownicy organizacji pozarządowych pracujący z osobami marginalizowanymi i wykluczonymi społecznie oraz nauczyciele akademiccy edukujący przyszłych pedagogów i pracowników socjalnych. Z wyników prac projektowych skorzystają osoby na co dzień zajmujące się tematyką osób zmarginalizowanych i działaniami zaradczymi w tym zakresie (publikacje naukowe).
Celem projektu jest:
1) opracowanie narzędzi pracy interwencyjnej (tool box) w oparciu o koncepcję Empowerment (nacisk położony jest na zwiększenie kontroli nad własnym życiem, wiary w siebie i w swoje możliwości oraz integracji społecznej u odbiorców działań pomocowych) dla pracowników organizacji pozarządowych (NGOs) pracujących z osobami marginalizowanymi i wykluczonymi społecznie oraz nauczycieli akademickich edukujących przyszłych pedagogów i pracowników socjalnych,
2) kształtowanie kompetencji/umiejętności w zakresie DPA (Developing the Power to Act) u osób biorących udział w szkoleniach (zarówno pracowników NGO, jak i nauczycieli akademickich).
Wyniki prac projektowych zaprezentowane zostaną w trzech anglojęzycznych artykułach naukowych. Zaplanowano również wystąpienia partnerów podczas trzech konferencji naukowych oraz otwarte seminarium podsumowujące wyniki projektu.