Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Decyzje i rozstrzygnięcia

Podania, które składasz na uczelni są rozpatrywane w jednej z dwóch procedur. Z perspektywy praw studenta warto, abyś umiał je rozróżniać!

W jakich sprawach wydawane są decyzje administracyjne, a w jakich rozstrzygnięcia?

Tabela 1. W jakich sprawach?

Decyzje administracyjne wydawane jedynie w niektórych najistotniejszych sprawach,  takich jak:

  1. przyznanie stypendiów czy zapomogi;
  2. skreślenie z listy studentów;
  3. odmowa wznowienia studiów.

Pełna lista spraw – zob. § 12 ust. 2 Regulaminu studiów w UŚ z 2023 roku.

Rozstrzygnięcia wydawane są we wszystkich pozostałych sprawach, na przykład:

  1. przedłużenie sesji,
  2. przywrócenie terminu egzaminu,
  3. zarządzenie egzaminu komisyjnego,
  4. udzielenie zgody na powtarzanie modułu (warunek) lub powtarzanie semestru.

 

Jakie dokumenty regulują tryb wydawania decyzji administracyjnych oraz rozstrzygnięć?

Tabela 2. Gdzie uregulowane?
Tryb wydawania decyzji administracyjnych reguluje ustawa – Kodeks postępowania administracyjnego. Tryb wydawania rozstrzygnięć reguluje Regulamin studiów w UŚ z 2023 roku.

 

Jaki sposób wnieść podanie?

Tabela 3.  Jak wnieść podanie?

Podania wnoszone są:

  1. na piśmie,
  2. za pomocą telefaksu,
  3. ustnie we właściwym dziekanacie,
  4. albo w inny sposób (np. inne zasady co do wniosków stypendialnych).

Podania wnoszone są:

  1. na piśmie we właściwym dziekanacie,
  2. na e-mail dziekanatu z zarejestrowanego w USOS-ie adresu skrzynki pocztowej studenta,
  3. bezpośrednio w USOS-ie.

 

Jeśli podanie ma braki formalne

Tabela 4.  Braki formalne podania
Jeżeli w podaniu brakuje jakiegoś ważnego elementu, student musi być wezwany do jego uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni od dnia wezwania. Jeśli w podaniu brakuje jakiegoś ważnego elementu, student musi być wezwany do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia wezwania.

 

Termin wniesienia podania oraz przywrócenie terminu do złożenia podania

Tabela 5. Termin na wniesienie podania
  1. termin na wniesienie podania zależy od sprawy;
  2. jeśli termin upłynie, student może mimo tego złożyć podanie prosząc o przywrócenie terminu do jego złożenia – musi jednak uprawdopodobnić, że do uchybienia doszło bez jego winy.
  1. termin na wniesienie podania zależy od sprawy, np. wniosek o egzamin komisyjny musi być złożony w terminie 5 dni roboczych od ogłoszenia wyników egzaminu poprawkowego;
  2. jeśli termin upłynie, student może mimo tego złożyć podanie wnioskując o przywrócenie terminu do jego złożenia – musi jednak uprawdopodobnić, że do uchybienia doszło bez jego winy.

 

Termin wydania decyzji administracyjnej lub rozstrzygnięcia

Tabela 6. Termin wydania
  1. Decyzję administracyjną wydaje się niezwłocznie;
  2. Jeśli zaś konieczne jest postępowanie wyjaśniające – nie później niż w ciągu miesiąca;
  3. Jeśli sprawa jest szczególnie skomplikowana – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Rozstrzygnięcie wydaje się niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni.

 

Co zrobić po upływie terminu załatwienia sprawy?

Tabela 7. Brak załatwienia sprawy w terminie
Studentowi służy ponaglenie wnoszone do rektora. Studentowi służy skarga do dziekana na nieterminowe załatwienie sprawy.

 

Uzasadnienie decyzji administracyjnej i rozstrzygnięcia

Tabela 8. Uzasadnienie
Decyzja administracyjna negatywna dla studenta musi zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne. Rozstrzygnięcie negatywne dla studenta musi zawierać uzasadnienie („motywy prawne i faktyczne rozstrzygnięcia”).

 

Doręczenie decyzji administracyjnej i rozstrzygnięcia

Tabela 9. Doręczenie

Decyzje administracyjne doręcza się:

  1. pocztą na piśmie;
  2. lub elektronicznie na zarejestrowany adres do doręczeń.

Rozstrzygnięcie doręczane jest:

  1. w systemie USOS;
  2. lub na zarejestrowany w USOS-ie adres poczty elektronicznej studenta.

 

Ścieżka odwoławcza

Tabela 10. Ścieżka odwoławcza
  1. od negatywnych decyzji studentowi służy wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy;
  2. studentowi służy także skarga do sądu administracyjnego, który kontroluje zaskarżoną decyzję pod względem jej zgodności z prawem.
  1. od negatywnych rozstrzygnięć student może złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do dziekana;
  2. jeśli dziekan podtrzyma negatywne rozstrzygnięcie, student może złożyć odwołanie do rektora;
  3. rozstrzygnięcie rektora jest ostateczne.

 

return to top