13 lutego 2024 roku odbędzie się szkolenie online pt. „Sztuczna inteligencja (AI) w działalności badacza – przegląd narzędzi”, w ramach projektu Entrepreneur (Entrepreneurial Preparation for Notable and Engaging Universities) realizowanego dzięki programowi EIT HEI Initiative.
Projekt ten ma na celu wsparcie europejskich uniwersytetów w stawaniu się bardziej przedsiębiorczymi i innowacyjnymi. Założeniem jest rozwijanie kultury przedsiębiorczości i innowacyjności w uczelni poprzez działania skierowane do środowiska akademickiego – studentów, pracowników naukowych i administracyjnych.
Szkolenie zaplanowano w godzinach 9.00–12.00 na platformie GoogleMeet. Link do spotkania zostanie przesłany po uprzednim potwierdzeniu rejestracji.
Ramowy program:
Część I – Narzędzia AI a pisanie publikacji
- Czy AI to tylko ChatGPT?
- Jak samodzielnie wyszukiwać narzędzia AI?
- Podstawowe zasady dotyczące „współpracy” z AI, czyli jak poprawnie jej używać, żeby się nie zawieść i nie marnować czasu.
- Przegląd najważniejszych narzędzi AI związanych z pisaniem: jak napisać artykuł wykorzystując AI (od pomysłu do tekstu)?
- Jak zrobić to etycznie i tak, aby sobie nie zaszkodzić, czyli kiedy AI jest dobrym narzędziem, a kiedy nasza praca staje się niesamodzielna?
- Jak wykrywać plagiaty przy pomocy AI?
- Jak się dowiedzieć, czy dany artykuł został napisany przy pomocy AI – narzędzia.
- Narzędzia językowe, czyli tłumaczenie, sprawdzanie tekstu, proponowanie odpowiednich sformułowań itd.
Część II – Narzędzia AI do porządkowania, streszczania i wyszukiwania zasobów
Naukowe wyszukiwarki AI.
- Menadżery bibliografii bazujące na AI.
- Asystenci AI pomagający wyszukiwać i cytować źródła, podsumowujący publikacje, tworzący konspekty, wyjaśniający związki między pojęciami, wyjaśniający przyczyny i skutek zjawisk, itp.
- Przeglądy literatury – jak sobie ułatwić życie wykorzystując narzędzia AI.
- Narzędzia dobierania czasopism odpowiednich dla naszych publikacji.
- Narzędzia dostosowujące manuskrypt do wymogów danego wydawcy.
- Narzędzia formatowania cytowań.
- Narzędzia zamiany artykułów w audiobooki.
- Narzędzia do transkrypcji.
- Narzędzia streszczające filmy.
- Narzędzia pozwalające zarządzać zasobami sieciowymi (na przykład streszczać strony WWW).
Część III – Narzędzia AI do pisania wniosków grantowych oraz bazujące na AI narzędzia do zarządzania zespołami badawczymi
- Narzędzia pomagające przygotować draft wniosku.
- Narzędzia (AI) do zarządzania projektami, czyli jak automatyzować rutynowe zadania, poprawiać komunikację i upraszczać pracę?
- W jaki sposób zapobiegać opóźnieniom, optymalizować zasoby i kończyć projekty na czas?
- Narzędzia posiadające opcję asystenta cyfrowego „samodzielnie” delegującego zadania i zarządzającego projektami.
- Inne funkcjonalności omawianych narzędzi oraz ich słabe strony.
Spotkanie poprowadzi dr hab. Piotr Siuda – profesor na Wydziale Nauk o Kulturze Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Interesuje się społecznymi aspektami internetu, groznawstwem, esportem, wykorzystaniem AI w działalności badawczej, koordynator szeregu projektów badawczych, obecnie prowadzi projekt Narodowego Centrum Nauki OPUS 22 pt. „Sieci kłącza, obieg znaczeń i treści oraz konteksty offline internetowego handlu narkotykami”.
Udział w szkoleniu należy zgłosić poprzez wypełnienie i wysłanie formularza rejestracyjnego.
Szczegółowe informacje są dostępne na stronie wydarzenia.