Program: Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji), Priorytet X Fundusze Europejskie na transformację. Działanie 10.25 Rozwój kształcenia wyższego zgodnie z potrzebami zielonej gospodarki.
Wartość projektu: 16 761 209,74 PLN.
Dofinansowanie ze środków europejskich: 15 085 088,76 PLN.
Budżet krajowy: 1 676 120,98 PLN
Okres realizacji projektu: 01.01.2024 – 30.06.2026 r.
Koordynator Projektu: prof. dr hab. Michał Baczyński
Celem projektu jest wzmocnienie potencjału Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na rzecz efektywnego wsparcia sprawiedliwej transformacji oraz przyszłych kadr regionu, co zostanie osiągnięte dzięki wdrożeniu działań wpływających na rozwój instytucjonalny uczelni oraz poprzez udzielenie wsparcia indywidualnego osobom stanowiącym społeczność akademicką. Rozwój instytucjonalny obejmuje wzmocnienie potencjału kadrowego oraz infrastrukturalnego Biura Karier, Szkół Doktorskich oraz Wydziałów UŚ powiązanych z procesem zmian z kierunkami zielonej i cyfrowej gospodarki.
Wsparcie indywidualne udzielane jest studentom/-tkom, nauczycielom/-lkom akademickim, doktorantom/-tkom oraz przedstawicielom/-lkom otoczenia społeczno-gospodarczego. Dzięki projektowi uczelnia będzie miała możliwość kreowania i rozwoju nowych kierunków przemysłu jak np. sztuczna inteligencja, VR, cyberbezpieczeństwo, zielona chemia i energetyka, biotechnologia i ochrona środowiska.
Projekt realizowany jest na obszarze min. jednego z podregionów woj. śląskiego: katowicki, sosnowiecki, tyski, bytomski, gliwicki, rybnicki, bielski.
W projekcie zaplanowano następujące zadania skierowane do pracowników (NA i NNA):
Zadanie 5: Rozwój Szkoły Doktorskiej UŚ i Międzynarodowej Środowiskowej Szkoły Doktorskiej przy Centrum Studiów Polarnych – Uniwersytet Śląski w Katowicach
Zadanie przeznaczone dla pracowników administracyjnych i zarządzających w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Śląskiego lub Międzynarodowej Środowiskowej Szkoły Doktorskiej.
Zadanie 10: R&D Fuse
Zadanie skierowane jest do pracowników NNA (Kobiet/Mężczyzn).
Udział we wsparciu będzie mogła uzyskać osoba pracująca w obszarze transferu technologii/transferu wiedzy oraz jednocześnie mieszkająca na obszarze jednego z 7 podregionów województwa śląskiego określonych w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji.
Zadanie 12.1-12.2 oraz 12.5-12.36: Spotkanie z ekspertami zagranicznymi i krajowymi w zakresie kluczowych kompetencji dydaktycznych, miękkich i cyfrowych.
12.1 Planuje się przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń podnoszących kompetencje w zakresie nowoczesnych metod dydaktycznych, również przy użyciu narzędzi cyfrowych, a także szkolenia wzmacniające kompetencje miękkie nauczycieli/ek akademickich Uniwersytetu Śląskiego z uwrażliwieniem na kwestie wynikające z zielonej i cyfrowej poprzemysłowej transformacji.
Celem warsztatów jest przede wszystkim podniesienie kompetencji dydaktycznych uczestników i uczestniczek grupy docelowej, ale także uatrakcyjnienie oferty kształcenia.
12.2 Zadanie przewiduje spotkania z ekspertami zagranicznymi i krajowymi w zakresie nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych w tym w ramach edukacji dla pokoju, edukacji dla zielonej transformacji oraz nowych technologii), polegające na spotkaniach wykładowych, spotkaniach konsultacyjnych oraz w eksperckim panelu dyskusyjnym.
12.5-12.36 Nowoczesny mentoring
Działanie stanowi połączenie tradycyjnej relacji „mistrz/ekspert – uczeń/klient” z podejściem maksymalnie spersonalizowanym – docenianym i pożądanym obecnie zarówno w środowisku akademickim, jak i biznesowym.
Mentoring akademicki i/a mentoring biznesowy; budowanie relacji i doskonalenie kompetencji mentorskich; diagnozowanie kondycji i potrzeb rozwojowych studenta/pracownika uczelni i firmy/biznesmena; narzędzia, metody i modele mentoringowe przydatne w szkolnictwie wyższym/biznesie oraz na płaszczyźnie współpracy, psychologia i logistyka zmiany, itp.
Zadania przewidują szereg szkoleń z zakresu umiejętności komunikacyjnych, koordynowania wielopoziomowej strategii współpracy w obrębie Uczelni, innowacyjne aspekty metod dydaktycznych, monitoring potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego, rozwijania kompetencji miękkich, wizyty studyjny oraz poznawanie odnawialnych źródeł energii i alternatywnych technik zarządzania transformacją energetyczną.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Szczegółowe informacje o projekcie można znaleźć tutaj.