SOCORE – Social Competences for Research and Innovation Infrastructure (Kompetencje społeczne dla infrastruktury badawczej i innowacyjnej).
Program: Interreg Europa
Okres realizacji: 01.05.2025 – 31.07.2029 r.
Rola Uniwersytetu Śląskiego w projekcie: Lider
Dofinansowanie dla UŚ: 1 038 259,00 PLN (242 720 EUR).
Jednostka realizująca projekt w UŚ: Biuro Współpracy z Gospodarką
Kierownik Projektu w UŚ: mgr Maria Garus
W skład konsorcjum wchodzi 9 organizacji pełniących rolę Partnerów Projektu:
- Uniwersytet Śląski w Katowicach (Polska) – Lider projektu.
- Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego (Polska) – Partner.
- Provincie Utrecht (Holandia) – Partner.
- Anci Liguria (Włochy) – Partner.
- CIMBAL (Portugalia) – Partner.
- HU University of Applied Sciences Utrecht (Holandia) – Partner.
- National Agency for Research and Development (Mołdawia) – Partner.
- Lithuanian Innovation Centre (Litwa) – Partner.
- Ministry of Education and Research (Mołdawia) – Partner.
Projekt SOCORE powstał jako odpowiedź na strategiczne wyzwania związane z niedopasowaniem kompetencyjnym personelu zatrudnionego w infrastrukturze badawczo-innowacyjnej (Research and Innovation Infrastructure – RII) do aktualnych potrzeb gospodarki opartej na wiedzy. Nawe najlepiej rozwinięta infrastruktura badawcza nie przynosi oczekiwanych efektów, jeśli nie towarzyszy jej kompetentny, zaangażowany i interdyscyplinarny zespół ludzki. W szczególności niedobory obserwowane są w zakresie tzw. kompetencji miękkich i społecznych, które umożliwiają efektywną współpracę między nauką, biznesem i administracją.
Cel główny projektu:
Celem strategicznym projektu jest przeprowadzenie badań i wypracowanie rozwiązań na rzecz jakości wdrażania polityk rozwoju regionalnego w obszarze infrastruktury badawczo-innowacyjnej, poprzez systemowe wzmocnienie kompetencji społecznych osób odpowiedzialnych za rozwój i wykorzystanie RII.
Projekt zakłada zastosowanie podejścia opartego na współtworzeniu (co-creation), innowacjach otwartych oraz integracji podejść user-driven i demand-led w celu zapewnienia trwałości wypracowanych rezultatów. Działania opierają się na głębokiej diagnozie regionalnej, transferze dobrych praktyk oraz wzmacnianiu sieci współpracy pomiędzy partnerami z różnych systemów edukacyjno-innowacyjnych. SOCORE odwołuje się bezpośrednio do „Policy Brief on Skills for Innovation” oraz Europejskiej Agendy Umiejętności (European Skills Agenda), akcentując potrzebę uwzględnienia kompetencji interpersonalnych i organizacyjnych jako kluczowych dla skutecznej transformacji cyfrowej, zielonej oraz innowacyjnej. Projekt uznaje, że kapitał ludzki, traktowany jako „krytyczna infrastruktura dla innowacji”, powinien być rozwijany równolegle z infrastrukturą fizyczną, aby zapewnić efektywność inwestycji publicznych w obszarze B+R.
Cele szczegółowe projektu:
- Przeprowadzenie badań i wypracowanie rozwiązań na rzecz poprawy jakości wdrażania polityk rozwoju regionalnego w obszarze infrastruktury badawczo-innowacyjnej.
- Wzmocnienie kompetencji personelu instytucji naukowych i innowacyjnych w zakresie współpracy, integracji oraz inicjowania partnerstw na rzecz rozwoju.
- Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie rozwoju kompetencji dla RII.
- Poprawa efektywności wdrażania polityk rozwoju regionalnego związanych z infrastrukturą badawczo-innowacyjną.
- Wsparcie instytucji szkolnictwa wyższego w skutecznym odpowiadaniu na potrzeby rynku i społeczności.