Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

„Struktury niepewności”: edukacja włączająca w krajach Europy Środkowo-Wschodniej

21.08.2024 - 09:49, aktualizacja 28.08.2024 - 10:44
Redakcja: IR

ID projektu: 22420073

Program: Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki.

Okres realizacji projektu: 01/10/2024 – 30/09/2027.

Charakter projektu: badawczy (grant strategiczny).

Tytuł projektu: „Structures of uncertainty”: inclusive education in Central and Eastern European countries (pol. „Struktury niepewności”: edukacja włączająca w krajach Europy Środkowo-Wschodniej).

Budżet projektu: 28,950.00 EUR.

Jednostka realizująca projekt w UŚ: Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki.

Kierownik Projektu: dr Dorota Prysak

Asystent Projektu: dr Tomasz Kasprzak.

Kraje V4 to społeczeństwa charakteryzujące się jednym z najwyższych wskaźników unikania niepewności. W takich społeczeństwach nie akceptuje się nowych, niepewnych i niejednoznacznych sytuacji, które postrzegane są wyłącznie jako zagrożenie i niebezpieczeństwo.

Celem niniejszych badań jest ukazanie tychże „struktur niepewności” nauczycieli/nauczycielek w krajach V4. Pracując w różnych okresach transformacji polityczno-gospodarczej i społecznej, sytuacji pandemii COVID-19 doświadczali wielu zmian, szczególnie tych związanych z systemem szkolnictwa i oświaty, co warunkowało rozwój ich drogi zawodowej. W niniejszym projekcie stawiane są pytania, jakie, w percepcji nauczycieli, występują „struktury niepewności” i co je determinuje? Jakie są różnice w odczuwaniu zmiany oraz przystosowania się do niej? Niniejsze badania mają na celu przybliżenie uwarunkowań, zadań oraz wyzwań, jakie stoją przed edukacją włączającą, której trzon powinni stanowić profesjonalnie przygotowanie nauczyciele. Dodatkowo, praktycznym wymiarem projektu badań jest wypracowanie modelu wspierania edukacji włączającej w krajach V4. Proponowane działania będą skierowane do nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych z krajów V4. Powstaną wieloaspektowe rekomendacje dla edukacji włączającej, opracowywane wspólnie przez uczestników projektu, łączące i promujące praktyki społeczne i edukacyjne.

Partnerzy projektu:

  1. AMBIS University, Czechy,
  2. University of Debrecen, Węgry,
  3. University of Presov, Słowacja.

The project is co-financed by the goverments of Czechia, Hungary, Poland and Slovakia through Visegrad Grants from the International Visegrad Fund. The mission of the fund is to advance ideas for sustainable regional cooperation in Central Europe.

 

return to top