Finansowanie: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach
Wartość projektu: 769 404,24 zł
Dofinansowanie ze środków WFOŚIGW w Katowicach: 293 261,15 zł
Okres realizacji: od 14.04.2017 do 15.11.2017
Celem projektu jest rozwinięcie działalności pierwszego w Polsce – Napowietrznego Mobilnego Laboratorium (MNL), które będzie wspomagać kształcenie studentów z zakresie szeroko pojętej ochrony atmosfery oraz doposażenie stacjonarnych laboratoriów w aparaturę do badań zanieczyszczeń atmosfery.
Nadrzędnym celem działalności ULKA, zgodnym z misją Uniwersytetu Śląskiego jest kształcenie studentów i doktorantów oraz kształcenie podyplomowe w zakresie szeroko pojętych nauk środowiskowych. Drugi etap projektu (część II) proponuje wykorzystanie w ofercie dydaktycznej Uniwersytetu Śląskiego nowoczesnej, a jednocześnie niekonwencjonalnej metody kształcenia w zakresie monitoringu stanu naszego środowiska poprzez wykorzystanie NML.
Pierwsze w Polsce napowietrzne mobilne laboratorium umieszczone w załogowym balonie na ogrzane powietrze pozwoli na prowadzenie zajęć dydaktycznych, które umożliwią studentom prowadzenie badań oraz zbieranie danych umożliwiających ocenę jakości powietrza, szacowanie zagrożeń wypływających z sytuacji smogowych, obserwację i rejestrację warunków meteorologicznych sprzyjających kumulacji zanieczyszczeń. Analiza wszystkich wyżej wymienionych składowych pozwoli na dogłębne poznanie procesów zachodzących w troposferze, a to wpłynie na kształcenie studentów z lepszą świadomością zagrożeń wypływających z jakości i stanu atmosfery w rejonach silnie uprzemysłowionych i wysoko zurbanizowanych.
Doposażenie NML w nową aparaturę pomiarową do badań stanu oraz jakości atmosfery pozwoli na zaznajomienie studentów z nowoczesnymi metodami badawczymi mającymi zastosowanie w poznaniu środowiska, wczesnym rozpoznaniu jego zagrożeń oraz skutecznej ich eliminacji.
Natomiast doposażenie istniejących stacjonarnych laboratoriów w kolejną nową aparaturę ABZA (aparatura badań zanieczyszczeń atmosfery) posłuży studentom oraz doktorantom w opanowaniu najnowocześniejszych metod i technik badawczych stosowanych w ocenie stanu środowiska i jego zagrożeń, a także poznawaniu innowacyjnych działań proekologicznych zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.