Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Podsumowanie projektu z udziałem prof. Andrew Witta z Harvard Graduate School of Design

06.12.2023 - 15:44 aktualizacja 12.12.2023 - 10:33
Redakcja: OO

Prof. Andrew Witt

Prof. Andrew Witt | fot. Natalia Cymorek

30 listopada 2023 roku zakończyła się realizacja merytorycznej części projektu badawczo-dydaktycznego z udziałem prof. Andrew Witta z Harvard Graduate School of Design. Projekt pt. „Analiza procesu kształcenia oraz badań naukowych w kontekście potrzeb rynku pracy i partnerów biznesowych. Projekt realizowany we współpracy z prof. Andrew Wittem z Harvard University” został sfinansowany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię w ramach programu „Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki” w latach 2022–2024.

Andrew Witt jest profesorem nadzwyczajnym w Harvard Graduate School of Design, gdzie naucza i prowadzi badania nad związkami geometrii, danych i maszyn z percepcją, projektowaniem i kulturą. Jest szczególnie zainteresowany technicznie syntetycznym i logicznie rygorystycznym podejściem do formy. Jest także współzałożycielem, wraz z Tobiasem Nolte, firmy Certain Measures, studia projektowo-technologicznego z siedzibą w Bostonie/Berlinie, które zajmuje się systemowym i skalowalnym podejściem do problemów przestrzennych. Do klientów biura należą producenci materiałów, agencje rządowe, firmy infrastrukturalne, fundusze inwestycyjne, start-upy medyczne i instytucje kultury. Prace projektantów biura pt. „Some Measures” znajdują się w stałej kolekcji Centre Pompidou i były wystawiane m.in. w Pompidou, Barbican Centre, Futurium, Canadian Centre for Architecture, Museum of the Future i Haus der Kulturen der Welt.

Od 19 czerwca do 1 lipca 2023 roku prof. Andrew Witt gościł na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach. W czasie pobytu wspólnie z pracownikami obu instytucji uczestniczył w badaniach naukowych, których celem była wstępna weryfikacja metodologii projektowania uniwersalnego obiektów i przestrzeni, a także komunikacji i edukacji, w kierunku określenia elementów istotnych dla użytkowników o specjalnych potrzebach (w tym nadwrażliwych, z dysfunkcjami kognitywnymi, ze spektrum autyzmu, ADHD, chorobami neurodegeneracyjnymi). Metodologia ta ma uwzględniać także europejskie oraz pozaeuropejskie konteksty kulturowe. Przygotowywana jest na potrzeby planowanego wniosku grantowego, o zasięgu międzynarodowym, mającego na celu opracowanie projektów wdrożeniowych na potrzeby instytucji biznesowych. W związku z tym w procesie badawczym brali również udział przedstawiciele biznesu, potencjalni beneficjenci.

Prof. Andrew Witt
Prof. Andrew Witt | fot. Natalia Cymorek

Podczas konsultacji z pracownikami naukowymi oraz kadrą dydaktyczną Wydziału Architektury oraz Wydziału Humanistycznego analizowano problemy związane z powszechną cyfryzacją instytucji szkolnictwa wyższego oraz instytucji kultury. Dyskutowano o możliwościach zastosowania nowych technologii cyfrowych do edukacji, metodologii projektowania przestrzeni, złożonych form architektonicznych, badań dziedzictwa kultury, komunikacji kulturowej. Analizowano wpływ oraz możliwości powyższych narzędzi w zakresie zwiększania inkluzywności przestrzeni i obiektów. Omawiano ponadto możliwości współpracy przedstawicieli wspomnianych instytucji w projektach interdyscyplinarnych, o profilu edukacyjnym, badawczym oraz wdrożeniowym. Analizowano przygotowane w związku z reformą kształcenia na Uniwersytecie Śląskim propozycje nowych przedmiotów oraz scenariusze nowatorskich metod kształcenia. Ważnym tematem podjętym podczas konsultacji z kadrą była problematyka włączania partnerów instytucjonalnych (np. jednostki kultury) oraz biznesowych do rad dydaktycznych, w celu dostosowywania procesów dydaktycznych do wymogów rynku pracy.

Wspólnie, również z udziałem studentów obu instytucji, przygotowano publikację naukową dotyczącą wyzwań stojących obecnie przed szeroko pojętym projektowaniem. Publikacja Projektowanie: wizje, rewizje, wyzwania zostanie opublikowana przez Wydawnictwo Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej jeszcze w 2023 roku. Prof. Andrew Witt, wspólnie z członkami redakcji międzynarodowego czasopisma „Loci Communes” wydawanego przez Uniwersytet Śląski, przedyskutował koncepcję oraz materiał kolejnego numeru czasopisma.

Cześć konsultacji przeznczonych dla pracowników instytucji uczestniczących w projekcie miała charakter zindywidualizowany i dostosowany do jednostkowych potrzeb.

W ramach projektu prof. Andrew Witt prowadził zajęcia dla studentów oraz kandydatów na studia doktoranckie obu instytucji. Wspólnie z nimi analizował i konsultował prace oraz projekty dyplomowe, redakcję przygotowywanych do publikacji artykułów naukowych (część z nich została włączona we wspomniane wydawnictwo Wydziału Architektury), propozycje tematów badawczych i planów badań. Uczestniczył również w realizacji projektu studenckiego w ramach Akademii Dziedzictwa Kultury, którego przedmiotem była historia i obecna sytuacja rzeki Rawy. Zrealizował warsztat dotyczący mediów cyfrowych na przykładzie problematyki projektowania immersji w grach komputerowych, możliwości silników gier oraz technologii cyfrowych umożliwiających immersję.

29 czerwca 2023 roku prof. Andrew Witt w ramach międzynarodowej oraz interdyscyplinarnej konferencji SAUL Katowice 2023 wygłosił na Wydziale Humanistycznym UŚ wykład otwarty, poświęcony relacjom pomiędzy naukami, nowymi technologiami a projektowaniem. W tym samym dniu odbył się również kolejny wykład otwarty, poświęcony zagadnieniom Creative Design.

Prof. Andrew Witt z Harvard University

Projekt pt. „Analiza procesu kształcenia oraz badań naukowych w kontekście potrzeb rynku pracy i partnerów biznesowych. Projekt realizowany we współpracy z prof. Andrew Wittem z Harvard University” został sfinansowany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię w ramach programu „Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki” w latach 2022–2024.

logo Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

return to top