Podczas wirtualnego wydarzenia Polar Night Week miała miejsce promocja trzeciego wydania corocznej serii raportów State of Environmental Science in Svalbard (SESS), publikowanych przez Svalbard Integrated Arctic Earth Observing System (SIOS).
Raport SESS podsumowuje aktualny stan wiedzy na temat kluczowych parametrów środowiska Arktyki i ich wzajemnych zależności. Został on uznany za wiarygodne źródło informacji o stanie środowiska na Svalbardzie (Arktyka). Ponadto stanowi ważną platformę wiedzy potrzebnej do zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska Arktyki.
Nad raportem pracowały międzynarodowe i multidyscyplinarne zespoły pod przewodnictwem naukowców z instytucji członkowskich SIOS. W tegorocznych pracach brali również udział pracownicy Uniwersytetu Śląskiego – dr inż. Elżbieta Łepkowska z Centrum Studiów Polarnych oraz dr Michał Laska z Instytutu Nauk o Ziemi.
Dr inż. Elżbieta Łepkowska jest współautorką artykułu pt. “From land to fjords: The review of Svalbard hydrology from 1970 to 2019 (SvalHydro)”, który skupia się na hydrologii Svalbardu w latach 1970–2019. Zmiany klimatyczne spowodowały, że Svalbard ocieplił się od dwóch do sześciu razy szybciej niż reszta świata. Naukowcy spodziewają się dalszego wzrostu temperatury (o 4–7 stopni Celsjusza) i opadów (o 45–65%), a także częstszych powodzi. Jedną z rekomendacji badaczy jest długoterminowy monitoring hydrologiczny, który pozwoli lepiej poznać konsekwencje ocieplania się klimatu na Svalbardzie.
Artykuł pt. “Scientific Applications of Unmanned Vehicles in Svalbard (UAV Svalbard)”, którego współautorem jest dr Michał Laska, koncentruje się natomiast na zastosowaniu pojazdów bezzałogowych na Svalbardzie. Pojazdy bezzałogowe, poruszające się w powietrzu, na wodzie i pod wodą, stanowią ważne narzędzie w badaniach nad Arktyką. Szczególnie pomocne są statki powietrzne, z tego względu, że w regionie nie ma wysokiej roślinności oraz dużych osad, dzięki czemu Arktyka jest idealnym miejscem do prowadzenia obserwacji lotniczych. Bezzałogowe statki powietrzne (UAV) mogą dostać się do lodowców i innych trudnych obszarów. W dodatku są tańsze i mają mniejszy wpływ na środowisko niż loty załogowe.
Z całością raportu SESS można zapoznać się na stronie: https://sios-svalbard.org/SESS_Issue3.
Naukowiec przewożący sprzęt badawczy na saniach śnieżnych. Fot. mat. Centrum Studiów Polarnych