Powrót do nauki bezpośredniej po okresie edukacji zdalnej stanowi nowe i wymagające wyzwanie dla psychicznej zdolności adaptowania się dzieci i młodzieży. W ramach komercjalizacji wiedzy Uniwersyteckie Centrum Kreatywnego Obywatelstwa (UCKO) stworzyło i wdraża ofertę diagnostyki przesiewowej i zajęć warsztatowych. Mają one stanowić wsparcie dla instytucji edukacyjnych w procesie reintegracji społecznej podopiecznych i pomocy psychologicznej dla osób, które przeżywały trudności związane z pandemią i wywołanymi przez nią utrudnieniami w relacjach rówieśniczych.
Pierwszy z serii warsztatów odbył się w rybnickim IV Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika. Trzy równoległe warsztaty dla ponad pięćdziesięciu uczniów z klas pierwszych i drugich poprowadzili członkowie UCKO – dr Marcin Moroń, dr Łukasz Jach i dr Elżbieta Sanecka. Prowadzący współpracowali ze studentami psychologii – Zuzanną Schneider, Eryką Denko oraz Karoliną Babiarz, którzy dzięki tej współpracy mogli także ćwiczyć warsztat umiejętności psychologicznych.
Warsztaty były poświęcone refleksji nad radzeniem sobie w okresie pandemii, ustaleniu skutecznych i nieskutecznych praktyk radzenia sobie ze stresem, nudą, obniżonym samopoczuciem i nieporozumieniami w relacjach. Warsztaty objęły także temat integracji oraz planów na przyszłość. Uczniowie wcielili się w role doradców w instytucjach państwowych. Efektem ich pracy były różnorodne pomysły dotyczące tego, w jaki sposób wykorzystać wiedzę wynikającą z doświadczeń minionych miesięcy, by poprawić działalność szkół i innych instytucji.
Przeprowadzenie warsztatów wsparło Wydawnictwo Poznańskie, które ufundowało nagrody książkowe dla autorów najlepszych pomysłów na wdrożenie działań inspirowanych doświadczeniami pandemii.
fot. UCKO