Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Zorganizowaliśmy strefę gamingu na 8. Śląskim Festiwalu Nauki

17.12.2024 - 14:51 aktualizacja 17.12.2024 - 15:20
Redakcja: wc-a

| Weronika Cygan-Adamczyk, producentka strefy gamingu |

Od 8. Śląskiego Festiwalu Nauki Katowice upłynęło już trochę czasu, a my po ochłonięciu, możemy wreszcie podsumować nasz udział w wydarzeniu. Podczas tegorocznej edycji odpowiadaliśmy za całą strefę gamingu, gdzie uczestnicy mogli odwiedzić różne stanowiska pokazowe, a także wysłuchać licznych prelegentów, którzy gościli na scenie przez pełne trzy dni festiwalu (7–9 grudnia 2024).

Strefa gamingu mieściła się w sali balowej B w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.

Od lewej: dr Wacław Kulczykowski, Robert Zembrzycki, Jarosław Juszkiewicz, dr Joanna Mercik i Weronika Cygan-Adamczyk | Fot. Tomasz Kiełkowski

Na scenie występowali goście specjalni festiwalu. Na zdjęciu dr Krzysztof M. Maj | Fot. Małgorzata Dymowska

Poza wykładami na scenie odbywały się również dyskusje | Fot. Małgorzata Dymowska

Czołowi eksperci groznawstwa z kraju i zagranicy

Wśród naszych gości specjalnych był prof. Souvik Mukherjee – kulturoznawca w Centrum Studiów Nauk Społecznych w Kalkucie (Centre for Studies in Social Sciences), pionierski badacz gier z subkontynentu indyjskiego, który mówił o dyskryminacji i postkolonializmie w grach.

Na scenie wystąpił też prof. Paweł Frelik z Ośrodka Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego. Naukowo zajmuje się kulturami spekulatywnymi i współczesnymi mediami audiowizualnymi, a wśród tych ostatnich – szczególnie grami wideo. Tłumaczył, dlaczego gry należy traktować jako dziedzictwo kulturowe i w jaki sposób mogą służyć jako narzędzia retoryczne.

Na festiwal przyjechał prof. Souvik Mukherjee z Indii | Fot. Tomasz Kawka

Prof. Souvik Mukherjee | Fot. Tomasz Kawka

Prof. Paweł Frelik | Fot. Tomasz Kiełkowski

Gościliśmy również dr. Wacława Kulczykowskiego zatrudnionego w Zakładzie Edukacji Historycznej w Instytucie Historii Uniwersytetu Gdańskiego, koordynatora kierunku projektowanie gier historycznych, członka Rady Upowszechniania Nauki PAN. Podczas festiwalu opowiadał o tym, czego jego samego nauczyły gry historyczne, a także wziął udział w dyskusji nt. roli gier wideo i planszowych w popularyzacji nauki, gdzie towarzyszyli mu dr Joanna Mercik z naszego Centrum oraz dziennikarz Mateusz Witczak.

Dr Wacław Kulczykowski, Mateusz Witczak i dr Joanna Mercik | Fot. Tomasz Kiełkowski

Podczas dyskusji mówiono o wykorzystaniu gier w popularyzacji nauki | Fot. Tomasz Kiełkowski

Na stanowiskach można było zapoznać się z różnymi planszówkami | Fot. Małgorzata Dymowska

Mateusz Witczak – redaktor naczelny portalu PolskiGamedev.pl, od lat związany z magazynem „CD-Action” – poza wspomnianą dyskusją był też uczestnikiem rozmowy z gościnią specjalną dr Magdaleną Kozyrą – kulturoznawczynią i badaczką gier cyfrowych, która pracuje na kierunku Game Design na Uniwersytecie SWPS w Krakowie. Oboje poruszali temat reprezentacji społeczności LGBTQ+ w grach. Ponadto, Mateusz poprowadził prelekcję, w której omawiał kryzys w polskiej branży gamedev.

Dr Magdalena Kozyra i Mateusz Witczak | Fot. Małgorzata Dymowska

Rozmówcom towarzyszył dziennikarz Robert Zembrzycki, który prowadził scenę gamingu | Fot. Małgorzata Dymowska

Przez cały czas trwania festiwalu można było w strefie sprawdzić gry eksperymentalne prezentowane przez UŚ w Cieszynie | Fot. Olimpia Orządała

Wśród naszych gości był również Grzegorz Wątroba – programista gier od 2010 roku, który prowadzi serwis Okiem Deva, gdzie prezentuje swoją perspektywę na branżę elektronicznej rozrywki. W strefie gamingu opowiadał o kulisach pracy w gamedevie i przybliżał możliwe ścieżki kariery w tej branży.

Na scenie wystąpił też dr Bartłomiej Kluska – historyk, dziennikarz, autor wielu książek oraz setek artykułów popularyzujących dzieje kultury i techniki, pracujący w łódzkim Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej. Bartłomiej argumentował, że gry wideo są jak najbardziej dojrzałym medium i należy dbać o zachowanie zwłaszcza starszych tytułów.

Swoją prelekcję wygłosił również dr Krzysztof M. Maj – groznawca, tutor akademicki i wykładowca na Wydziale Humanistycznym Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, który akcentował rolę i znaczenie trudnych gier wideo. Z kolei prof. Piotr Siuda z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, zajmujący się m.in. esportem oraz wykorzystaniem AI w działalności badawczej przybliżył podstawowe obszary badań nad esportem.

Grzegorz Wątroba | Fot. Małgorzata Dymowska

Dr Bartłomiej Kluska | Fot. Tomasz Kawka

Dr Krzysztof M. Maj | Fot. Małgorzata Dymowska

Lokalna działalność groznawcza

Na scenie wystąpili również członkowie naszego centrum. Dr Grzegorz Machnik prezentował tworzenie modelu postaci w grach wideo. Na scenie swoje wystąpienia mieli także studenci: Kacper Szwedo i Kamil Słota przybliżali sposób, w jaki papierowe gry fabularne przedstawiają prawdziwy świat; Hanna Rapacka opowiadała, jak gry planszowe mogą służyć do nauczania historii w szkole. Karol Barski, na przykładzie This War of Mine, podkreślał, dlaczego gry to coś więcej niż rozrywka, a Piotr Sypek przeprowadził nas przez gry wideo i planszowe, przybliżające kulturę azjatycką.

Ekipa PlanszoFestu | Fot. Małgorzata Dymowska

Na stanowiskach można było przetestować różne interaktywne zabawki | Fot. Małgorzata Dymowska

Dr Grzegorz Machnik uczył projektowanie modelu postaci w grze | Fot. Małgorzata Dymowska

Poza prelekcjami w strefie było kilka stanowisk pokazowych, gdzie można było obejrzeć ciekawe projekty, czy zagrać w gry planszowe. Jednym ze szczególnie wyróżniających się obiektów były maszyny do gier eksperymentalnych, które prezentowali przedstawiciele kierunku projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej z Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Zespół PlanszoFestu, któremu przewodzi dr Joanna Mercik ze swoimi studentami, prezentował planszówki. Dr Grzegorz Machnik pomagał zainteresowanym osobom stworzyć swoją wirtualną postać. O grach historycznych opowiadali członkowie Klubu Gier Historycznych związani ze Śląskim Centrum Solidarności i Wolności. Nie brakowało też gier sterowanych ruchem oka i głowy oraz interaktywnych zabawek. Na rotacyjnym stanowisku Plac Planszówek do rozgrywki zapraszały dr Aldona Rosner z Politechniki Śląskiej oraz Ewa Nowak z Biblioteki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

Strefa gamingu, choć mieściła się w sali balowej B, wykraczała jednak poza to jedno pomieszczenie. W salach konferencyjnych można było też wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez Esports Association, gdzie tematem przewodnim był esport. Ponadto można było wziąć udział w warsztatach organizowanych przez Little Bit Academy, gdzie nauczano projektowania gier w Roblox Studio.


W pracach nad strefą i sceną gamingu podczas 8. ŚFN zaangażowanych było bardzo wiele osób. Za organizację odpowiadały Weronika Cygan-Adamczyk (członkini centrum, związana z Centrum Komunikacji Medialnej UŚ) oraz Anna Nawrot (koordynatorka ds. dostępności w UŚ). Za opiekę merytoryczną odpowiadali dr Joanna Mercik i prof. Michał Kłosiński. Prowadzącym scenę był Robert Zembrzycki, dziennikarz związany m.in. z Radiem 357.

return to top