Korzystanie z raportów cytowań, analiza dorobku własnego i grupy (Scopus, Web of Science), wyliczenie Indeksu Hirscha oraz dbałość o poprawne dane w bazach to tematy, które zostaną omówione podczas najbliższego szkolenia organizowanego dla naukowców w ramach cyklu spotkań związanych z promocją wyników badań naukowych.
Cykl szkoleń dla pracowników nauki
Uniwersytecka komisja ds. rankingów uczelni przy wsparciu Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej UŚ (CINiBA) zaplanowała pięć szkoleń wspierających poprawę widzialności wyników badań naukowych. Formuła zajęć została przygotowana z myślą o ułatwieniu naukowcom uczestnictwa w nich. Spotkania są krótkie i odbywają się zdalnie w przerwie pomiędzy wykładami, a więc w godzinach 13.00–13.45. Uczestnicy spotykają się online na platformie MS Teams.
Cytowania w bazach Scopus i Web of Science
Pierwsze szkolenie dotyczyło budowania profilu naukowca. Tematem najbliższego spotkania będą cytowania w bazach Scopus i Web of Science, a poprowadzą je dr Aneta Drabek i mgr Michał Tomaszek – eksperci wewnętrzni, pracownicy Biblioteki Uniwersytetu Śląskiego.
Zakres szkolenia
- Cytowania – dwa sposoby wyszukiwania;
- Web of Science:
- profil autora – przejście do raportu cytowań;
- opis raportu;
- autocytowania – problemy z danymi;
- alert cytowań;
- cited references – cytowania dodatkowe;
- Scopus:
- profil autora – raport cytowań (citation overview);
- opis i możliwości raportu;
- secondary documents – cytowania dodatkowe;
- Index Hirscha:
- czym jest indeks Hirscha i jak go wyliczyć?
- dlaczego w różnych bazach wychodzą różne wskaźniki?
Terminy
Podobnie jak poprzednio, szkolenie zostało zaplanowane w dwóch terminach (do wyboru):
- czwartek 19 stycznia 2023 roku, godz. 13.00–13.45, link do spotkania na platformie MS Teams;
- wtorek 24 stycznia 2023 roku, godz. 13.00–13.45, link do spotkania na platformie MS Teams.
Tematyka poszczególnych spotkań
- Szkolenie nr 1: „Profil naukowca”. Zrealizowane w grudniu 2022 roku;
- Szkolenie nr 2: „Cytowania w bazach Scopus i Web of Science” – wykorzystanie raportów cytowań, dbałość o poprawne dane w bazie. Realizacja w styczniu 2023 roku;
- Szkolenie nr 3: „Wybór czasopisma do publikacji” – narzędzia wydawców (np. Elsevier Journal Finder), wykorzystanie baz danych, sprawdzanie „reputacji” czasopisma (IF, CiteScore);
- Szkolenie nr 4: „Otwarte czasopisma” – Directory of Open Access Journals (DOAJ), wyszukiwanie otwartych czasopism w Web of Science oraz Scopus, polskie czasopisma otwarte;
- Szkolenie nr 5: „Jak napisać i opublikować artykuł naukowy” – szkolenie prowadzone przez zewnętrznego eksperta – Elsevier Author Workshop.