| Dr Marcin Gierczyk |
Umysły dzieci zdolnych są niesamowite, pełne kreatywnych pomysłów i motywacji do wykonywania nad wyraz trudnych zadań, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę ich wiek. Istnieje wiele definicji zdolności – jest ich prawie sto dwadzieścia, z których wynika, że dziecko zdolne to takie, które wykazuje się ponadprzeciętnym poziomem sprawności intelektualnej, dużą ciekawością poznawczą, wysoką motywacją do samodzielnego i wytrwałego poszukiwania rozwiązań jakiegoś problemu czy odpowiedzi na nurtujące je pytania.
W pracy z dzieckiem zdolnym warto pamiętać o kilku zasadach:
» To, że dziecko jest zdolne nie oznacza, że nie potrzebuje pomocy czy wsparcia.
» Należy pozwolić dziecku popełniać błędy.
» Zamiast mówić „ale jesteś zdolny”, warto wykazywać szczere zainteresowanie działaniami podejmowanymi przez dziecko i efektami jego pracy, np. dopytać co przedstawia stworzony rysunek, zauważyć wysiłek poprzez słowa np. „widzę, ile pracy włożyłeś w wykonanie tego rysunku – chcesz mi opowiedzieć co narysowałeś?”.
» Warto unikać nagradzania materialnego dziecka za jego twórczość.
» Naszym zadaniem jest stymulowanie, a nie przyspieszanie rozwoju dziecka.
Poniżej przedstawionych zostało, kilka sprawdzonych aktywności, które można wykorzystać w warunkach domowych do intelektualnego stymulowania dzieci zdolnych. Warto jednak pokreślić, że dzieci te nie stanowią grupy jednorodnej i każde z nich może mieć inne potrzeby zależne od ich zainteresowań, czy konkretnych uzdolnień.
Dr Marcin Gierczyk | Wydział Nauk Społecznych | Uniwersytet Śląski w Katowicach
fot. archiwum prywatne dr. Marcina Gierczyka
RODZINNE STRATEGICZNE GRY PLANSZOWE:
Tradycyjne gry planszowe wracają do łask. Oprócz tego, że pozwalają na zacieśnianie więzi rodzinnych, są również świetną aktywnością dla dzieci zdolnych. Warte polecenia są:
» Mozaika (4+) – gra logiczna, która polega na odwzorowaniu wzoru za pomocą drewnianych kloców.
» Alternatywą dla tej gry mogą być Tangram puzzle, które są układankami zmuszającymi do poszukiwania nietypowych rozwiązań. W sieci znajduje się dużo szablonów, które można bezpłatnie wydrukować i wykorzystać, lub stworzyć samodzielnie.
» Qwirkle (6+) – gra polegająca na dopasowywaniu kolorów i kształtów, uruchamia myślenie koncepcyjne, wymaga taktyki i strategicznego planowania.
» Blokus (7+) – gra, w której należy umieścić na planszy jak największej liczby elementów, co wymaga strategii. Opis: www.youtube.com.
» Cortex (8+) – gra gimnastykująca umysł. Laureat Świata Przyjaznemu Dziecku. Opis: www.youtube.com.
fot. archiwum prywatne dr. Marcina Gierczyka
LOGICZNE MYŚLENIE:
W pracy z dzieckiem zdolnym świetnie sprawdzają się zagadki wymagające logicznego myślenia. Istnieje szereg bezpłatnych stron internetowych oferujących gotowe zadania lub pozwalające na stworzenie własnych, w nawiązaniu do zainteresowań dziecka lub jego ulubionego bohatera z bajki, czy filmu. Warto skorzystać ze stron:
» Learningapps.org – pozwala na stworzenie własnych zadań lub skorzystanie z już gotowych.
» MiastoDzieci.pl – oferuje dużo ciekawych zagadek logicznych, podzielonych na grupy wiekowe.
» Onlinesudoku.pl – oferuje sporą dawkę Sudoku, w zależności od wieku dziecka.
ANIMOWANY FILM POKLATKOWY
Ciekawym rozwiązaniem dla dzieci zdolnych lubiących technologię jest możliwość stworzenia animowanego filmu poklatkowego. Oprócz świetnej zabawy i współpracy rodzic-dziecko, wszechstronnie stymuluje jego twórców. Instrukcja tworzenia takiego filmu znajduje się na stronach:
» www.mojedziecikreatywnie.pl,
APLIKACJE CARTOON NETWORK
Istnieje szereg aplikacji – na telefon czy tablet – stymulujących umysł dziecka zdolnego. Zanim jednak pozwolimy mu na korzystanie z danej aplikacji, warto sprawdzić dla jakiej grupy wiekowej jest przeznaczona. Wiele ciekawych i sprawdzonych aplikacje znajdują się na stronie internetowej Cartoon Network: www.apps.cartoonnetwork.pl.
Internet, telefon czy tablet dają szereg możliwości. Pamiętajmy jednak o umiarze w korzystaniu z tych dóbr przez dzieci. Ile czasu przed ekranem? Odpowiedź na to pytanie znajduje się na stronie: www.mamotoja.pl.