fot. Steven Kamenar | Unsplash
Badania „Studenci dla Klimatu” stanowią czwartą część projektu pt. „Humanistyczne prognozy dla klimatu” i dotyczą realizacji edukacji klimatyczno-środowiskowej na poziomie akademickim.
Celem przedsięwzięcia jest zebranie kompleksowych danych uwzględniających doświadczenia i opinie studentów na temat realizacji edukacji dla klimatu, które pozwolą na opracowanie ścieżek kształcenia studentów w obszarze odpowiedzialności za Ziemię, jak również do stworzenia materiałów naukowo-dydaktycznych.
Projekt „Humanistyczne prognozy dla klimatu” jest realizowany przez dr Annę Guzy i dr Magdalenę Ochwat z Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wcześniejsze badania realizowane w ramach tego projektu objęły nauczycieli polonistów, uczniów oraz rodziców uczniów, a ich wyniki dostępne są na stronie Uniwersytetu Śląskiego.
Obecnie zaproszenie do udziału w przedsięwzięciu skierowane jest do studentów, którzy mogą wziąć w nich udział odpowiadając na pytania w formularzu aktywnym do końca stycznia 2023 roku. Badaczki chcą uzyskać odpowiedzi na poniższe zagadnienia:
- czy tematyka związana ze zmianami klimatu jest ważna?
- czy liczba poruszanych problemów dotyczących klimatu i środowiska w toku edukacji wyższej jest odpowiednia?
- czy zagadnienia kryzysu klimatycznego są merytorycznie związane z kierunkiem studiów?
- jak powinien wyglądać kurs podejmujący taki temat?
Raport „Studenci dla Klimatu” ukaże się w lutym 2023 roku na stronach Uniwersytetu Śląskiego, Europe DIRECT Śląskie oraz Pro Silesia Biznes-Nauka-Samorząd.
Badania dr Anny Guzy i dr Magdaleny Ochwat prowadzone są w ramach wyszehradzkiego projektu pt. „Edukacja humanistyczna V4 dla klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje” we współpracy z Europe Direct Śląskie – członkiem sieci Europe Direct w Polsce.
Koordynatorem merytorycznym badań jest Centrum Badawczo-Rozwojowe BIOSTAT.