Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Data Steward School 2025 – kompetencje cyfrowe dla nowoczesnej i rzetelnej nauki

02.07.2025 - 10:09, aktualizacja 02.07.2025 - 10:18
Redakcja: OO

Data Steward School (DSS) to specjalistyczne szkolenie organizowane w ramach inicjatywy European Open Science School (EOSS) – nowego przedsięwzięcia Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, którego celem jest rozwijanie wiedzy i kompetencji cyfrowych w zakresie zarządzania danymi badawczymi.

Choć tegoroczna edycja jest pierwszą organizowaną przez Uniwersytet Śląski, sam program funkcjonuje w Polsce od 2020 roku – został opracowany i wdrażany przez Visnea i obecnie realizowany jest na podstawie udzielonej licencji.

Szkolenie zostało stworzone z myślą o rosnącym zapotrzebowaniu na specjalistyczne kompetencje w zakresie danych badawczych, zgodnie z wymogami prawa europejskiego i krajowego oraz standardami najważniejszych instytucji finansujących badania naukowe.

Dlaczego stewardzi danych są dziś potrzebni?

W świetle Europejskiej Strategii dla Danych oraz krajowych ram prawnych, tworzonych na podstawie Ustawy o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, zarządzanie danymi badawczymi staje się nieodłącznym elementem profesjonalnego prowadzenia badań. Dodatkowo w 2025 roku planowane jest wdrożenie przez Ministerstwo Nauki Polityki Otwartego Dostępu do Danych Badawczych, która rozszerzy obowiązki naukowców i instytucji badawczych naukowych w tym obszarze.

W praktyce oznacza to konieczność posiadania wiedzy i umiejętności pozwalających naukowcom i instytucjom nie tylko tworzyć plany zarządzania danymi (ang. Data Managment Plan, DMP) i stosować zasady FAIR, ale również skutecznie korzystać z europejskich zasobów cyfrowych — danych, narzędzi, repozytoriów i infrastruktur obliczeniowych.

Aby polscy badacze mogli w pełni korzystać z możliwości oferowanych w ramach Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym przez europejskie infrastruktury badawcze ESFRI i Europejskie Przestrzenie Danych, konieczne są odpowiednie kompetencje cyfrowe, które umożliwią naukowcom czerpanie z zasobów CERN, ELIXIR, CLARIN ERIC i wielu innych. European Open Science Cloud EU Node już dziś udostępnia narzędzia, dane i zasoby obliczeniowe badaczom z całej Europy. Pytanie brzmi – czy Polska nauka i polscy naukowcy są gotowi z tego korzystać?

Struktura programu

Szkolenie zostało zaplanowane w trzech uzupełniających się częściach:

Moduł podstawowy

W ramach pięciodniowego intensywnego kursu uczestnicy zapoznają się z cyklem życia danych badawczych, zasadami FAIR, metadanymi, trwałymi identyfikatorami, repozytoriami, planami zarządzania danymi, aspektami prawnymi i etycznymi oraz cyfrowymi narzędziami wspierającymi badania naukowe.

Moduł specjalizacyjny

Dostosowane do profilu uczestników: nauk ścisłych i przyrodniczych, technicznych oraz społeczno-humanistycznych. Umożliwiają pogłębienie wiedzy w kontekście dyscyplinarnym.

Mentoring

Indywidualna praca z ekspertami DSS 2025, wspierająca uczestników w rozwijaniu wybranego obszaru kompetencji lub projektów badawczych.

Instytucje zaangażowane w DSS 2025

W realizację programu zaangażowane są wybitni eksperci z wiodących instytucji z Polski [układ alfabetyczny]:

  • ACK Cyfronet AGH
  • Instytut Oceanologii Polskiej Akademii Nauk
  • Narodowe Centrum Nauki
  • Politechnika Gdańska
  • Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach

oraz z instytucji zagranicznych:

  • Czech Technical University in Prague (Czechy)
  • Digital Curation Center (Wielka Brytania)
  • Technical University of Vienna (Austria)
  • Technical University of Berlin (Niemcy)
  • World Values Survey Association (Austria)
  • Visnea Inc. (Kanada)

Dla kogo?

Program kierowany jest do:

  • kierowników projektów i członków zespołów badawczych,
  • naukowców na każdym etapie kariery akademickiej,
  • pracowników administracyjnych uczelni i instytutów naukowych, zaangażowanych w obsługę projektów badawczych,
  • bibliotekarzy i specjalistów ds. informacji naukowej,

Dlaczego warto?

Udział w Data Steward School 2025 to:

  • możliwość zdobycia praktycznych i aktualnych kompetencji cyfrowych w obszarze danych badawczych,
  • dostęp do wiedzy międzynarodowych i krajowych ekspertów oraz dobrych praktyk,
  • przygotowanie do spełniania wymagań instytucji finansujących badania naukowe,
  • szansa na wzmocnienie własnej pozycji w systemie nauki oraz rozwój kariery w jednym z najbardziej przyszłościowych obszarów akademii.

Zachęcamy do śledzenia mediów społecznościowych Data Steward School 2025:

return to top