12 kwietnia 2023 roku odbędzie się inauguracja projektu „Uczelnie Przyszłości”, którego uczestnikami i uczestniczkami będzie dwadzieścioro studentek i studentów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Osoby studenckie, reprezentujące piętnaście kierunków z pięciu wydziałów, będą realizować autorskie projekty innowacyjno-wdrożeniowe wykorzystując wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne pozyskane podczas studiów i indywidualnej pracy z mentorem.
Studenci i studentki zgłaszający się do projektu wykazali się nie tylko kreatywnością, ale i perspektywicznym myśleniem oraz odpowiedzialnością w kontekście zrównoważonego rozwoju. W ramach projektu „Uczelnie Przyszłości” powstaną między innymi:
- „FRIENDLY SOLAR”, czyli system wykorzystujący sztuczną inteligencję do predykcji nasłonecznienia w danej lokalizacji geograficznej z dokładnością do godziny. Narzędzie to umożliwi również optymalizację zarządzania domową energią w celu minimalizowania jej kosztów oraz zużycia paliw kopalnianych;
- film promujący równość i różnorodności pt. „Nie podstawiaj mi nogi – o wyrównywaniu szans”.
Za realizację autorskiego pomysłu osoba uczestnicząca otrzyma sześć punktów ECTS, a środki finansowe zaplanowane w projekcie na działania wdrożeniowe pozwolą uczestnikom i uczestniczkom na realizację nawet najbardziej odważnych pomysłów.
Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, poprzez opracowanie przez NCBR wspólnie z Uniwersytetem Śląskim w Katowicach nowoczesnego, modelowego i skalowalnego rozwiązania systemowego do zastosowania w procesie kształcenia. Dzięki niemu studenci i studentki zyskają wsparcie w podnoszeniu kluczowych kompetencji przyszłości, z naciskiem na rozwiązywanie problemów i krytyczne myślenie.
W ramach projektu „Uczelnie Przyszłości”, NCBR oraz UŚ proponują rozwiązanie o charakterze systemowym. Jego wdrożenie przez polskie uczelnie wpłynie pozytywnie na rozwój jakości i skuteczności kształcenia młodych ludzi, potrzebujących kompetencji do tworzenia rozwiązań odpowiadających wyzwaniom przyszłości.