Christopher Nolan, Quentin Tarantino czy Ethan Coen nie są z wykształcenia reżyserami, a mimo to zrobili zawrotną karierę – ich nazwiska są rozpoznawalne na całym świecie. Czy ich przykłady pokazują, że nie warto inwestować w edukację filmową, a aspirujący twórcy powinni postawić na samorozwój? Jak uczyć tych, którzy w przyszłości chcą zostać wziętymi operatorami albo scenarzystami? Czy program studiów nadąża za przemysłem podlegającym nieustannym zmianom zarówno na polu biznesowym, jak i technologicznym?
Przedstawiciele polskich szkół publicznych i prywatnych, w których kształcą się aspirujący kandydaci do Oscarów spróbują znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania podczas panelu dyskusyjnego pt. „Przyszłość kształcenia w szkołach filmowych w Polsce”, który odbędzie się 22 października 2022 roku o godz. 16.00 w Kinie Elektronik w Warszawie.
Gośćmi panelu będą:
- dr hab. Krystyna Doktorowicz, prof. UŚ – dziekan Szkoły Filmowej im. K. Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach;
- dr hab. Milenia Fiedler, prof. PWSFTviT – rektor Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi;
- dr hab. Wojciech Marczewski – współzałożyciel i dyrektor programowy Szkoły Wajdy;
- dr Barbara Pawłowska – prorektor ds. studenckich Warszawskiej Szkoły Filmowej;
- Jerzy Rados – wicedyrektor Gdyńskiej Szkoły Filmowej.
Dyskusję poprowadzi dziennikarz Stanisław Bryś – absolwent organizacji produkcji filmowej i telewizyjnej w Szkole Filmowej im. K. Kieślowskiego UŚ.
Panel jest organizowany przez Szkołę Filmową im. K. Kieślowskiego UŚ i odbywa się w ramach 38. Warszawskiego Festiwalu Filmowego, trwającego od 14 do 23 października 2022 roku.
Oprócz panelu dyskusyjnego w ramach festiwalu odbywają się również konkursy, w których udział biorą filmy stworzone przez pracowników, studentów i absolwentów Szkoły Filmowej im. K. Kieślowskiego UŚ.
Jednym z nich jest pełnometrażowy debiut fabularny w reżyserii absolwenta Macieja Kawalskiego. Jego „Niebezpiecznych dżentelmenów” emitowano podczas otwarcia 38. edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego.
Wykładowczyni dr hab. Beata Dzianowicz uczestniczy w konkursie międzynarodowym – jej produkcja pt. „Strzępy” znalazła się w gronie 15 filmów wyselekcjonowanych z całego świata.
Ponadto w sekcji „Najlepsze polskie filmy krótkometrażowe 2022” wyświetlane są produkcje studentów Szkoły Filmowej im. K. Kieślowskiego UŚ:
- „Czas na bunt” – kierownikiem produkcji jest Filip Kantor,
- „Funeralia” – reżyserem jest Bartłomiej Błaszczyński.
Więcej informacji znaleźć można na wydarzeniu na Facebooku.