Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Seminarium: „Fakultety, władze i ich funkcje. Uniwersytet jutra w dobie apokalipsy kognitywnej”

02.02.2022 - 12:58, aktualizacja 03.02.2022 - 12:21
Redakcja: K.S

Drugie seminarium dotyczące przygotowania i wdrożenia nowej koncepcji studiów na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach odbędzie się w środę 9 lutego 2022 roku o godz. 16.00. Wystąpienie pt. „Fakultety, władze i ich funkcje. Uniwersytet jutra w dobie apokalipsy kognitywnej” wygłosi dr hab. Michał Krzykawski, prof. UŚ z Wydziału Humanistycznego UŚ, dyrektor Centrum Badań Krytycznych nad Technologiami. Naukowiec skupi się na próbie dookreślenia pól i problemów, które należy rozważyć, aby nadać „bardziej pożądany i bezpieczny kierunek” zmianom w organizacji edukacji uniwersyteckiej wymuszonym przez ewolucję nowoczesnych technologii.

Spotkanie przeprowadzone zostanie w formule zdalnej, a udział w nim można wziąć za pośrednictwem kanału UŚ na platformie YouTube.

 

Opis seminarium

Pytanie o uniwersytet jutra jest dzisiaj przede wszystkim pytaniem o technikę z dwóch zasadniczych powodów. Po pierwsze, proces ewolucji urządzeń technicznych (dzisiaj nazywanych technologiami) dogłębnie zmienił warunki możliwości wytwarzania wiedzy w obrębie fakultetów, a także ich stosunki między sobą i z zewnętrzem uniwersytetu. Po drugie, tryb funkcjonowania systemowo zintegrowanych technologii obliczeniowych wytwarza zaburzenie (disruption), które brutalnie uderza w nasze umysły-mózgi, mieniąc się przy tym tysiącami twarzy powszedniego obłędu.

Ponieważ w najbliższych latach następstwa (epistemologiczne, społeczne, psychiczne, polityczne, geopolityczne i prawne) tego wstrząsu technologicznego będą się nasilać, potrzebny jest nam nowy spór fakultetów, który ten nowy stan de facto mógłby przekształcić w nowy stan de iure. Główną stawką tego sporu jest jednak nie tylko nowa organizacja nauki i edukacji w uniwersytecie. Gra idzie przede wszystkim o władze poznawcze (facultas) i ich funkcje, które ulegają hiper-przemysłowemu przekształceniu/odkształceniu za sprawą technologii w tym samym momencie, gdy młodzieży wali się świat. Zmiana już się dokonała. W swoim wystąpieniu chciałbym dookreślić pola i problemy, które należy rozważyć, aby nadać jej inny, bardziej pożądany i bezpieczny kierunek – znaleźć rozstaj i odbić w inną drogę.

return to top