Prof. Thomas E. Mical z Auckland University of Technology w Nowej Zelandii poprowadzi wykład pt. „Znaczenie, dane i psychika w nowoczesnych przestrzeniach” (oryg. Sense, Data and Psyche in Modern Spaces) dla studentów i pracowników Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Spotkanie, które odbędzie się w formie zdalnej, organizowane jest w ramach projektu „W stronę innowacyjnej dydaktyki przyszłości oraz doskonałości naukowej: projekt międzynarodowej współpracy z prof. Thomasem Micalem (Auckland University of Technology)”. Inicjatywa uzyskała dofinansowanie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w ramach Programu Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki w latach 2019–2022. Kwota dofinansowania wyniosła 21 007 zł.
Transmisja odbędzie się na kanale YouTube Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wykład będzie prowadzony w języku angielskim.
Opis wykładu
W trakcie tego wykładu prześledzimy historię form powstawania znaczenia oraz postrzegania przestrzeni w okresie nowoczesnym i hipernowoczesnym. Dowiemy się, w jaki sposób ruch oka i ciała tworzą doznania w określonych miejscach i kontekstach. Opowiemy, jak budynki, przestrzenie i środowiska pojawiają się i otaczają nas. Na to pytanie najlepiej jest odpowiadać za pomocą języków wizualnych. Do używanych przez nie środków wyrazu należą obrazy i powidoki, które podlegają ukrytym prawom powszechnie obowiązującym w mediach. Subiektywność percepcji można najlepiej zrozumieć przez bogate odniesienia do rysunków, obrazów i fotografii. Przyjrzymy się konkretnym przykładom z zakresu architektury miejskiej, które będziemy traktować nie jako nieruchomości, ale generatory znaczeń. Budynki i przestrzenie można rozumieć jako trwałe konstrukcje i obiekty, jednak na użytek naszego wykładu będziemy postrzegać je jako procesy, przepływ i transmisję znaczeń, ludzi i danych. Zrozumiemy, w jaki sposób wrażenia zmysłowe, jakich doznajemy w tych przestrzeniach, zmieniają nasz sposób korzystania z nich. W ten sposób zanurzamy się w znaczeniu, jakie tworzymy w naszych środowiskach w czasie rzeczywistym. Aby zrozumieć to zanurzenie, rozważymy również, w jaki sposób dane jakościowe formatują nasz sposób rozumienia przestrzeni życiowych. Zaprezentowane zostaną nowe informacje i wiedzę w zakresie nowoczesności, przejrzystości oraz podstawy optycznej znaczenia i postrzegania. W dzisiejszych czasach przestrzenie życiowe stają się coraz bardziej elastyczne i zmienne, wraz z odejściem różnych dziedzin projektowania od funkcjonalizmu i formalizmu w kierunku nowych modeli przepływu i transformacji. Przedstawimy różne dowody dotyczące współczesnego znaczenia przestrzeni przy użyciu narzędzi analitycznych związanych z realizmem, fenomenologią, egzystencjalizmem, a nawet surrealizmem i kapitalizmem poznawczym. Uczestnicy wykładu poznają szeroki zakres dowodów i modeli znaczenia, aby zrozumieć złożone relacje w płynnych przestrzeniach występujących w ich najbliższym otoczeniu.
Prof. Thomas E. Mical.
Fot. archiwum prywatne
Thomas Mical jest profesorem w Auckland University of Technology, profesorem nadzwyczajnym w University of Southern Australia, Rensselaer Polytechnic Institute (USA) oraz Carleton University (Kanada). Posiada tytuł magistra architektury Harvard University GSD oraz doktorat z Georgia Institute of Technology w dziedzinie teorii architektury. Jest naukowcem współpracującym z Faculty of Architecture Chambre Horta, Université Libre de Bruxelles. Obecnie sprawuje funkcję dziekana School of Arcitecture w Jindal Global University w Dehli. Prowadził badania oraz zajęcia dydaktyczne dotyczące szeroko pojętego projektowania, a także wiele kursów z zakresu nauk o mediach i kulturoznawstwa, wspierających zaawansowaną pedagogikę projektowania oraz zagadnienia związane z tematem sztucznej inteligencji.
Realizowany wspólnie z prof. Thomasem Micalem projekt międzynarodowej współpracy dotyczy zarówno innowacyjnej dydaktyki, jak i doskonałości naukowej. Działania w tym zakresie prowadzone są przez Instytut Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego oraz Wydział Architektury Politechniki Śląskiej.
Dla pracowników naukowych oraz doktorantów obu jednostek przewidziano konsultacje, natomiast studenci i doktoranci będą mieli możliwość udziału w zajęciach dydaktycznych, podczas których omówione zostaną zagadnienia z zakresu szeroko rozumianego designu i teorii architektury, dziedzictwa architektonicznego oraz oddziaływania nauk o kulturze i nowych mediów na procesy projektowania i realizacji obiektów architektonicznych, a także przestrzeni urbanistycznych. Część spotkań zostanie udostępniona również dla środowiska śląskich architektów, urbanistów, planistów oraz przedstawicieli instytucji kultury.