Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

jUŚt transition – Potencjał Uniwersytetu Śląskiego podstawą Sprawiedliwej Transformacji regionu

05.06.2024 - 08:36, aktualizacja 18.10.2024 - 11:19
Redakcja: IR

Program: Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji), Priorytet X Fundusze Europejskie na transformację. Działanie 10.25 Rozwój kształcenia wyższego zgodnie z potrzebami zielonej gospodarki.

Wartość projektu: 16 761 209,74 PLN.

Dofinansowanie ze środków europejskich: 15 085 088,76 PLN.

Budżet krajowy: 1 676 120,98 PLN.

Okres realizacji projektu: 01.01.2024 – 30.06.2026 r.

Koordynator Projektu:
prof. dr hab. Michał Baczyński
e-mail: michal.baczynski@us.edu.pl
nr tel. 32 359 1685

Cel projektu:

Celem projektu jest wzmocnienie potencjału Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na rzecz efektywnego wsparcia sprawiedliwej transformacji oraz przyszłych kadr regionu, co zostanie osiągnięte dzięki wdrożeniu działań wpływających na rozwój instytucjonalny uczelni oraz poprzez udzielenie wsparcia indywidualnego osobom stanowiącym społeczność akademicką. Rozwój instytucjonalny obejmuje wzmocnienie potencjału kadrowego oraz infrastrukturalnego Biura Karier, Szkół Doktorskich oraz Wydziałów UŚ powiązanych z procesem zmian z kierunkami zielonej i cyfrowej gospodarki.

Wsparcie indywidualne udzielane jest studentom/studentkom, nauczycielom/nauczycielkom akademickim, doktorantom/doktorantkom oraz przedstawicielom/przedstawicielkom otoczenia społeczno-gospodarczego. Dzięki projektowi uczelnia będzie miała możliwość kreowania i rozwoju nowych kierunków przemysłu jak np. sztuczna inteligencja, VR, cyberbezpieczeństwo, zielona chemia i energetyka, biotechnologia i ochrona środowiska.

Projekt realizowany jest na obszarze min. jednego z podregionów woj. śląskiego: katowicki, sosnowiecki, tyski, bytomski, gliwicki, rybnicki, bielski.

W projekcie zaplanowano następujące zadania skierowane do studentów/studentek:

Zadanie 2: Wsparcie Biur Karier przy uczelniach wyższych.

Planuje się organizację 10 spotkań mentoringowych. Łącznie 50 studentów. Realizacja programu mentoringowego przyczyni się do podniesienia świadomości studentów nt. możliwości poznania potencjalnych ścieżek kariery po ukończeniu studiów, jak i komercyjnych możliwości wykorzystania zdobywanej wiedzy, a tym samym przyczyni się do osiągnięcia celu projektu, tj. wzmocnienie potencjału UŚ na rzecz przyszłych kadr regionu. Spotkania mentoringowe to spotkania typu Role Model, czyli spotkania z osobami, które wybory dotyczące ścieżki kariery mają już za sobą, w tym z kobietami zajmującymi stanowiska wpływające na ich rozwój zawodowy.

Zadanie 3: „Speed Stażing”

Zadanie skierowane jest do wszystkich studentów Uniwersytetu Śląskiego, niezależnie od kierunku studiów.

Realizacja targów pracy – samodzielna autoprezentacja i zdobycie pierwszego realnego doświadczenia zawodowego w kontaktach biznesowych.

Zadanie 8: Start ups Mill

Realizacja spotkań tematycznych Start ups Mill przewiduje podniesienie poziomu wiedzy i promocji w zakresie przedsiębiorczości (m.in. z użyciem nowatorskich metod typu karty do gry), procesu ochrony własności intelektualnej, wsparcia współpracy pomiędzy jednostkami naukowymi a przedsiębiorcami – tym samym przyczyni się do osiągnięcia celu projektu, tj. wzmocnienie potencjału Uniwersytetu Śląskiego.

Start ups Mill to spotkania tematyczne w formule hybrydowej – Mentor Club, mające na celu rozwój studentów, wsparcie współpracy między jednostkami naukowymi, a przedsiębiorcami w zakresie innowacji i transferu technologii, promocję idei przedsiębiorczości akademickiej UŚ oraz podniesienie atrakcyjności Uniwersytetu Śląskiego.

Zadanie 9: SPIN Business Accelerator

Zadanie skierowane jest do studentów Uniwersytetu Śląskiego, z Wydziału: Nauk Przyrodniczych, Nauk Ścisłych i Technicznych, Sztuki i Nauk o Edukacji, Nauk Społecznych, Humanistycznego, Prawa i Administracji, która zamieszkuje i/lub uczy się na obszarze jednego z 7 podregionów województwa śląskiego określonych w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji; dodatkowe punkty otrzymają osoby uczące się na kierunkach związanych z tzw. zielonymi i cyfrowymi kompetencjami; Pierwszeństwo w otrzymaniu wsparcia (dodatkowe punkty) otrzymają studenci związani z Wydziałem Nauk Przyrodniczych lub Wydziałem Nauk Ścisłych i Technicznych.

Zadanie 13: Rozwój współpracy z biznesem, praktyki, staże w celu uatrakcyjnienia oferty edukacyjnej. 

Grupa docelowa objęta wsparciem to studenci/studentki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

W ramach zadania planuje się organizację:

  • staży dla 20 studentów/studentek na kierunku Inżynieria Zagrożeń Środowiskowych,
  • warsztatów typu Game Jam, tj. metodą interdyscyplinarnej praktycznej nauki zawodu 4 edycje warsztatów, każde dla grupy ok. 70 studentów/studentek,
  • 4 wyjazdowych praktyk w teren dla 30 studentów/studentek na jeden wyjazd związanych z projektowaniem gier.

Staże dla studentów/studentek na kierunku Inżynieria Zagrożeń Środowiskowych.

Zakłada się, że:

  • staż trwać będzie 8 miesięcy, po 2 dni w tygodniu, a czas praktyki to 6 godzin dziennie min. 160 godzin/osobę,
  • staż odbędzie 20 studentów/studentek.

Warsztaty Game Jam

  • Każde warsztaty będą trwać 48 godzin = 4 dni.
  • Planowane są 4 edycje warsztatów, które zrealizowane zostaną w latach 2024-2026.
  • Każde warsztaty będą przygotowane dla grupy ok. 70 studentów.

Praktyki dla studentów związane z projektowaniem gier

  • 4 wyjazdowe praktyki w teren dla 30 studentów/studentek na jeden wyjazd.
  • Każdy z wyjazdów będzie trwał 3 dni po 6-8 godzin praktyk.
  • Podczas wyjazdów studenci będą zbierać referencje, szkice, zdjęcia, itp. o terenie/obiekcie, co będzie stanowić inspirację i podstawę stworzenia gier.

Biuro Projektu zlokalizowane jest w budynku dostępnym architektonicznie.

Zajęcia realizowane są w budynkach, które są dostępne architektonicznie. Każda osoba uczestnicząca w projekcie, również ta ze szczególnymi potrzebami, może korzystać z zajęć tam realizowanych w sposób bezpieczny i maksymalnie samodzielny.

Dostępność architektoniczna w świetle Ustawy o zapewnieniu dostępności podmiotów publicznych osobom ze szczególnymi potrzebami oznacza, że w budynku:

  • nie ma barier w komunikacji pionowej i poziomej,
  • zapewniono środki techniczne, które pozwalają skutecznie i samodzielnie pokonywać bariery,
  • zapewniono informację na temat rozmieszczenia pomieszczeń dostępną różnymi kanałami komunikacji/zmysłami,
  • zapewniono możliwość przebywania z psem asystującym,
  • opracowano warunki ewakuacji z uwzględnieniem szczególnych potrzeb oraz wyznaczono miejsca bezpiecznego oczekiwania na pomoc.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Szczegółowe informacje o projekcie można znaleźć tutaj.

Regulamin Rekrutacji i uczestnictwa w projekcie.

return to top