|dr Iwona Wendreńska|
Potrzeby dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogą być bardzo różne. To rodzic każdorazowo decyduje, które formy aktywności będą najlepsze dla jego dziecka. Wszak to on najlepiej je zna. Warto jednak pamiętać o kilku, podstawowych zasadach:
- Proponowane aktywności powinny być na tyle atrakcyjne, żeby dzieci zabiegały o nie, a nie traktowały ich jako narzucanego zastępnika uwagi swoich rodziców.
- W przypadku młodszych dzieci lub z głębszą niepełnosprawnością intelektualną czy dzieci ze spektrum autyzmu ważne jest to, aby komunikaty były proste, jednoznaczne, a forma aktywności nie wymagała zbyt dużo wysiłku i czasu; można przygotować ,,minimaraton z różnymi aktywnościami”, z wyraźnie zaznaczonym początkiem i końcem każdej z nich.
- Wykorzystajmy różne materiały dostępne w domu, ale ustalmy z dziećmi, że o ich ,,zużyciu” podczas zabawy decydujemy wspólnie. Podobnie z przestrzenią działania. Unikniemy wówczas zniszczeń.
Propozycje zabaw z dziećmi i dla dzieci
Masy sensoryczne
Pobudzają wiele zmysłów – pachną, smakują lub nie, mają różną konsystencję, przykuwają na dłużej uwagę i pobudzają kreatywność. Ważne, by w zabawie z użyciem mas uwzględnić ewentualną nadwrażliwość dotykową dziecka.
Kilka przepisów:
- jadalne masy sensoryczne lub masy plastyczne ze składników kuchennych dla młodszych (do 3 lat) i starszych ,,łasuchów”, którzy nie powstrzymają się od ich spróbowania,
- masy sensoryczne lub plastyczne dla starszych dzieci, które nie będą próbowały ich smaku.
Dmuchawki/Dmuchajki
Zabawki logopedyczne rozwijające aparat oddechowy i aparat mowy. Przygotowane w warunkach domowych stają się dla dzieci ważniejsze, bardziej atrakcyjne. Starsze dzieci w wieku przedszkolnym, odpowiednio wspomagane przez rodziców są w stanie je wykonać. Uczniom klas I-III może wystarczyć instruktaż filmowy. Przykładem dmuchajki jest logopedyczna żabka. Można również zmienić główkę zwierzątka np. na kota, psa. Dmuchawkami doskonale nadają się do zabaw z dzieckiem: żaba może łapać muchę, pies porządkować kości a kot pić mleko.
Drugie życie papierowych rolek
Wkłady z papieru toaletowego, ręczników papierowych, folii spożywczej znajdują się w każdym domu. Rolki mogą być wspaniałymi rekwizytami animacyjnymi. Dwulatki i dzieci w wieku przedszkolnym mogą wykorzystać je w zabawach konstrukcyjnych, na przykład:
- Budowle – dzieci budują wieżę z rolek według ustalonego przez rodzica kryterium: jak najwyższa, składająca się z największej ilości rolek itd.
- Burzymy mury – toczenie, rzucanie, katapultowanie papierowej kuli w celu zburzenia muru.
- Kręgle – turlanie piłki/papierowej kuli i strącanie ustawionych jak kręgle rolek papieru.
Dzieci w wieku przedszkolnym i starsze mogą wykorzystywać je w zabawach plastyczno-konstrukcyjnych, np. jako stemple lub do malowania wzorów imitujących kwiaty.
Rozwijanie pasji
Dzieci wybitnie uzdolnione, pasjonaci mogą korzystać ze stron rozwijających ich zainteresowania. Dzisiaj proponuję strony, dzięki którym dzieci mogą wzbogacać wiedzę przyrodniczą:
Skrzat Borówka zaprasza dzieci na wędrówkę przez ogród, lasy, pola i łąki, spotkania ze zwierzętami oraz wspólne poznawanie zależności i złożoności przyrody. Forma przygody na pewno zaciekawi dzieci w wieku 5-7 lat.
Strona, na której już uczniowie klas IV–VI znajdą wiele informacji o lesie, jego mieszkańcach, gospodarowaniu zasobami leśnymi, ale też gry, konkursy.
Szczególnie polecam tu zakładkę ,,ptaki”. Dzieci, wybierając sylwetkę danego gatunku ptaka, mogą poznać jego angielską nazwę oraz wydawane przez niego odgłosy. Strona dostępna w języku angielskim.
Gdzie szukać profesjonalnego wsparcia?
Rodzice dzieci z niepełnosprawnościami mogą skorzystać z konsultacji i pomocy w ramach bezpłatnego pogotowia interwencyjnego przy inicjatywie Chcemy Całego Życia! (wszystkie rodzaje niepełnosprawności) oraz przy Fundacji Autism Team (wyłącznie dla osób w spektrum oraz członków ich rodzin). Telefon kontaktowy do p. Sylwii Mądrej – współtwórczyni obu inicjatyw: 508 562 906.