Tydzień nr 19: Tydzień Oddechu
Termin: 13–19 maja 2024
- Kuratorka: dr hab. Ludwika Konieczna-Nowak, prof. AM (Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach)
- Producentka: Agnieszka Sepioło (Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach)
Opis tygodnia
Dziewiętnastym spośród wszystkich 50 Tygodni w Mieście Nauki był Tydzień Oddechu. Wydarzenie odbywało się w ramach obchodów Europejskiego Miasta Nauki, które potrwają przez cały 2024 rok.
Czym jest oddychanie? To niezbędny do życia proces, o którym myśleć możemy w wielu perspektywach: fizjologicznej, psychologicznej, artystycznej… Czasem mówimy: „potrzebuje oddechu”, gdy czujemy, że nadszedł czas na odpoczynek, przerwę. W ramach Tygodnia Oddechu przyglądaliśmy się oddechowi z różnych stron.
Zorganizowaliśmy konferencje naukowe poświęcone edukacji i muzykoterapii, podczas których zastanawialiśmy się nad funkcjami oddechowymi w ruchu i tańcu i poznaliśmy wyniki badań dotyczących muzykoterapii w różnych chorobach i zaburzeniach. Zobaczyliśmy, jak oddech i praca z nim mogą pomóc w osiąganiu lepszej jakości życia. Wysłuchaliśmy koncertów z udziałem orkiestry dętej i innych zespołów, a także prelekcji o charakterze medycznym.
Co odbyło się podczas Tygodnia Oddechu?
- International Conference „Breath, Music and Music Therapy”
- koncerty Akademickiej Orkiestry Dętej
- koncerty, warsztaty i spotkania dla dzieci i dorosłych, także skierowane do seniorów
- wykłady, pogadanki i prezentacje dotyczące aspektów profilaktycznych i prozdrowotnych
Badania naukowe
W artykule „Świadomy oddech pozwala pełniej doświadczać muzyki” Agnieszka Kliks-Pudlik opisuje badania prowadzone przez naukowców ze wszystkich uczelni wchodzących w skład Konsorcjum Akademickiego – Katowice Miasto Nauki. W tekście przybliżone są prace prowadzone m.in. w Akademii Muzycznej w Katowicach.
Sylwetka kuratorki
dr hab. Ludwika Konieczna-Nowak, prof. AM – w katowickiej Akademii Muzycznej ukończyła studia magisterskie w specjalności „teoria muzyki”. Edukację kontynuowała w Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz School of Music, University of Louisville, uzyskując kompetencje w zakresie muzykoterapii. Obecnie kieruje Katedrą Muzykoterapii w macierzystej uczelni. Jej główny obszar zainteresowań praktycznych i badawczych to muzykoterapia osób z doświadczeniami traumy, szczególnie dzieci i młodzieży. Fascynują ją także związki myśli estetycznej z różnymi aspektami muzykoterapii.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych (REA). Unia Europejska ani REA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.