cel szczegółowy 1:
GEPARD: Gender Equality Programme in Academia – Raising Diversity
Program równości płci w środowisku akademickim – zwiększenie różnorodności
Idea
Założeniem projektu GEPARD było stworzenie warunków równych szans dla kobiet i mężczyzn w środowisku akademickim. W tym celu opracowano system działań w ramach polityki organizacyjnej, które z jednej strony ukierunkowane są na eliminację dyskryminacji ze względu na płeć (zarówno wśród osób pracujących, jak i uczących się), a z drugiej strony dążą do zwiększania różnorodności w sferze akademickiej.
Projekt realizowany był w ramach międzynarodowego konsorcjum złożonego z instytucji szkolnictwa wyższego z Polski, Austrii, Węgier, Cypru, Malty, a także włoskiego przedsiębiorstwa ściśle powiązanego ze środowiskiem akademickim. Działania konsorcjum wspierane były przez stowarzyszone z nim instytucje partnerskie.
Międzynarodowe konsorcjum
Lider: »
» UNIWERSYTET ŚLĄSKI W KATOWICACH
Partnerzy:
» PARIS-LODRON-UNIVERSITAT SALZBURG
Cele
Głównym celem projektu było przeciwdziałanie wykluczeniu związanemu z płcią przez wypracowanie w międzynarodowym konsorcjum systemu działań w ramach polityki organizacyjnej, które doprowadzą do eliminacji w środowisku akademickim dyskryminacji ze względu na płeć.
zbudowanie uniwersalnego modelu polityki równości płci w przestrzeni akademickiej
cel szczegółowy 2:
wymiana i promocja dobrych praktyk w zakresie równości płci w środowisku akademickim
cel szczegółowy 3:
wzmocnienie współpracy pomiędzy zaangażowanymi podmiotami
cel szczegółowy 4:
promocja integracji i różnorodności w sektorze szkolnictwa wyższego
Działania
Osiągnięcie celów i wyników projektu było możliwe dzięki:
- zbudowaniu sieci współpracy pomiędzy organizacjami z różnych sektorów oraz o różnych kompetencjach i doświadczeniach, działających w różnych regionach Europy i środowiskach lokalnych;
- wzmacnianiu współpracy pomiędzy partnerami projektu;
- różnym formom kreatywnej współpracy pomiędzy partnerami w ramach konsorcjum. Zaliczały się do nich bezpośrednie spotkania, wzajemna edukacja, praca zdalna w trybie online i offline w ramach realizowanych prac projektowych (konsultacje wewnętrzne, burza mózgów itp.);
- konsultacjom z docelowymi beneficjentami wyników projektu;
- konsultacjom z ekspertami;
- wypracowaniu efektów intelektualnych.
Rezultaty
Międzynarodowe konsorcjum opracowało 4 rezultaty intelektualne:
Praktyka planów równości płci – założenia, modele, inspiracje (raport)
→ zobacz zestaw narzędzi
→ zapoznaj się z raportem końcowym IO1
Opracowanie uniwersalnego planu równości płci zawierającego modelowe przepisy jako narzędzia do zastosowania zarówno przez uniwersytety w ramach konsorcjum, jak i innych interesariuszy działających w sferze akademickiej; rekomendacje dla uniwersytetów partnerskich ze wskazaniem określonych obszarów do poprawy oraz dalszej procedury postępowania; raport końcowy z „komentarzem ogólnym”, stanowiący uzupełnienie uniwersalnego planu równości płci oraz ułatwiający jego interpretację.
Modelowanie działań diagnostycznych, monitorujących i ewaluacyjnych w kontekście równości płci w przestrzeni uniwersyteckiej (przewodnik metodologiczny)
→ zapoznaj się z przewodnikiem
Przewodnik przedstawia model rozwiązań metodologicznych jako zestawu rekomendacji dotyczących zarówno diagnozy zjawiska nierówności płci w środowisku akademickim, jak i potrzeb kobiet studiujących i pracujących w zakresie równości szans, a także kierunków działań i środków służących wdrożeniu polityki równości (zapewnienia równych szans) oraz monitorowania postępów we wdrażaniu uniwersalnego planu równości płci.
Ścieżki do równości (pakiet materiałów informacyjnych i edukacyjnych)
→ zapoznaj się z materiałami informacyjnymi i edukacyjnymi
Zestaw narzędzi z wytycznymi w zakresie dobrych praktyk i procedur dotyczących likwidacji nierówności między płciami w kontekście akademickim.
Równość płci w nauczaniu akademickim – perspektywa interdyscyplinarna (materiały szkoleniowe)
→ zapoznaj się z materiałami szkoleniowymi
Zestaw nowatorskich materiałów szkoleniowych dotyczących równości płci oraz dyskryminacji płciowej w kontekście, który umożliwia zrozumienie tego złożonego problemu w zróżnicowanym środowisku edukacyjnym.
Prace związane z rezultatem nr 1: styczeń 2022 – styczeń 2024
Prace związane z rezultatem nr 2: luty 2022 – luty 2024
Prace związane z rezultatem nr 3: wrzesień 2022 – luty 2024
Prace związane z rezultatem nr 4: wrzesień 2022 – luty 2024
Warsztaty upowszechniające: luty, marzec 2024
Ewaluacja: styczeń 2022 – marzec 2024
Kontakt
Gender Equality Programme in Academia – Raising Diversity, GEPARD
Numer projektu: 2021-1-PL01-KA220-HED- 000027532
Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora. Komisja Europejska ani Narodowa Agencja nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną ani za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.
Treści na stronie są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0).