Projekty skierowane do szkół
Projekty trwajace
Zadania zaplanowane w projekcie realizowane będą na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych.
- Szkolenia dla kadry naukowej Uniwersytetu Śląskiego.
- Krajowe i międzynarodowe konferencje dla pracowników naukowych Uniwersytetu Śląskiego.
- Wizyty studyjne w przedsiębiorstwach oraz wiodących zagranicznych instytutach naukowych dla pracowników naukowych Uniwersytetu Śląskiego.
- Przeprowadzenie badań zewnętrznych w wyspecjalizowanych jednostkach badawczych.
- Upowszechnienie wyników badań przeprowadzonych przez pracowników Instytutu Inżynierii Materiałowej poprzez publikacje w czasopismach naukowych.
- Warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych prowadzone prowadzone przez pracowników Uniwersytetu Śląskiego.
- Warsztaty z kontroli jakości i recyklingu materiałów z ekspertami z otoczenia gospodarczego dla studentów Uniwersytetu Śląskiego.
- Szkolenia dla kadry dydaktycznej Uniwersytetu Śląskiego.
- Zakup środków trwałych w celu doposażenia pracowni naukowych i laboratoriów związanych z zieloną i cyfrową gospodarką.
Grupa docelowa:
Grupę docelową stanowi łącznie 180 osób, w tym:
- Kadra dydaktyczna i naukowa Uczelni: łącznie 36 osób (16 kobiet, 20 mężczyzn).
- Osoby studiujące: 60 studentów/studentek UŚ (24 kobiet, 36 mężczyzn) studiujących na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych.
- Uczniowie i uczennice szkół ponadpodstawowch: łącznie 84 osób (47 kobiet i 37 mężczyzn) w wieku 15-20 lat uczących się w szkołach ponadpodstawowych, uczących się lub zamieszkałych w jednym z 7 podregionów (określonym w TPST) w woj. śląskim objętych procesem transformacji, zainteresowanych w szczególności naukami ścisłymi, chcących zdawać maturę z przedmiotów z zakresu nauk ścisłych (np. matematyka, fizyka).
Efekty projektu:
- Dzięki szkoleniom pracownicy będą przygotowani do wprowadzenia nowoczesnych programów, umożliwiających studentom zdobycie specjalistycznych umiejętności w zakresie zrównoważonej produkcji i badań materiałów wykorzystywanych w technologiach związanych z zieloną gospodarką. Programy te będą ściśle związane z aktualnymi potrzebami rynku pracy, kształcąc specjalistów gotowych do aktywnego udziału w transformacji gospodarki w kierunku zrównoważonego rozwoju.
- Wzrost jakości badań naukowych, efektywności procesów edukacyjnych oraz umożliwi realizację bardziej zaawansowanych projektów badawczych w obszarach zrównoważonego rozwoju i innowacji technologicznych.
- Efektywne rozpowszechnianie wyników badań projektu w społeczności naukowej i przemysłowej.
- Zwiększona widoczność i wpływ badań prowadzonych przez Instytut na arenie międzynarodowej, rozwój sieci współpracy i partnerstw naukowych, wzmocnienie wiedzy i umiejętności pracowników naukowych w zakresie najnowszych trendów i zielonych technologii.
Kierownik projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Zadania zaplanowane w projekcie realizowane będą na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych UŚ w miastach: Katowice, Sosnowiec, Chorzów:
- wsparcie kadry uczelni – kursy i szkolenia podnoszące kompetencje związane z zieloną i cyfrową transformacją,
- staże studenckie dla osób studiujących na kierunkach związanych z zieloną i cyfrową gospodarką realizowanych na WNST,
- wsparcie uczniów szkół ponadpodstawowych,
- zakup środków trwałych w celu doposażenia pracowni laboratoryjnych związanych z zieloną chemią i cyfrową transformacją.
Grupa docelowa:
Grupę docelową stanowi łącznie 358 osób, w tym:
- Kadra dydaktyczna Uczelni– nauczyciele i nauczycielki tj. pracownicy dydaktyczni oraz badawczo-dydaktyczni Uniwersytetu Śląskiego, którzy chcą podnieść swoje kompetencje związane z zieloną i cyfrową transformacją oraz wprowadzić te zagadnienia do modułów prowadzonych zajęć.
- Osoby studiujące– studenci i studentki studiujący na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych na kierunkach związanych z zieloną i cyfrową gospodarką, chcący zdobyć dodatkowe, praktyczne doświadczenie.
- Uczniowie i uczennice w wieku 15-20 lat uczący się w szkołach ponadpodstawowych lub zamieszkujący w jednym z 7 podregionów (określonym w TPST) w woj. śląskim objętych procesem transformacji, zainteresowanych w szczególności naukami chemicznymi, chcących zdawać maturę z przedmiotów z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych (np. chemia, matematyka, biologia).
Efekty projektu:
- zdobycie/podniesienie kompetencji uczestników projektu,
- zwiększenie konkurencyjności na rynku pracy,
- inicjowanie działań, mających na celu poprawę jakości edukacji w celu zwiększenia świadomości zrównoważonego rozwoju oraz znaczenia nauk ścisłych w rozwoju zielonej i cyfrowej gospodarki,
- wzmocnienie potencjału technicznego Uczelni.
Wartość projektu: 1 679 112 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 1 511 200,80 zł
Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji) dla Priorytetu: FESL.10.00-Fundusze Europejskie na transformację i dla Działania: FESL.10.25-Rozwój kształcenia wyższego zgodnie z potrzebami zielonej gospodarki.
Kierownik projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Informatyka kwantowa i chemia na rzecz zielonej przyszłości
– Uniwersytet Śląski w Katowicach wspiera studentów i uczniów szkół ponadpodstawowych
Celem projektu jest wsparcie uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych przez Uniwersytet Śląski w Katowicach poprzez realizację warsztatów praktycznych z zakresu STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) tj. sztucznej inteligencji (SI), informatyki kwantowej, matematyki, chemii podnoszących kompetencje oraz podniesienie atrakcyjności UŚ w zakresie zielonej i cyfrowej gospodarki poprzez doposażenie laboratoriów i realizację staży przez studentów i studentki kształcących się na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych.
Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji) dla Priorytetu: FESL.10.00-Fundusze Europejskie na transformację dla Działania: FESL.10.25-Rozwój kształcenia wyższego zgodnie z potrzebami zielonej gospodarki.
Kierownik projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Z nauką za pan brat
Program skierowany do uczniów szkół podstawowych i średnich
Otaczający nas świat zmienia się nieustająco na naszych oczach. Szybki postęp technologiczny wymusza ciągłą potrzebę adaptacji do nowych warunków a mnogość i różnorodność źródeł informacji znacznie utrudnia weryfikację jej poprawności. Wszystko to sprawia że wiedza odgrywa coraz większą rolę w życiu codziennym. We współczesnym społeczeństwie wiedzy rola uczelni wykracza poza kształcenie i działalność naukowo- badawczą, lecz obejmuje również kształtowanie nowych idei, kreowanie wzajemnych relacji z otoczeniem, których efektem mają być upowszechnianie i popularyzacja nauki. Szkoły wyższe, działając zgodnie z ideą społecznej odpowiedzialności uczelni, powinny dążyć do budowania efektywnej współpracy ze społeczeństwem. Efektem tych działań będzie wzrost jakości edukacji, pozyskanie kapitału ludzkiego dla rozwoju badań i innowacji oraz łączenie doskonałości naukowej ze świadomością społeczną i odpowiedzialnością.
W niniejszym projekcie główny nacisk położony zostanie właśnie na kształtowanie postaw pronaukowych, dzięki temu nauka stanie się bardziej atrakcyjna (zwłaszcza dla młodych ludzi), zwiększy się zainteresowanie społeczeństwa innowacjami, co w efekcie przyczyni się do zmian postaw społecznych w kontekście postrzegania kariery naukowej.
Projekt „Z Nauką za pan brat” wpisuje się w podstawowe założenia społecznej odpowiedzialności nauki, poprzez skupienie działań o charakterze popularnonaukowym, skierowanym do otoczenia społecznego uczelni, w szczególności do grup docelowych obejmujących młodzież szkolną.
Efekty długofalowe obejmują: wzrost poziomu i efektywności kształcenia przedmiotów STEM w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych regionu i kraju; zwiększenie udziału nauki w świadomości społecznej; wzrost popularności i atrakcyjności kierunków studiów ścisłych, technicznych i przyrodniczych wśród uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych; rozwój kultury innowacyjności regionu i kraju; wzrost poziomu wykształcenia mieszkańców regionu i kraju; wzrost poziomu identyfikacji Uniwersytetu Śląskiego jako instytucji badawczej; zmiana stereotypowego postrzegania kariery naukowca.
Wartość dodana projektu: rozwój wśród uczestników umiejętności uczenia się, zadawania pytań i dociekania odpowiedzi, rozwój kompetencji fizyczno-matematycznych, przyrodniczych i społeczno-obywatelskich u dzieci i młodzieży, rozwój kompetencji organizacyjnych i przywódczych oraz przekazywania wiedzy i umiejętności nauczycieli biorących udział w projekcie, tworzenie okazji do nieformalnych i bliskich spotkań z naukowcami i popularyzatorami nauki.
Cele projektu:
- Popularyzacja szeroko rozumianej nauki wśród młodzieży: popularyzacja osiągnięć naukowych, pracy naukowców, badań naukowych i prac rozwojowych;
- Zapoznanie uczestników projektu z nowoczesnymi metodami badawczymi wykorzystywanymi przez naukowców w różnych dziedzinach badań;
- Zapoznanie uczestników z aplikacjami nauki w życiu codziennym;
- Ukazanie w przystępny sposób przydatności wiedzy naukowej podczas warsztatów i wykładów popularnonaukowych;
- Nabycie przez uczestników umiejętności rozumowania w naukach przyrodniczych (nauczanie przez eksperymentowanie i doświadczanie).
Kierownik projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Projekty zakończone
ChemiK - Chemia + Kompetencje
Program skierowany do uczniów szkół podstawowych
Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji zawodowych, komunikacyjnych, poznawczych, kognitywnych i samoorganizacyjnych 263 uczennic/uczniów klas V-VIII 4 szkół podstawowych oraz uczniów i uczennic klas I-III 3 liceów województwa
śląskiego, tj.:
- SP nr 1 w Tychach,
- SP nr 67 w Katowicach,
- SP nr 15 w Chorzowie,
- SP nr 46 w Bytomiu,
- SP 15 oraz nr 27 w Rudzie Śląskiej,
- Zespołu Szkół nr 1 w Pszczynie,
- Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Katowicach,
- X Liceum Ogólnokształcącego w Katowicach
odpowiadającym potrzebom społeczno-gospodarczym oczekiwanym przez pracodawców na rynku pracy, poprzez opracowanie programu kształcenia i realizację działań dydaktycznych, tj. warsztatów ogólnorozwojowych, podstawowych i specjalistycznych dla dzieci i młodzieży w wieku 9-20 lat wspólnie z Miastami: Katowice, Chorzów, Bytom, Ruda Śląska, Gminą Pszczyna i Szkołą Podstawową nr 1 w Tychach, Szkołą podstawową nr 27 w Rudzie Śląskiej, w ramach realizacji III misji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Połączenie uzupełniających się potencjałów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, jak i ww. podmiotów współpracujących, przyczyni się do rozwoju kompetencji i kwalifikacji, odpowiadających potrzebom rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa, pozwalających na:
- aktywizację społeczną i zawodową,
- poszerzanie wiedzy ogólnej i specjalistycznej, rozwój zainteresowań,
- pobudzenie aktywności edukacyjnej, kulturalnej,
- zapobieganie społecznemu wykluczeniu.
Realizacja zaplanowanych działań przyczyni się więc do osiągnięcia celu szczegółowego POWER, jakim jest podniesienie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, poprzez realizację wysokiej jakości działań na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Kierownik projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Popularyzacja i Nauka: PIN UŚ - Kod do przyszłości
Program skierowany do uczniów szkół podstawowych i średnich
Działania przewidziane w projekcie:
- Szkoła letnia: przyczyni się do realizacji celu projektu poprzez promocję potencjału naukowego Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych oraz upowszechnienie aktualnych trendów badawczych w naukach ścisłych i inżynieryjno-technicznych.
- Z najlepszymi przez naukę – warsztaty popularnonaukowe: przyczynią się do pobudzenia ciekawości poznawczej, kreatywności i chęci pogłębiania wiedzy. Ponadto uczestnicy warsztatów zaczną identyfikować Uniwersytet Śląski jako miejsce, w którym studiując można zdobywać wysokie kwalifikacje, pracować w nowoczesnych laboratoriach, współuczestniczyć w międzynarodowych projektach.
- Z najlepszymi przez naukę – wykłady popularnonaukowe: wprowadzą uczniów w świat badań prowadzonych przez naukowców. Uczestnicy zdobędą wiedzę o najnowszych osiągnięciach naukowych oraz możliwościach wykorzystania wiedzy naukowej w praktyce.
- Rodzinny Piknik Naukowy WNŚiT: wydarzenie o charakterze edukacyjnym, bezpłatnym i otwartym dla publiczności, które przyczyni się do realizacji celu projektu poprzez stymulowanie i podtrzymywanie zainteresowania społeczeństwa naszego regionu naukami ścisłymi, technologią, inżynierią i matematyką (STEM).
Szereg działań prowadzonych w ramach szkoły letniej, warsztatów, konkursów i pikniku koncentruje się na uczeniu się przez doświadczenie. Młodzież będzie miała unikalną okazję poznania warsztatu współczesnego badacza poprzez aktywne działania w nowoczesnych laboratoriach naukowych i realizację projektów.
Koordynator projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Całkowita wartość projektu
films4edu
Program skierowany do szkół podstawowych i średnich
The project is targeted at 2 groups: primary and secondary school STEM teachers and primary and secondary school students
The main objective is to develop and improve the quality of distance learning STEAM education and increase the teaching potential and distance learning capacity of primary and secondary schools in 4 partner countries.
Kierownik projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Akcja Popularyzacja
Program skierowany do uczniów szkół podstawowych i średnich
Składa się on z 3 zadań:
- Zadanie 1: Interdyscyplinarne wykłady dla szkół “Nauka wokół nas”,
- Zadanie 2: Wykłady popularnonaukowe w konwencji TED “Zawód naukowiec”,
- Zadanie 3: Warsztaty dla dzieci i młodzieży.
Tematyka wszystkich zadań związana jest z naukami ścisłymi i przyrodniczymi. Zadanie 2 jest realizowane jest przez Wydział Nauk Przyrodniczych, natomiast zadania: 1 i 3 są prowadzone przez Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych. Koordynowanie całego projektu leży po stronie Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych.
Celem głównym projektu jest popularyzacja nauk ścisłych i przyrodniczych oraz wskazanie Uniwersytetu Śląskiego jako miejsca, w którym studiując można zdobywać wysokie kwalifikacje, pracować w nowoczesnych laboratoriach, współuczestniczyć w międzynarodowych projektach, co w dalszej przyszłości przekłada się na sukces zawodowy.
Skupienie działań o charakterze popularno-naukowym, skierowanym do otoczenia społecznego uczelni, w szczególności do grup docelowych obejmujących młodzież szkolną oraz nauczycieli – osoby których kompetencje do upowszechniania nauki powinny być stale rozwijane.
Koordynator projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Uniwersytet Śląski Młodzieży – nauka a problemy współczesnego świata
Program skierowany do uczniów szkół średnich
Jednostki współpracujące
- II LO w Jaworznie,
- ZSO w Gliwicach,
- ZSTiO „Meritum” w Siemianowicach Śląskich,
- ZS im. Jana Pawła II w Sławkowie,
- SP dla Chłopców Kuźnica.
Projekt obejmuje realizację 4 kursów edukacyjnych obejmujących naprzemienne zajęcia z zakresu nauk społecznych i matematyczno-przyrodniczych: „Człowiek i jego tajemnice”, „Zdrowo żyć”, „Poznać świat” i „Zaglądnąć w głąb”.
Kierownik projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Młody mechatronik - przez zabawę i naukę do świadomego wyboru drogi kształcenia
Program skierowany do uczniów szkół podstawowych
W ramach projektu nawiązano formalną współpracę ze szkołami:
- Szkoła Podstawowa nr 45 im. J. Korczaka w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Sosnowcu,
Szkoła Podstawowa nr 3 im. E. Orzeszkowej w Sosnowcu.
Projekt obejął wsparciem 280 osób (112 uczennic i 168 uczniów) i jest realizowany w dwóch zadaniach; podział ze względu na grupę wiekową uczestnika:
- Zadanie 1 – „Młodzi Odkrywcy” dla 120 uczennic/uczniów w wieku od 6 do 12 lat,
- Zadanie 2 – „Młodzi Eksperci” dla 160 uczennic/uczniów w wieku od 13 do 16 lat.
Projekt w swych podstawowych założeniach ma rozbudzić w młodym pokoleniu zainteresowanie otaczającym światem oraz przyczynić się do rozwoju kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych, tzw. transversal skills, uczestników poprzez przygotowanie ich do bycia pełnoprawnymi i w pełni świadomymi członkami innowacyjnego społeczeństwa, którego cechami dominującymi są nie tylko umiejętności matematyczno-przyrodnicze i ICT, zdolność do krytycznego i kreatywnego myślenia oraz przedsiębiorczość, ale również otwarcie na drugiego człowieka i umiejętność pracy w zespole.
Projekt przewiduje wyłącznie opracowanie programów kształcenia i realizację działań dydaktycznych, służących rozwijaniu u jego uczestników kompetencji.
Kierownik projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Kreatywny odkrywca
Program skierowany do uczniów szkół podstawowych
Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych (matematyczno-przyrodniczych, ICT, kreatywności, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, umiejętności uczenia się i pracy w grupie) 240 uczennic/uczniów (146K/154M) klas IV-VIII szkół podstawowych woj. śląskiego:
- Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 3 w Tychach,
- Szkoły Podstawowej nr 67 w Katowicach,
- Zespołu Szkół nr 1 w Pszczynie,
- Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Gminie Ornontowice.
odpowiadających potrzebom rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa, poprzez opracowanie programów kształcenia i realizację działań dydaktycznych, w tym warsztatów i wykładów ogólnorozwojowych, matematyczno-przyrodniczych i ICT dla dzieci i młodzieży w wieku od 8 do 16 lat oraz zajęć dla 50 rodziców (30K/20M) służących rozwijaniu kompetencji wychowawczych i społecznych, wspólnie z Miastem Katowice, Gminą Pszczyna i Ornontowice oraz Zespołem Szkolno-Przedszkolnym nr 3 w Tychach, w ramach realizacji III misji Uniwersytetu Śląskiego.
Kierownik projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Uniwersytet Młodego Odkrywcy w Śląskim Międzyuczelnianym Centrum Edukacji i Badań Interdyscyplinarnych – UMO SMCEBI
Program skierowany do uczniów szkół podstawowych i średnich
Cele:
Podniesienie kompetencji uczestników projektu w wieku 10-16 lat w zakresie kreatywnego rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia, umiejętności rozumowania w naukach przyrodniczych i matematycznych, myślenia naukowego, umiejętności pracy w grupie, umiejętności STEAM, wiedzy ICT, umiejętności społecznych oraz wychowawczych rodziców.
Opis:
Projekt przewidziano dla dzieci w wieku 10-16 lat oraz ich rodziców. Spotkania odbywały się będą w Śląski Międzyuczelnianym Centrum Edukacji i Badań Interdyscyplinarnych. Pracownicy Uniwersytetu Śląskiego oraz zewnętrzni wykładowcy przeprowadzą w sumie 37 różnych wykładów i warsztatów dla dzieci w wieku 10-16 lat z zakresu nauk przyrodniczych m. in. matematyka, fizyka, chemia, nauki o materiałach, medycyna, biologia, kryminalistyka. Uczniowie wezmą udział w 4 wycieczkach dydaktycznych. W programie przeprowadzone zostanie również 14 warsztatów i wykładów dla ich rodziców z zakresu pedagogiki i psychologii, bezpieczeństwa w sieci, czy wad postawy.
Szkoły partnerskie:
- Szkoła Podstawowa im. Franciszka Rducha w Bełku,
- Szkoła Podstawowa nr 8, im. Romana i Zdzisława Pietrasów w Czerwionce-Leszczynach,
- Szkoła Podstawowa w Stanowicach,
- Szkoła Podstawowa nr 7 im. Powstańców Śląskich w Tychach,
- Szkoła Podstawowa nr 5, im. Króla Jana III Sobieskiego w Zabrzu,
- Szkoła Podstawowa nr 25 im. Jana Pawła II w Zabrzu,
- Zespół Szkolno-Przedszkolnym w Chudowie,
- I Liceum Ogólnokształcące im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach,
- II Liceum Ogólnokształcące im. St. Żeromskiego w Dąbrowie Górniczej,
- VI Liceum Ogólnokształcące im. Janusza Korczaka w Sosnowcu,
- Powiatowy Zespół Szkół w Bieruniu,
- Zespół Szkół w Czerwionce-Leszczynach,
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Ornontowicach.
Koordynator:
- dr Aneta Szczygielska-Łaciak
Organizatorzy:
- dr hab. Roman Wrzalik
- dr Aneta Szczygielska-Łaciak
- dr hab. Małgorzata Karolus
- dr Marcin Łaciak
- mgr Joanna Stelmaszak
- mgr Barbara Szymańska-Markowska
- mgr Małgorzata Szymura
Kierownik projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania