Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych

Rodzinny Piknik Naukowy

Piątek 09.09.2022, godz. 9:00-20:00
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych,
Kampus Chorzów, ul. 75 Pułku Piechoty 1a, 41-500, Chorzów

Koordynator: dr hab. Małgorzata Karolus, prof. UŚ

Wydarzenie edukacyjne, bezpłatne i otwarte dla publiczności.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z wydarzenia.
Działanie przyczyniło się do realizacji celu projektu poprzez stymulowanie i podtrzymywanie zainteresowania społeczeństwa naszego regionu naukami ścisłymi, technologią, inżynierią i matematyką (STEM).

W ramach Pikniku zostały zorganizowane następujące aktywności:

  • wykłady
  • warsztaty
  • warsztaty o zdrowiu
  • warsztaty terenowe
  • namioty z pokazami

Dodatkowo:

  • Dmuchańce
  • Food Trucki

 

Regulamin uczestnictwa w Rodzinnym Pikniku Naukowym

PROGRAM

Aktywności przedpołudniowe

Wykłady

Co słychać?

11:00

Fizyka

Opis:
Podczas wykładu wspólnie przeprowadzimy szereg eksperymentów, które wprowadzą nas w świat dźwięków i pozwolą go zrozumieć. Wytworzymy dźwięki wysokie i niskie, ciche i głośne, wygenerujemy hałas i spróbujemy wsłuchać się w kosmiczną ciszę. Zastanowimy się, czy wszystkie dźwięki możemy usłyszeć i czy dźwięk uda się zobaczyć. Poznamy tony i szumy, wielkości fizyczne wyrażane  w hercach i decybelach. Razem stworzymy orkiestrę i zagramy na nietypowych instrumentach utwory stare i nowe, znane i mniej znane. Przedstawimy wykorzystanie dźwięków w nauce, technice i przemyśle. Pokażemy, że fizyka jest pełna muzyki, a muzyka przepełniona jest fizyką. Serfując na akustycznej fali i zdobywając nowe informacje, wspólnie odpowiemy nie tylko na pytanie: co słychać? ale także jak i dlaczego słychać?

Prowadzący:
dr Aneta Szczygielska-Łaciak
dr Marcin Łaciak
dr hab. Dariusz Kajewski
dr hab. Roman Wrzalik, prof. UŚ

Sala: P/0/05

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: 130

Zapisz się

Inżynier materiałowy na tropie kryminalnych zagadek

11:00

Inżynieria materiałowa

Opis:
W trakcie wykładu poznamy materiały stosowane w kryminalistyce, spojrzymy na nie od strony inżyniera materiałowego. Postaramy się wyjaśnić od strony chemicznej, fizycznej i materiałowej jak działają materiały używane w prawdziwych śledztwach.

Prowadzący:
mgr inż. Izabela Matuła
dr Magdalena Szklarska
mgr inż. Bartosz Terlecki

Sala: P/0/01

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: 110

Zapisz się

Medycyna w pigułce

11:00

Chemia

Opis:
Choroby nękają ludzkość od zarania dziejów. Do dziś najlepszym możliwym sposobem na zatrzymanie tego pożałowania godnego stanu jest wciąż rosnący arsenał leków. Historia medycyny obfituje w tak dramatyczne wydarzenia jak wojny, afery szpiegowskie czy ruchy feministyczne. Nowe leki mają niebagatelny wpływ na losy całego świata. Podczas wykładu zostaną przedstawione kulisy odkryć pięciu leków, które przyczyniły się do powstania nowych działów medycyny. Pięć leków jak kamienie milowe. Każdy otwiera drogę do dalszych odkryć. Ta pigułka wiedzy nie wykazuje żadnych skutków ubocznych.

Prowadzący:
prof. dr hab. Robert Musioł

Sala: P/0/03

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: 110

Zapisz się

Warsztaty

Zielona energia

9:00 (sesja I)
12:00 (sesja II)

Inżynieria materiałowa

Opis:
Tematyka warsztatów obejmuje edukację ekologiczną w szczególności z zakresu odnawialnych źródeł energii. Podczas warsztatów najmłodsi uczestnicy dowiedzą się, jak powstaje zielona energia i jakie są jej źródła. Dzięki prostym doświadczeniom dzieci będą mogły wytworzyć prąd bez użycia baterii i bez zanieczyszczeń. Okryją kreatywne sposoby uzyskiwania zielonej energii oraz dowiedzą się jak tą energię można wykorzystywać.

Prowadzący:
mgr inż. Patrycja Osak

Sala: C/2/05

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: 12
Czas trwania: 1,5 godziny

Zapisz się

Chemia kosmetyczna

9:00 (sesja I)
12:00 (sesja II)

Chemia

Opis:
Celem zajęć jest przybliżenie grupie uczestników zagadnień związanych z chemią kosmetyków. Podczas zajęć laboratoryjnych uczestnicy zajęć omówią z prowadzącym sposoby przygotowania preparatów, tj. mydełek żelowych, musujących kul kąpielowych, soli kąpielowej, peelingu do ust, błyszczyku do ust, kremu do rąk, perfum.
Po krótkim omówieniu procedur laboratoryjnych uczestnicy samodzielnie wykonają wybrane preparaty. Wszystkie procedury oparte będą na bezpiecznych i w większości naturalnych surowcach.

 Prowadzący:
dr hab. Violetta Kozik, prof. UŚ

Sala: informacja wkrótce

Wiek uczestników: młodzież szkół ponadpodstawowych
Liczba miejsc: 6
Czas trwania: 1,5 godziny

Zapisz się

Chemia leków

9:00 (sesja I)
12:00 (sesja II)

Chemia

Opis:
Uczestnicy zapoznają się z zastosowaniem chemii organicznej w chemii leków. Przeprowadzą własnoręcznie reakcje i doświadczenia z wykorzystaniem substancji chemicznych posiadających właściwości lecznicze.

Prowadzący:
dr Barbara Podeszwa

Sala: C/-1/03

Wiek uczestników: młodzież szkół ponadpodstawowych
Liczba miejsc: 6
Czas trwania: 1,5 godziny

Zapisz się

Kolorowa chemia

9:00 (sesja I)
12:00 (sesja II)

Chemia

Opis:
Podczas warsztatów uczniowie będą mogli przekonać się, że chemia to nie tylko trudne wzory, reakcje, układ okresowy i obliczenia. Chemia towarzyszy nam w życiu codziennym, jest kolorowa i potrafi zadziwiać. Uczestnicy poznają, co to jest chemiczny kameleon, znikający błękit, czy chemiczne światła drogowe. Przeprowadzą różnobarwne reakcje chemiczne, znajdą odpowiedzi na wiele trudnych pytań. Będzie to czas świetnej zabawy. 

Prowadzący:
dr Justyna Polak

Sala: C/1/01

Wiek uczestników: młodzież szkół ponadpodstawowych
Liczba miejsc: 6
Czas trwania: 1,5 godziny

Zapisz się

W krainie pierwiastków chemicznych

9:00 (sesja I)
12:00 (sesja II)

Chemia

Opis:
Podczas warsztatów uczniowie będą mieli możliwość poznania właściwości wybranych pierwiastków chemicznych. Uczestnicy, poprzez samodzielnie wykonane doświadczenia, poznają różne stany skupienia, zbadają palność, wybuchowość, czy aktywność oraz sprawdzą, jaki wpływ na pierwiastki i ich związki chemiczne ma temperatura i pH środowiska. Przeprowadzone zostaną efektowne reakcje chemiczne z udziałem poznanych metali i niemetali – wtedy nawet najtrudniejsze zagadnienia dotyczące pierwiastków będą w pełni zrozumiałe. 

Prowadzący:
dr Barbara Szpikowska-Sroka

Sala: C/1/04

Wiek uczestników: młodzież szkół ponadpodstawowych
Liczba miejsc: 6
Czas trwania: 1,5 godziny

Zapisz się

Poszukiwany-elektron. Badania struktury elektronowej nowoczesnych materiałów aplikacyjnych

9:00 (sesja I)
12:00 (sesja II)

Fizyka

Opis:
Podczas warsztatów w laboratorium spektroskopii fotoelektronów uczestnicy poznają tajniki badań materiałów aplikacyjnych w ultra wysokiej próżni. Począwszy od wyboru materiału do badań, przeprowadzenia niezbędnej preparatyki, transferu materiału do komory próżniowej, a skończywszy na uruchomieniu przez uczestników źródła promieniowania rentgenowskiego dokonamy wspólnego pomiaru struktury elektronowej. Wspólnie przeprowadzony eksperyment wraz z analizą wyników pozwoli zrozumieć mechanizm przeprowadzania badań naukowych oraz ich interpretację w przypadku definiowania właściwości aplikacyjnych materiałów na podstawie zmian widocznych w strukturze elektronowej.

Prowadzący:
dr Marek Kulpa

Sala: E/-1/3-4

Wiek uczestników: młodzież szkół ponadpodstawowych
Liczba miejsc: 4
Czas trwania: 1,5 godziny

Zapisz się

Wyznaczanie prędkości dźwięku metodą Dopplera/Ogniwo Peltiera/Fotometr Bunsena

9:00 (sesja I)
12:00 (sesja II)

Fizyka

Opis:
Warsztaty będą poprzedzone krótkim wykładem. Mają na celu pokazać, że kształcenie nie polega wyłącznie na uczeniu się na pamięć, ale przede wszystkim na projektowaniu i budowaniu idei, programów i urządzeń.
Uczniowie będą mierzyli prędkość dźwięku metodą Dopplera, obserwowali proces chłodzenia w module Peltiera i obliczali moc badanego źródła światła z pomiarów w fotometrze Bunsena.
Dodatkowo, poza programem warsztatów planowana jest prezentacja urządzenia do demonstracji doświadczenia Hertza, zaprojektowanego i zbudowanego przez studentów oraz pokazującego, że fale elektromagnetyczne istnieją i poruszają się z prędkością światła.

Prowadzący:
prof. dr hab. Tadeusz Groń i studenci

Sala: Laboratorium I Pracowni Fizycznej IF, Budynek H, I piętro

Wiek uczestników: młodzież szkół ponadpodstawowych
Liczba miejsc: 12
Czas trwania: 1,5 godziny

Zapisz się

Wprowadzenie do hodowli komórkowych i badania leków

9:00 (sesja I)
12:00 (sesja II)

Chemia

Opis:
Na warsztatach uczestnicy zapoznają się z podstawami sterylnej pracy w laboratorium biologicznym. Uczestnicy będą mieli okazje nauczyć się, jak hodować komórki w warunkach in vitro, jak wykonać prawidłowo pasaż komórek oraz dokonać posiewu na eksperyment. W ramach warsztatów uczestnicy wykonają barwienia komórek i przy pomocy techniki mikroskopii świetlnej dokonają oceny zmian morfologii i żywotności komórek po aplikacji leku.

Prowadzący:
dr Katarzyna Malarz

Sala: E/1/06

Wiek uczestników: młodzież szkół ponadpodstawowych
Liczba miejsc: 10
Czas trwania: 1,5 godziny

Zapisz się

Aktywności popołudniowe

Wykłady
Temat: ZDROWIE

Warsztaty UŚmiechu

17:00-18:00

Inżynieria materiałowa

Opis:
Uśmiech to jeden ze sposobów, aby codziennie być zdrowym i szczęśliwym. Piękny uśmiech jest marzeniem każdego człowieka. Jednak nie wszyscy mogą się nim pochwalić. Podczas warsztatów UŚmiechu dzieci i młodzież poznają nawyki, by uśmiech był piękny i zdrowy. W trakcie zajęć dzieci, będą mogły zaprojektować swój uśmiech i uczestniczyć w ciekawych pokazach pełnych UŚmiechu.

Prowadzący:
mgr inż. Patrycja Osak

Sala: C/2/05

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

Skąd się biorą leki?

18:00-19:00

Chemia

Opis:
Leki kupuje się w aptekach, ale nim się znajdą na aptecznej półce, muszą przejść długą drogę od chemicznej substancji lub rośliny. Szacuje się, że wprowadzenie na rynek nowego leku może pochłonąć miliony dolarów i wymaga współpracy wielu naukowców z różnych dziedzin. Nowoczesna medycyna stawia lekom wysokie wymagania. Na wykładzie prześledzimy pełną pułapek i krętą drogę, jaką przechodzą chemiczne związki, nim trafią do naszych domowych apteczek. Porównamy historię odkrycia pierwszych chemoterapeutyków oraz dziwnych XVII wiecznych metod leczenia.

Prowadzący:
prof. dr hab. Robert Musioł

Sala: P/0/05

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

Optometria

19:00-20:00

Opis:
Światło i wzrok w głównej mierze decydują o naszym postrzeganiu świata, dlatego powinniśmy dbać o oczy. Są one wyjątkowym, czułym, ale i delikatnym układem, który potrafimy dokładnie zbadać i poznać jego wady, choroby i zachodzące w nim zmiany. Niezwykle pomocnym w badaniu wzroku może być optometrysta – specjalista w zakresie ochrony zdrowia, który dzięki wiedzy i specjalistycznej aparaturze potrafi zbadać nasze oczy. W trakcie wykładu dowiemy się, jak działają oczy i w czym może nam pomóc optometrysta.

Prowadzący:
dr hab. Roman Wrzalik, prof. UŚ

Sala: P/0/05

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

Warsztaty terenowe

Warsztaty terenowe z kodami QR "Razem zbudujemy przyszłość"

15:00-19:00

Charakter interdyscyplinarny

Opis:
Sylwetki wybitnych naukowców i wynalazców, przełomowe osiągnięcia i ciekawostki naukowe, ale też mnóstwo dobrej zabawy przy rozwiązywaniu zagadek – to wszystko czeka na uczestników edukacyjnej gry „Razem zbudujemy przyszłość”.

Dzięki pracy wielu naukowców i wynalazców możemy bezpiecznie podróżować, korzystać z telefonów komórkowych czy stosować lepsze metody diagnozy i leczenia pacjenta. Opracowywanie nowych technologii, odkrycia i innowacje kształtują świat, w którym żyjemy. Może i Ty przyczynisz się do budowania naszej wspólnej przyszłości?

Gra terenowa polega na odnalezieniu wszystkich punktów kontrolnych i rozwiązaniu hasła krzyżówki załączonej na formularzu gry. Punktami kontrolnymi są określone miejsca na terenie kampusu chorzowskiego Uniwersytetu Śląskiego. Nawigacja pomiędzy poszczególnymi punktami jest realizowana poprzez zaszyfrowane wskazówki, których treść ukryta jest w kodach QR w danym punkcie kontrolnym. Każdy z punktów kontrolnych, poza przekierowaniem do kolejnego miejsca, zawiera indywidualne hasło (imię i nazwisko wybitnego uczonego/wynalazcy), które należy wpisać na odebranym w punkcie informacyjnym formularzu.

Uczestnicy (indywidualni lub kilkuosobowe grupy) muszą posiadać telefon umożliwiający odczytanie kodów QR (smartfon z dostępem do Internetu). Dla uczestników, którzy ukończą grę przewidziano drobne nagrody. Ilość nagród limitowana.

Opiekun:
dr Robert Paszkowski

Start w holu w głównym budynku WNŚiT

Wiek uczestników: dzieci i młodzież
Liczba miejsc: bez ograniczeń
Czas trwania: 4 godziny

Warsztaty terenowe z pieczątkami dla dzieci "Poznaj świat nauki"

15:00-19:00

Charakter interdyscyplinarny

Opis:
Czy poprzez naukę i technologię możemy zmienić świat? Jak działać aby zaspokoić potrzeby społeczeństwa? Biorąc udział w zabawie, dowiesz się, jakie działania w zakresie ochrony zdrowia, środowiska czy rozwoju nowych technologii podejmują naukowcy z Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych.
Zabawa polega na zlokalizowaniu kilku stref tematycznych w głównym budynku kampusu Uniwersytetu Śląskiego w Chorzowie. Do stref zaprowadzi Cię mapa, którą należy odebrać w punkcie informacyjnym w głównym holu budynku. Odwiedź każdą z stref i dowiedz się więcej o Celach Zrównoważonego Rozwoju, działaniach na rzecz ochrony zdrowia czy środowiska, najciekawszych badaniach i sukcesach naszych naukowców, ale też o prowadzonych przez Wydział kierunkach studiów. Może i ty w przyszłości zdecydujesz się wybrać nauki ścisłe i techniczne jako ścieżkę swojej kariery zawodowej.
Gra adresowana jest dla uczestników w każdym wieku. Na najmłodszych czekają drobne niespodzianki w każdej ze stref. Wszystkich zachęcamy do opieczętowania formularza pobranego z punktu informacyjnego – kolejne pieczątki dostępne będą w każdej strefie.
Formularz zabawy z kompletem pieczątek należy przynieść do punktu informacyjnego, dla uczestników zabawy przygotowaliśmy drobne nagrody. Liczba nagród limitowana.

Opiekun:
dr Mateusz Niedźwiedź

Start w holu w głównym budynku WNŚiT

Wiek uczestników: uczniowie szkół podstawowych
Liczba miejsc: bez ograniczeń
Czas trwania: 4 godziny

Konkurs plastyczny

"Jak będzie wyglądał świat za 100 lat?"

17:00-19:00

Opis:
Czy zastanawialiście się kiedyś jak będzie wyglądał świat za 50 czy 100 lat? Czy Ziemia jakoś się zmieni, a może ją opuścimy i zamieszkamy na innej planecie? A może zmieni się sposób w jaki podróżujemy a samochody, pociągi czy samoloty zastąpią inne pojazdy? Ciekawe czy będą nam wszędzie towarzyszyć roboty, albo czy sami w nie się zaczniemy zmieniać? Co będziemy jeść, jak będziemy się komunikować? A jak Wy sobie wyobrażanie świat w przyszłości?
Zachęcamy wszystkich do udziału w konkursie plastycznym, w trakcie którego narysujesz swoją wizję przyszłości! Konkurs odbywać się będzie w holu głównym na I piętrze w głównym budynku kampusu w Chorzowie. Uczestnicy zostaną wyposażeni w papier i materiały do rysowania (ołówki, kredki, farby).
Zdjęcia prac uczestników konkursu opublikujemy na stronie internetowej Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych oraz na stronie wydarzenia.
Na uczestników czekają drobne nagrody. Liczba nagród limitowana.

Prowadzący:
dr hab. Małgorzata Karolus, prof. UŚ

Hol na I piętrze w głównym budynku WNŚiT

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń
Czas trwania: 2 godziny

Konkurs konstruktorski

"Zostań inżynierem z Uniwersytetem Śląskim"

17:00-19:00

Inżynieria materiałowa

Opis:
W czasie warsztatów uczestnicy będą mogli sie zapoznać z różnymi tematami związanymi z historią, rozwojem budownictwa i przemysłu regionu śląskiego. Będą mogli samodzielnie zbudować wybrane urządzenie, pojazd czy budowlę, takie jak samolot, wiatrak czy rakieta.
Ci bardziej kreatywni będą mogli sami zaprojektować obiekt, przygotować odpowiednie elementy i poskładać model, a ci mniej biegli i młodsi będą mogli poskładać gotowe, przygotowane wcześniej zestawy. Uczestnicy zostaną wyposażeni w materiały (tektura, papier, nożyczki, klej, patyczki do lodów, słomki, pinezki, korek, etc.)
Zdjęcia prac uczestników konkursu opublikujemy na stronie internetowej Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych oraz na stronie wydarzenia.
Na uczestników czekają drobne nagrody. Liczba nagród limitowana.

Opiekun:
dr Magdalena Szklarska

Sala P/1/2

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń
Czas trwania: 120 minut

Namioty z pokazami

Klub Młodego Odkrywcy

14:00-20:00

Opis:

 

Prowadzący:
uczniowie szkół uczestniczący w projekcie KMO

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

"To nie magia, to chemia"

14:00-19:00

Opis:
Zobacz z bliska płonące tornado! Stwórz dymne kręgi, w których przenoszona jest energia! Zdemaskuj sztuczki iluzjonistów! A to dopiero początek. Zapraszamy na warsztaty!

Prowadzący:
dr Marek Matussek
dr hab. Violetta Kozik
dr Katarzyna Kowalska-Szojda
Aleksandra Świetlicka
Marlena Paździor
Koło Naukowe Chemików „Aqua Regia”

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

Fizyka

14:00-19:00

Opis:
Poznaj podstawowe zagadnienia związane ze statyką i dynamiką bryły sztywnej. Pokażemy Ci proste przyrządy pozwalające na zabawę środkiem masy i postaramy się pokazać, jak go odnaleźć w różnych bryłach. Sprawdzimy, co wpływa na stabilność budowli, a następnie spróbujemy je zbudować razem. Jeśli będą chętni, zbudujemy też stabilną strukturę z ludzkich ciał.

Prowadzący:
dr Aneta Szczygielska-Łaciak
dr Marcin Łaciak

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

Inżynieria materiałowa

14:00-20:00

Opis:
To, że wszelkiego rodzaju materiały otaczają nas wszędzie to wiemy, ale czy wiecie, że niektóre z nich zostały stworzone do zadań specjalnych? Wiecie, że diament w pierścionku i grafit w ołówku są zbudowane z tych samych atomów węgla, ale czy wiecie dlaczego mają zupełnie inne właściwości? Spróbujemy przybliżyć Wam, co to jest struktura materiału i jakie ma znaczenie w praktyce.

Prowadzący:
mgr inż. Izabela Matuła
dr Magdalena Szklarska
mgr inż. Bartosz Terlecki
mgr inż. Karsten Glowka

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

Projekt dofinansowano w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministerstwa Edukacji i Nauki.

return to top