Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Drugi Rodzinny Piknik Naukowy

Piątek 08.09.2023, godz. 9:00-20:00
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych,
Kampus Chorzów, ul. 75 Pułku Piechoty 1a, 41-500, Chorzów

Koordynator: dr hab. Małgorzata Karolus, prof. UŚ

Wydarzenie edukacyjne, bezpłatne i otwarte dla publiczności.

Serdecznie zapraszamy na wykłady i warsztaty, wykłady na temat zrównoważonego rozwoju, warsztaty terenowe i konkursy. Podczas pikniku dostępne będą namioty naukowe dla dzieci i młodzieży. W namiotach organizowane będą pokazy z fizyki, inżynierii materiałowej i z inżynierii biomedycznej

Cześć aktywności wymaga wcześniejszej rejestracji.

Rejestracja rozpocznie się 1 września 2023 r. o godz. 16.00.

Regulamin uczestnictwa w Rodzinnym Pikniku Naukowym

Program Drugiego Pikniku Rodzinnego
wrzesień 2023

Aktywności przedpołudniowe

Wykłady

Poruszająca elektryczność

10:45 – 11:30

Fizyka

Opis:
Już w starożytności ludzi fascynowała elektryczność. Kolorowe wyładowania na końcówkach masztów statków, czy wyładowania atmosferyczne uważane były za magiczny ogień z nieba,  były atutami bogów i przez długi czas stanowiły zagadkę dla ludzkości. Z biegiem czasu i wraz z rozwojem nauki udało się wyjaśnić to co było niezrozumiałe. Dzięki elektryczności udało się rozjaśnić ciemność i poruszyć maszyny, a w obecnych czasach nie wyobrażamy sobie życie bez niej. Podczas wykładu dowiecie się w jaki sposób elektryczność zmieniła życie człowieka, zobaczycie wiele elektryzujących doświadczeń, a przez Wasze ciała przepłynie prąd. Poruszająca elektryczność pobudzi nawet najbardziej opornych.

Prowadzący:
dr Aneta Szczygielska-Łaciak, dr Marcin Łaciak, dr hab. Dariusz Kajewski, dr hab. Roman Wrzalik, prof. UŚ

Sala: P/0/03

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: 110

Zapisz się

Odkrywanie zaskakujących faktów w codziennych materiałach

10:45-11:30

Inżynieria materiałowa

Opis:
Podczas zajęć odkryjemy na nowo materiały naturalne i inżynierskie, które spotykamy w codziennym życiu. Przez przykłady i eksperymenty zgłębimy ich właściwości i dowiemy się, jakie niesamowite zjawiska fizyczne i chemiczne kryją się w poszczególnych materiałach. Z wykorzystaniem ciekawostek i artykułów naukowych pokażemy, jak inspirujące mogą być z pozoru prozaiczne przedmioty w naszym otoczeniu.

Prowadzący:
dr hab. Grzegorz Dercz, prof. UŚ

Sala: P/0/01

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: 110

Zapisz się

Ogień – magia, chemia i alchemia

10:45 – 11:30

Chemia

Opis:
Ogień zjawisko fascynujące od zarania dziejów.  Równie potrzebny  do życia, co niebezpieczny. Co ciekawego mogą znaleźć chemicy w strzelających płomieniach ogniska, co jest potrzebne, żeby wskrzesić płomień, jak zmienić jego kolor? Czym można ogień gasić? Na te i inne pytania będziemy próbowali znaleźć odpowiedź na naszym wykładzie ilustrowanym  gorącymi (dosłownie) doświadczeniami.

Prowadzący:
dr Tomasz Siudyga

Sala: P/0/05

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: 110

Zapisz się

Nauka i jej rola w rozwoju człowieka i społeczeństwa - podsumowanie projektu

11:40 – 12:10

Opis:
OW czasie wykładu zostaną zaprezentowane założenia i wyniki Projektu PIN-UŚ. Przedstawione będą zrealizowane formy aktywności, dzięki którym – przez ostatnie dwa lata naukowcy Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach – mogli zaproponować młodzieży ostatnich klas szkół podstawowych oraz pierwszych klas szkół ponadpodstawowych różne formy nauki poprzez zabawę. Ponadto w czasie wykładu, jako podsumowanie projektu, będzie wskazana rola nauki w rozwoju człowieka i społeczeństwa.

Prowadzący:
dr hab. Małgorzata Karolus, prof. UŚ

Sala: P/0/05

Dla uczestników projektu, wstęp wolny la każdego
Liczba miejsc: 110

Warsztaty

Magia chemii

3 grupy

9.00 (sesja I)

Chemia

Opis:
Uczestnicy warsztatów będą mogli przekonać się, że chemia potrafi zadziwiać, że towarzyszy nam w życiu codziennym i może być  kolorowa. Uczestnicy poznają, co to jest chemiczny kameleon, znikający błękit, czy chemiczne światła drogowe. Samodzielnie przeprowadzą różnobarwne reakcje chemiczne. Będzie to czas świetnej zabawy.

Prowadzący:
dr inż. Ewa Pietrasik
dr Justyna Polak
dr Barbara Szpikowska-Sroka

Wiek uczestników: 7,8 klasa lub pierwsze klasy szkoły średniej
Liczba miejsc: 3 grupy po około 6 osób
Czas trwania: 2 godziny

Zapisz się

W kolorowym świecie chemii

3 grupy

12:15 (sesja II)

Chemia

Opis:
Uczestnicy warsztatów będą mogli przekonać się, że chemia jest kolorowa. Samodzielnie przeprowadzą reakcje chemiczne, w wyniku których otrzymają różnobarwne produkty tych reakcji. Będzie to czas, aby zobaczyć w praktyce, jak ciekawy i zaskakujący może być kolorowy świat chemii.

Prowadzący:
dr inż. Ewa Pietrasik
dr Justyna Polak
dr Barbara Szpikowska-Sroka

Wiek uczestników: 7,8 klasa lub pierwsze klasy szkoły średniej
Liczba miejsc: 3 grupy po około 6 osób
Czas trwania: 2 godziny

Zapisz się

Ekologiczna chemia w mechatronice

9.00 (sesja I)

12:15 (sesja II)

Mechatronika

Opis:
Zielona chemia to przyszłość naszej planety. Poznanie podstawowych zasad chemicznych pozwala na taką ich modyfikację, aby była przyjazna środowisku. Chemia, która żywi, leczy i ubiera może być także zdrowa.

Prowadzący:
dr Katarzyna Osińska

Wiek uczestników: 7,8 klasa lub pierwsze klasy szkoły średniej
Liczba miejsc: 8
Czas trwania: 2 godziny

Zapisz się

I Ty zostań programistą

9.00 (sesja I)

12:15 (sesja II)

Mechatronika

Opis:
Na zajęciach uczestnicy poznają podstawowe elementy układów elektronicznych. Sercem projektu będzie mikrokontroler Arduino Uno. Do projektów wykorzystane zostaną również diody, czujniki oraz inny, drobny sprzęt elektroniczny. Warsztaty będą wstępem do świata elektroniki cyfrowej i startem do programowania.

Prowadzący:
dr Jolanta Makowska

Wiek uczestników: 7,8 klasa lub pierwsze klasy szkoły średniej
Liczba miejsc: 8
Czas trwania: 2 godziny

Zapisz się

Elektronika nie jest trudna

9.00 (sesja I)

12:15 (sesja II)

Mechatronika

Opis:
Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z diodami, rezystorami, kondensatorami, potencjometrami, bezpiecznikami i innymi podstawowymi elementami elektronicznymi. Będą mieli również możliwość samodzielnego zbudowania nieskomplikowanego układu elektronicznego.

Prowadzący:
mgr inż. Kamil Feliksik

Wiek uczestników: 7,8 klasa lub pierwsze klasy szkoły średniej
Liczba miejsc: 6
Czas trwania: 2 godziny

Zapisz się

Mechatronika w medycynie

9.00 (sesja I)

12:15 (sesja II)

Inżynieria biomedyczna

Opis:
Dzięki interdyscyplinarności mechatronika jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się nauk technicznych. Fuzja nowoczesnych i zaawansowanych technologii pozwala obecnie na opracowywanie i wytwarzanie rozwiązań, które jeszcze do niedawna bardziej kojarzyły się z literacką wizją przyszłości. Systemy mechatroniczne rozwijane są również pod kątem zastosowań w medycynie i inżynierii biomedycznej. Jednakże, czy aby tworzyć innowacyjne rozwiązania w zakresie Mechatroniki potrzebny jest dostęp do specjalistycznych laboratoriów i ich infrastruktury? Czy można budować w domu układy z wykorzystaniem tzw. wysokich technologii? Tematyką związaną z tymi niełatwymi pytaniami zajmiemy się w trakcie warsztatów „Mechatronika w medycynie”, gdzie zaprezentowane i omówione zostaną unikalne i wytworzone w Uniwersytecie Śląskim systemy do zastosowań medycznych. Wyjaśnimy na czym polega sterowanie napędami elektrycznymi prądu stałego oraz przeanalizujemy i uruchomimy ultranowoczesne systemy sensorowe do zastosowań rehabilitacyjnych, w tym z kontrolerami sterującymi wirtualną rzeczywistością. Wiedza przyswojona w trakcie warsztatów pozwoli na lepsze zrozumienie zasady działania zarówno nowoczesnych układów mechatronicznych do zastosowań medycznych, jak również tych przeznaczonych do innych celów.

Prowadzący:
dr Paweł Janik

Wiek uczestników: 7,8 klasa lub pierwsze klasy szkoły średniej
Liczba miejsc: 6
Czas trwania: 2 godziny

Zapisz się

Rzeczy pod lupą, czyli fascynujący świat mikroskopii elektronowej

9.00 (sesja I)

12:15 (sesja II)

Inżynieria materiałowa

Opis:
Jeżeli interesuje Cię jak wyglądają otaczające nas przedmioty/obiekty pod mikroskopem elektronowym to dobrze trafiłeś. Podczas warsztatów będziemy obserwować różne obiekty z życia codziennego, używając do tego mikroskopu elektronowego. Sprawdzimy również, z czego są zbudowane, czyli jaki jest ich skład chemiczny. Masz coś ciekawego do obejrzenia? Przynieś to ze sobą. Weźmiemy to pod elektronową lupę.

Prowadzący:
dr Krystian Prusik

Wiek uczestników: 7,8 klasa lub pierwsze klasy szkoły średniej
Liczba miejsc: 6
Czas trwania: 2 godziny

Zapisz się

Rola eksperymentu w odkrywaniu praw fizyki

9.00 (sesja I)

12:15 (sesja II)

Fizyka

Opis:
Eksperymenty odgrywają kluczową rolę w odkrywaniu praw fizyki. Pozwalają one naukowcom testować różne hipotezy, wnioskować na podstawie obserwacji i zbierać dane, które mogą potwierdzać lub obalić teorie. Eksperymenty dają możliwość zbadania natury zjawisk fizycznych i zrozumienia, jak działa świat wokół nas. Ważne jest, aby eksperymenty były starannie zaplanowane i przeprowadzane w sposób kontrolowany, aby uzyskać wiarygodne i powtarzalne wyniki. Powinny być również przeprowadzane w oparciu o istniejące teorie i modele fizyczne, aby umożliwić porównywanie wyników z oczekiwaniami teoretycznymi. Eksperymenty fizyczne są nieodłączną częścią procesu odkrywania praw fizyki. Odkrycia oparte na eksperymentach pozwalają nam lepiej zrozumieć świat, w którym żyjemy i prowadzą do rozwoju nowych technologii. W trakcie zajęć uczniowie wyznaczą m.in. stałą siatki dyfrakcyjnej, wartość przyspieszenia ziemskiego oraz stosunek ładunku elektronu do jego masy.

Prowadzący:
dr Julita Piecha

Sala: budynek H – I piętro

Wiek uczestników: 7,8 klasa lub pierwsze klasy szkoły średniej
Liczba miejsc: 6
Czas trwania: 2 godziny

Zapisz się

Fizyka na fali

9.00 (sesja I)

12:15 (sesja II)

Fizyka

Opis:
Żyjemy w świecie fal. Nasze zmysły niczym detektory potrafią odbierać fale mechaniczne i elektromagnetyczne, dzięki czemu podziwiamy otaczający nas świat. Możemy widzieć, słyszeć, mówić. Fale wykorzystujemy również w różnego rodzaju urządzeniach, z których korzystamy na co dzień. Ułatwiają nam one wykonywanie czynności dnia codziennego i pozwalają komunikować się. Każdy z nas korzysta z fal radiowych, mikrofal czy Wi-Fi. Podczas warsztatów wykonamy eksperymenty ilustrujące własności różnego rodzaju fal oraz zademonstrujemy ich zastosowanie. Aby poznać różnicę pomiędzy falami wyznaczymy długości fal: świetlnych, mikrofal i fali elektronowej oraz prędkość dźwięku w różnych ośrodkach. Zapraszamy do wspólnego eksperymentowania.

Prowadzący:
dr Aneta Szczygielska-Łaciak

Sala: biblioteka – stanowisko 1

Wiek uczestników: 7,8 klasa lub pierwsze klasy szkoły średniej
Liczba miejsc: 8
Czas trwania: 2 godziny

Zapisz się

Zabawy z ciśnieniem

9.00 (sesja I)

12:15 (sesja II)

Fizyka

Opis:
Rzadko kiedy uświadamiamy sobie, ze żyjemy na dnie oceanu powietrza, które, choć niezauważalne na co dzień, wywiera na nas ogromną siłę. Czy ciśnienie rzeczywiście jest niezwykle istotne w życiu ludzi i innych organizmów żywych? Uczestnicy zajęć przekonają się o tym fakcie osobiście. Wykonując proste eksperymenty dowiedzą się między innymi: dlaczego fakir nie siada na jednym gwoździu, jak szczelnie zamknąć słoik z dżemem i czy ciastko można napompować. W czasie zajęć wspólnie wykonamy zabawki, które przekonają nas, że ciśnienie odgrywa dużą rolę w naszym codziennym życiu.

Prowadzący:
dr Marcin Łaciak

Sala: biblioteka – stanowisko 2

Wiek uczestników: klasy 1-6
Liczba miejsc: 10
Czas trwania: 2 godziny

Zapisz się

Aktywności popołudniowe

Wykłady
Temat: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
(innowacyjność, przemysł i infrastruktura)

Elektryczne samoloty - krok w przyszłość lotnictwa

15:30-16:15

Inżynieria materiałowa

Opis:
W dzisiejszych czasach, gdy kwestie związane z ochroną środowiska stają się coraz bardziej palące, innowacje w sektorze transportu odgrywają kluczową rolę w dążeniu do zrównoważonej przyszłości. W tej transformacji lotnictwo, znane z dotychczasowego wpływu na środowisko, wchodzi na nową ścieżkę za sprawą elektrycznych samolotów. To nie tylko rewolucja technologiczna, ale także krok w kierunku minimalizowania emisji gazów cieplarnianych, redukcji zanieczyszczenia powietrza oraz zmniejszenia smogu dźwiękowego. Ta droga zmian w lotnictwie otwiera drzwi do bardziej zrównoważonej przyszłości powietrznych podróży. Niewątpliwie ma szanse przyczynić się do wzrostu efektywności technologii związanych z lotniczym transportu towarów i przewozem pasażerów. Chociaż wyzwania technologiczne i infrastrukturalne wciąż istnieją, rosnące zaangażowanie producentów i inwestorów sugeruje, że era elektrycznych samolotów właśnie się rozpoczyna uwzględniając potrzeby ludzi ale też wpływ na nasze środowisko naturalne. Podsumowując, elektryczne samoloty wnoszą nową nadzieję dla przyszłości lotnictwa przekraczając granice tradycyjnych rozwiązań – jesteśmy na początku nowej ery. Innowacyjne rozwiązania mają potencjał do zmniejszenia emisji i zanieczyszczenia oraz do zapewnienia bardziej przyjaznego środowisku lotnictwa. Jednak aby osiągnąć pełny sukces, wymaga to zaangażowania wielu stron w celu dalszego rozwoju technologii, infrastruktury oraz doprecyzowania obowiązujących regulacji obejmujących nowe problemy, z którymi musimy się zmierzyć.

Prowadzący:
dr Wojciech Gurdziel

Sala: P/0/05

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: 150

Drażliwy temat inżynierów czyli o kontroli jakości materiałów i wyrobów

17:00 – 18:00

Inżynieria materiałowa

Opis:
Przechadzając się po zakładzie pracy, szczególnie tej części produkcyjnej, co jakiś czas można usłyszeć: „…znów Kontrola jakości jest niezadowolona i to nie wiadomo o co…”. Rodzi się pytanie: „No właśnie, o co”? Otóż o jakość! Dział kontroli jakości pełni funkcję „strażnika” jakości materiałów i wyrobów, które nas otaczają. Wykład będzie ciekawą przygodą z inżynierią materiałową okraszoną różnymi, zaskakującymi niekiedy przykładami wad materiałów ujawnionych przy użyciu nieniszczących i niszczących metod kontroli jakości.

Prowadzący:
dr hab. Grzegorz Dercz, prof. UŚ

Sala: P/0/05

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: 150

Guma do żucia w natarciu czyli jak nie dać się zrobić w balona

18:00-19:00

Opis:
Wkładasz do ust drażetkę gumy do żucia i zaczynasz powoli czuć jej słodki smak, czujesz jak twoje usta wypełnia gumowata masa pozwalająca na rytmiczne ruchy szczęki: góra – dół, góra – dół.  Czy zastanawiasz się wtedy co właśnie włożyłeś do ust? Czy wiesz, że jednym z jej składników może być wydzielina pochodząca z owczej wełny? Zdziwiony/a? A jednak – wybierzmy się w podróż do elastycznego świata materiałów żucio-dajnych. Pokusisz się o fachowe dmuchanie balona? A może jednak nie damy się zrobić w balona i podejdziemy do sprawy naukowo jak na inżyniera materiałowego przystało, bo guma gumie nie równa. Zapraszam.

Prowadzący:
dr inż. Sylwia Golba

Sala: P/0/05

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: 150

Warsztaty terenowe

Warsztaty terenowe dla młodzieży z kodami QR - Razem zbudujemy przyszłość

16:00-18:00

Charakter interdyscyplinarny

Opis:
Gra terenowa polega na odnalezieniu wszystkich punktów kontrolnych i rozwiązaniu hasła krzyżówki załączonej na formularzu gry. Punktami kontrolnymi są określone miejsca na terenie kampusu chorzowskiego Uniwersytetu Śląskiego. Nawigacja pomiędzy poszczególnymi punktami jest realizowana poprzez zaszyfrowane wskazówki, których treść ukryta jest w kodach QR w danym punkcie kontrolnym. Każdy z punktów kontrolnych, poza przekierowaniem do kolejnego miejsca, zawiera indywidualne hasło, które należy wpisać na odebranym w punkcie informacyjnym formularzu. Uczestnicy (indywidualni lub kilkuosobowe grupy) muszą posiadać telefon umożliwiający odczytanie kodów QR (smartfon z dostępem do Internetu). Dla uczestników, którzy ukończą grę przewidziano drobne nagrody. Ilość nagród limitowana.

Opiekun:
dr Katarzyna Balin

Start i finał w holu w głównym budynku głównym

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń
Czas trwania: 4 godziny

Warsztaty terenowe dla dzieci z pieczątkami - Poznaj świat nauki

16:00-18:00

Charakter interdyscyplinarny

Opis:
Zabawa polega na zlokalizowaniu kilku stref tematycznych w głównym budynku kampusu Uniwersytetu Śląskiego w Chorzowie. Do stref zaprowadzi Cię mapa, którą należy odebrać w punkcie informacyjnym w głównym holu budynku. Odwiedź każdą z stref i dowiedz się więcej o Celach Zrównoważonego Rozwoju, działaniach na rzecz ochrony zdrowia czy środowiska, najciekawszych badaniach i sukcesach naszych naukowców, ale też o prowadzonych przez Wydział kierunkach studiów. Może i ty w przyszłości zdecydujesz się wybrać nauki ścisłe i techniczne jako ścieżkę swojej kariery zawodowej. Gra adresowana jest dla uczestników w każdym wieku. Na najmłodszych czekają drobne niespodzianki w każdej ze stref. Wszystkich zachęcamy do opieczętowania formularza pobranego z punktu informacyjnego – kolejne pieczątki dostępne będą w każdej strefie. Formularz zabawy z kompletem pieczątek należy przynieść do punktu informacyjnego, dla uczestników zabawy przygotowaliśmy drobne nagrody. Ilość nagród limitowana. każdej strefie.
Formularz zabawy z kompletem pieczątek należy przynieść do punktu informacyjnego, dla uczestników zabawy przygotowaliśmy drobne nagrody. Liczba nagród limitowana.

Opiekun:
dr inż. Robert Paszkowski

Start i finał w holu w głównym budynku głównym

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń
Czas trwania: 4 godziny

Konkurs plastyczny

"Nowoczesny pojazd przyszłości"

16:00-18:00

Opis:
A gdyby tak…. autobus którym jeździsz i który staje w korkach nagle zaczął latać? Samochód miał napęd na wodę? Deskorolka unosiła się nad ziemią, rower sam pedałował pod górkę, a hulajnogi nie trzeba by było ładować i wjeżdżałaby na wszystkie przeszkody? A może powstałoby coś zupełnie nowego, czego jeszcze nikt nie widział? Dopinane skrzydła, odrzutowy plecak niczym w Iron Manie? Jak wyobrażasz sobie nowe pojazdy i sposoby podróżowania? Co byś skonstruował już dziś, gdybyś był genialnym naukowcem- inżynierem? Przelej swój pomysł na papier- a kto wie- może będzie to pierwszy krok do jego realizacji? Bo każdy projekt zaczyna się zawsze od rysunku!

Prowadzący:
mgr Oliwia Starczewska

Tereny zielone w sąsiedztwie namiotów

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń
Czas trwania: 2 godziny

Konkurs konstruktorski

"Zbuduj własną rakietę"

17:00-19:00

Inżynieria materiałowa

Opis:
W czasie warsztatów uczestnicy będą mogli samodzielnie zbudować wybrane urządzenie, pojazd czy budowlę, takie jak samolot, wiatrak czy rakieta. Ci bardziej kreatywni będą mogli sami zaprojektować obiekt, przygotować odpowiednie elementy i poskładać model, a ci mniej biegli i młodsi będą mogli poskładać gotowe, przygotowane wcześniej zestawy. Uczestnicy zostaną wyposażeni w materiały (tektura, papier, nożyczki, klej, patyczki do lodów, słomki, pinezki, korek, etc.).

Opiekun:
dr inż. Edyta Matyja

tereny zielone w sąsiedztwie namiotów

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń
Czas trwania: 2 godz.

Namioty z pokazami

Fizyka

15:00-20:00

Prowadzący:
dr Aneta Szczygielska-Łaciak
dr Marcin Łaciak

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

Inżynieria biomedyczna

15:00-19:00

Prowadzący:
mgr inż. Michał Pielka
mgr inż. Petro Kovalchuk

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

Inżynieria materiałowa

14:00-20:00

Prowadzący:
dr hab. Małgorzata Karolus, prof. UŚ
mgr inż. Karsten Glowka

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

Pierwszy Rodzinny Piknik Naukowy

Piątek 09.09.2022, godz. 9:00-20:00
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych,
Kampus Chorzów, ul. 75 Pułku Piechoty 1a, 41-500, Chorzów

Koordynator: dr hab. Małgorzata Karolus, prof. UŚ

Wydarzenie edukacyjne, bezpłatne i otwarte dla publiczności.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z wydarzenia.
Działanie przyczyniło się do realizacji celu projektu poprzez stymulowanie i podtrzymywanie zainteresowania społeczeństwa naszego regionu naukami ścisłymi, technologią, inżynierią i matematyką (STEM).

W ramach Pikniku zostały zorganizowane następujące aktywności:

  • wykłady
  • warsztaty
  • warsztaty o zdrowiu
  • warsztaty terenowe
  • namioty z pokazami

Program Pierwszego Pikniku Rodzinnego
wrzesień 2022

Aktywności przedpołudniowe

Wykłady

Co słychać?

11:00

Fizyka

Opis:
Podczas wykładu wspólnie przeprowadzimy szereg eksperymentów, które wprowadzą nas w świat dźwięków i pozwolą go zrozumieć. Wytworzymy dźwięki wysokie i niskie, ciche i głośne, wygenerujemy hałas i spróbujemy wsłuchać się w kosmiczną ciszę. Zastanowimy się, czy wszystkie dźwięki możemy usłyszeć i czy dźwięk uda się zobaczyć. Poznamy tony i szumy, wielkości fizyczne wyrażane  w hercach i decybelach. Razem stworzymy orkiestrę i zagramy na nietypowych instrumentach utwory stare i nowe, znane i mniej znane. Przedstawimy wykorzystanie dźwięków w nauce, technice i przemyśle. Pokażemy, że fizyka jest pełna muzyki, a muzyka przepełniona jest fizyką. Serfując na akustycznej fali i zdobywając nowe informacje, wspólnie odpowiemy nie tylko na pytanie: co słychać? ale także jak i dlaczego słychać?

Prowadzący:
dr Aneta Szczygielska-Łaciak
dr Marcin Łaciak
dr hab. Dariusz Kajewski
dr hab. Roman Wrzalik, prof. UŚ

Sala: P/0/05

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: 130

Zapisz się

Inżynier materiałowy na tropie kryminalnych zagadek

11:00

Inżynieria materiałowa

Opis:
W trakcie wykładu poznamy materiały stosowane w kryminalistyce, spojrzymy na nie od strony inżyniera materiałowego. Postaramy się wyjaśnić od strony chemicznej, fizycznej i materiałowej jak działają materiały używane w prawdziwych śledztwach.

Prowadzący:
mgr inż. Izabela Matuła
dr Magdalena Szklarska
mgr inż. Bartosz Terlecki

Sala: P/0/01

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: 110

Zapisz się

Medycyna w pigułce

11:00

Chemia

Opis:
Choroby nękają ludzkość od zarania dziejów. Do dziś najlepszym możliwym sposobem na zatrzymanie tego pożałowania godnego stanu jest wciąż rosnący arsenał leków. Historia medycyny obfituje w tak dramatyczne wydarzenia jak wojny, afery szpiegowskie czy ruchy feministyczne. Nowe leki mają niebagatelny wpływ na losy całego świata. Podczas wykładu zostaną przedstawione kulisy odkryć pięciu leków, które przyczyniły się do powstania nowych działów medycyny. Pięć leków jak kamienie milowe. Każdy otwiera drogę do dalszych odkryć. Ta pigułka wiedzy nie wykazuje żadnych skutków ubocznych.

Prowadzący:
prof. dr hab. Robert Musioł

Sala: P/0/03

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: 110

Zapisz się

Warsztaty

Zielona energia

9:00 (sesja I)
12:00 (sesja II)

Inżynieria materiałowa

Opis:
Tematyka warsztatów obejmuje edukację ekologiczną w szczególności z zakresu odnawialnych źródeł energii. Podczas warsztatów najmłodsi uczestnicy dowiedzą się, jak powstaje zielona energia i jakie są jej źródła. Dzięki prostym doświadczeniom dzieci będą mogły wytworzyć prąd bez użycia baterii i bez zanieczyszczeń. Okryją kreatywne sposoby uzyskiwania zielonej energii oraz dowiedzą się jak tą energię można wykorzystywać.

Prowadzący:
mgr inż. Patrycja Osak

Sala: C/2/05

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: 12
Czas trwania: 1,5 godziny

Zapisz się

Chemia kosmetyczna

9:00 (sesja I)
12:00 (sesja II)

Chemia

Opis:
Celem zajęć jest przybliżenie grupie uczestników zagadnień związanych z chemią kosmetyków. Podczas zajęć laboratoryjnych uczestnicy zajęć omówią z prowadzącym sposoby przygotowania preparatów, tj. mydełek żelowych, musujących kul kąpielowych, soli kąpielowej, peelingu do ust, błyszczyku do ust, kremu do rąk, perfum.
Po krótkim omówieniu procedur laboratoryjnych uczestnicy samodzielnie wykonają wybrane preparaty. Wszystkie procedury oparte będą na bezpiecznych i w większości naturalnych surowcach.

 Prowadzący:
dr hab. Violetta Kozik, prof. UŚ

Sala: informacja wkrótce

Wiek uczestników: młodzież szkół ponadpodstawowych
Liczba miejsc: 6
Czas trwania: 1,5 godziny

Zapisz się

Chemia leków

9:00 (sesja I)
12:00 (sesja II)

Chemia

Opis:
Uczestnicy zapoznają się z zastosowaniem chemii organicznej w chemii leków. Przeprowadzą własnoręcznie reakcje i doświadczenia z wykorzystaniem substancji chemicznych posiadających właściwości lecznicze.

Prowadzący:
dr Barbara Podeszwa

Sala: C/-1/03

Wiek uczestników: młodzież szkół ponadpodstawowych
Liczba miejsc: 6
Czas trwania: 1,5 godziny

Zapisz się

Kolorowa chemia

9:00 (sesja I)
12:00 (sesja II)

Chemia

Opis:
Podczas warsztatów uczniowie będą mogli przekonać się, że chemia to nie tylko trudne wzory, reakcje, układ okresowy i obliczenia. Chemia towarzyszy nam w życiu codziennym, jest kolorowa i potrafi zadziwiać. Uczestnicy poznają, co to jest chemiczny kameleon, znikający błękit, czy chemiczne światła drogowe. Przeprowadzą różnobarwne reakcje chemiczne, znajdą odpowiedzi na wiele trudnych pytań. Będzie to czas świetnej zabawy. 

Prowadzący:
dr Justyna Polak

Sala: C/1/01

Wiek uczestników: młodzież szkół ponadpodstawowych
Liczba miejsc: 6
Czas trwania: 1,5 godziny

Zapisz się

W krainie pierwiastków chemicznych

9:00 (sesja I)
12:00 (sesja II)

Chemia

Opis:
Podczas warsztatów uczniowie będą mieli możliwość poznania właściwości wybranych pierwiastków chemicznych. Uczestnicy, poprzez samodzielnie wykonane doświadczenia, poznają różne stany skupienia, zbadają palność, wybuchowość, czy aktywność oraz sprawdzą, jaki wpływ na pierwiastki i ich związki chemiczne ma temperatura i pH środowiska. Przeprowadzone zostaną efektowne reakcje chemiczne z udziałem poznanych metali i niemetali – wtedy nawet najtrudniejsze zagadnienia dotyczące pierwiastków będą w pełni zrozumiałe. 

Prowadzący:
dr Barbara Szpikowska-Sroka

Sala: C/1/04

Wiek uczestników: młodzież szkół ponadpodstawowych
Liczba miejsc: 6
Czas trwania: 1,5 godziny

Zapisz się

Poszukiwany-elektron. Badania struktury elektronowej nowoczesnych materiałów aplikacyjnych

9:00 (sesja I)
12:00 (sesja II)

Fizyka

Opis:
Podczas warsztatów w laboratorium spektroskopii fotoelektronów uczestnicy poznają tajniki badań materiałów aplikacyjnych w ultra wysokiej próżni. Począwszy od wyboru materiału do badań, przeprowadzenia niezbędnej preparatyki, transferu materiału do komory próżniowej, a skończywszy na uruchomieniu przez uczestników źródła promieniowania rentgenowskiego dokonamy wspólnego pomiaru struktury elektronowej. Wspólnie przeprowadzony eksperyment wraz z analizą wyników pozwoli zrozumieć mechanizm przeprowadzania badań naukowych oraz ich interpretację w przypadku definiowania właściwości aplikacyjnych materiałów na podstawie zmian widocznych w strukturze elektronowej.

Prowadzący:
dr Marek Kulpa

Sala: E/-1/3-4

Wiek uczestników: młodzież szkół ponadpodstawowych
Liczba miejsc: 4
Czas trwania: 1,5 godziny

Zapisz się

Wyznaczanie prędkości dźwięku metodą Dopplera/Ogniwo Peltiera/Fotometr Bunsena

9:00 (sesja I)
12:00 (sesja II)

Fizyka

Opis:
Warsztaty będą poprzedzone krótkim wykładem. Mają na celu pokazać, że kształcenie nie polega wyłącznie na uczeniu się na pamięć, ale przede wszystkim na projektowaniu i budowaniu idei, programów i urządzeń.
Uczniowie będą mierzyli prędkość dźwięku metodą Dopplera, obserwowali proces chłodzenia w module Peltiera i obliczali moc badanego źródła światła z pomiarów w fotometrze Bunsena.
Dodatkowo, poza programem warsztatów planowana jest prezentacja urządzenia do demonstracji doświadczenia Hertza, zaprojektowanego i zbudowanego przez studentów oraz pokazującego, że fale elektromagnetyczne istnieją i poruszają się z prędkością światła.

Prowadzący:
prof. dr hab. Tadeusz Groń i studenci

Sala: Laboratorium I Pracowni Fizycznej IF, Budynek H, I piętro

Wiek uczestników: młodzież szkół ponadpodstawowych
Liczba miejsc: 12
Czas trwania: 1,5 godziny

Zapisz się

Wprowadzenie do hodowli komórkowych i badania leków

9:00 (sesja I)
12:00 (sesja II)

Chemia

Opis:
Na warsztatach uczestnicy zapoznają się z podstawami sterylnej pracy w laboratorium biologicznym. Uczestnicy będą mieli okazje nauczyć się, jak hodować komórki w warunkach in vitro, jak wykonać prawidłowo pasaż komórek oraz dokonać posiewu na eksperyment. W ramach warsztatów uczestnicy wykonają barwienia komórek i przy pomocy techniki mikroskopii świetlnej dokonają oceny zmian morfologii i żywotności komórek po aplikacji leku.

Prowadzący:
dr Katarzyna Malarz

Sala: E/1/06

Wiek uczestników: młodzież szkół ponadpodstawowych
Liczba miejsc: 10
Czas trwania: 1,5 godziny

Zapisz się

Aktywności popołudniowe

Wykłady
Temat: ZDROWIE

Warsztaty UŚmiechu

17:00-18:00

Inżynieria materiałowa

Opis:
Uśmiech to jeden ze sposobów, aby codziennie być zdrowym i szczęśliwym. Piękny uśmiech jest marzeniem każdego człowieka. Jednak nie wszyscy mogą się nim pochwalić. Podczas warsztatów UŚmiechu dzieci i młodzież poznają nawyki, by uśmiech był piękny i zdrowy. W trakcie zajęć dzieci, będą mogły zaprojektować swój uśmiech i uczestniczyć w ciekawych pokazach pełnych UŚmiechu.

Prowadzący:
mgr inż. Patrycja Osak

Sala: C/2/05

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

Skąd się biorą leki?

18:00-19:00

Chemia

Opis:
Leki kupuje się w aptekach, ale nim się znajdą na aptecznej półce, muszą przejść długą drogę od chemicznej substancji lub rośliny. Szacuje się, że wprowadzenie na rynek nowego leku może pochłonąć miliony dolarów i wymaga współpracy wielu naukowców z różnych dziedzin. Nowoczesna medycyna stawia lekom wysokie wymagania. Na wykładzie prześledzimy pełną pułapek i krętą drogę, jaką przechodzą chemiczne związki, nim trafią do naszych domowych apteczek. Porównamy historię odkrycia pierwszych chemoterapeutyków oraz dziwnych XVII wiecznych metod leczenia.

Prowadzący:
prof. dr hab. Robert Musioł

Sala: P/0/05

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

Optometria

19:00-20:00

Opis:
Światło i wzrok w głównej mierze decydują o naszym postrzeganiu świata, dlatego powinniśmy dbać o oczy. Są one wyjątkowym, czułym, ale i delikatnym układem, który potrafimy dokładnie zbadać i poznać jego wady, choroby i zachodzące w nim zmiany. Niezwykle pomocnym w badaniu wzroku może być optometrysta – specjalista w zakresie ochrony zdrowia, który dzięki wiedzy i specjalistycznej aparaturze potrafi zbadać nasze oczy. W trakcie wykładu dowiemy się, jak działają oczy i w czym może nam pomóc optometrysta.

Prowadzący:
dr hab. Roman Wrzalik, prof. UŚ

Sala: P/0/05

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

Warsztaty terenowe

Warsztaty terenowe z kodami QR "Razem zbudujemy przyszłość"

15:00-19:00

Charakter interdyscyplinarny

Opis:
Sylwetki wybitnych naukowców i wynalazców, przełomowe osiągnięcia i ciekawostki naukowe, ale też mnóstwo dobrej zabawy przy rozwiązywaniu zagadek – to wszystko czeka na uczestników edukacyjnej gry „Razem zbudujemy przyszłość”.

Dzięki pracy wielu naukowców i wynalazców możemy bezpiecznie podróżować, korzystać z telefonów komórkowych czy stosować lepsze metody diagnozy i leczenia pacjenta. Opracowywanie nowych technologii, odkrycia i innowacje kształtują świat, w którym żyjemy. Może i Ty przyczynisz się do budowania naszej wspólnej przyszłości?

Gra terenowa polega na odnalezieniu wszystkich punktów kontrolnych i rozwiązaniu hasła krzyżówki załączonej na formularzu gry. Punktami kontrolnymi są określone miejsca na terenie kampusu chorzowskiego Uniwersytetu Śląskiego. Nawigacja pomiędzy poszczególnymi punktami jest realizowana poprzez zaszyfrowane wskazówki, których treść ukryta jest w kodach QR w danym punkcie kontrolnym. Każdy z punktów kontrolnych, poza przekierowaniem do kolejnego miejsca, zawiera indywidualne hasło (imię i nazwisko wybitnego uczonego/wynalazcy), które należy wpisać na odebranym w punkcie informacyjnym formularzu.

Uczestnicy (indywidualni lub kilkuosobowe grupy) muszą posiadać telefon umożliwiający odczytanie kodów QR (smartfon z dostępem do Internetu). Dla uczestników, którzy ukończą grę przewidziano drobne nagrody. Ilość nagród limitowana.

Opiekun:
dr Robert Paszkowski

Start w holu w głównym budynku WNŚiT

Wiek uczestników: dzieci i młodzież
Liczba miejsc: bez ograniczeń
Czas trwania: 4 godziny

Warsztaty terenowe z pieczątkami dla dzieci "Poznaj świat nauki"

15:00-19:00

Charakter interdyscyplinarny

Opis:
Czy poprzez naukę i technologię możemy zmienić świat? Jak działać aby zaspokoić potrzeby społeczeństwa? Biorąc udział w zabawie, dowiesz się, jakie działania w zakresie ochrony zdrowia, środowiska czy rozwoju nowych technologii podejmują naukowcy z Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych.
Zabawa polega na zlokalizowaniu kilku stref tematycznych w głównym budynku kampusu Uniwersytetu Śląskiego w Chorzowie. Do stref zaprowadzi Cię mapa, którą należy odebrać w punkcie informacyjnym w głównym holu budynku. Odwiedź każdą z stref i dowiedz się więcej o Celach Zrównoważonego Rozwoju, działaniach na rzecz ochrony zdrowia czy środowiska, najciekawszych badaniach i sukcesach naszych naukowców, ale też o prowadzonych przez Wydział kierunkach studiów. Może i ty w przyszłości zdecydujesz się wybrać nauki ścisłe i techniczne jako ścieżkę swojej kariery zawodowej.
Gra adresowana jest dla uczestników w każdym wieku. Na najmłodszych czekają drobne niespodzianki w każdej ze stref. Wszystkich zachęcamy do opieczętowania formularza pobranego z punktu informacyjnego – kolejne pieczątki dostępne będą w każdej strefie.
Formularz zabawy z kompletem pieczątek należy przynieść do punktu informacyjnego, dla uczestników zabawy przygotowaliśmy drobne nagrody. Liczba nagród limitowana.

Opiekun:
dr Mateusz Niedźwiedź

Start w holu w głównym budynku WNŚiT

Wiek uczestników: uczniowie szkół podstawowych
Liczba miejsc: bez ograniczeń
Czas trwania: 4 godziny

Konkurs plastyczny

"Jak będzie wyglądał świat za 100 lat?"

17:00-19:00

Opis:
Czy zastanawialiście się kiedyś jak będzie wyglądał świat za 50 czy 100 lat? Czy Ziemia jakoś się zmieni, a może ją opuścimy i zamieszkamy na innej planecie? A może zmieni się sposób w jaki podróżujemy a samochody, pociągi czy samoloty zastąpią inne pojazdy? Ciekawe czy będą nam wszędzie towarzyszyć roboty, albo czy sami w nie się zaczniemy zmieniać? Co będziemy jeść, jak będziemy się komunikować? A jak Wy sobie wyobrażanie świat w przyszłości?
Zachęcamy wszystkich do udziału w konkursie plastycznym, w trakcie którego narysujesz swoją wizję przyszłości! Konkurs odbywać się będzie w holu głównym na I piętrze w głównym budynku kampusu w Chorzowie. Uczestnicy zostaną wyposażeni w papier i materiały do rysowania (ołówki, kredki, farby).
Zdjęcia prac uczestników konkursu opublikujemy na stronie internetowej Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych oraz na stronie wydarzenia.
Na uczestników czekają drobne nagrody. Liczba nagród limitowana.

Prowadzący:
dr hab. Małgorzata Karolus, prof. UŚ

Hol na I piętrze w głównym budynku WNŚiT

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń
Czas trwania: 2 godziny

Konkurs konstruktorski

"Zostań inżynierem z Uniwersytetem Śląskim"

17:00-19:00

Inżynieria materiałowa

Opis:
W czasie warsztatów uczestnicy będą mogli sie zapoznać z różnymi tematami związanymi z historią, rozwojem budownictwa i przemysłu regionu śląskiego. Będą mogli samodzielnie zbudować wybrane urządzenie, pojazd czy budowlę, takie jak samolot, wiatrak czy rakieta.
Ci bardziej kreatywni będą mogli sami zaprojektować obiekt, przygotować odpowiednie elementy i poskładać model, a ci mniej biegli i młodsi będą mogli poskładać gotowe, przygotowane wcześniej zestawy. Uczestnicy zostaną wyposażeni w materiały (tektura, papier, nożyczki, klej, patyczki do lodów, słomki, pinezki, korek, etc.)
Zdjęcia prac uczestników konkursu opublikujemy na stronie internetowej Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych oraz na stronie wydarzenia.
Na uczestników czekają drobne nagrody. Liczba nagród limitowana.

Opiekun:
dr Magdalena Szklarska

Sala P/1/2

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń
Czas trwania: 120 minut

Namioty z pokazami

Klub Młodego Odkrywcy

14:00-20:00

Opis:

 

Prowadzący:
uczniowie szkół uczestniczący w projekcie KMO

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

"To nie magia, to chemia"

14:00-19:00

Opis:
Zobacz z bliska płonące tornado! Stwórz dymne kręgi, w których przenoszona jest energia! Zdemaskuj sztuczki iluzjonistów! A to dopiero początek. Zapraszamy na warsztaty!

Prowadzący:
dr Marek Matussek
dr hab. Violetta Kozik
dr Katarzyna Kowalska-Szojda
Aleksandra Świetlicka
Marlena Paździor
Koło Naukowe Chemików „Aqua Regia”

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

Fizyka

14:00-19:00

Opis:
Poznaj podstawowe zagadnienia związane ze statyką i dynamiką bryły sztywnej. Pokażemy Ci proste przyrządy pozwalające na zabawę środkiem masy i postaramy się pokazać, jak go odnaleźć w różnych bryłach. Sprawdzimy, co wpływa na stabilność budowli, a następnie spróbujemy je zbudować razem. Jeśli będą chętni, zbudujemy też stabilną strukturę z ludzkich ciał.

Prowadzący:
dr Aneta Szczygielska-Łaciak
dr Marcin Łaciak

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

Inżynieria materiałowa

14:00-20:00

Opis:
To, że wszelkiego rodzaju materiały otaczają nas wszędzie to wiemy, ale czy wiecie, że niektóre z nich zostały stworzone do zadań specjalnych? Wiecie, że diament w pierścionku i grafit w ołówku są zbudowane z tych samych atomów węgla, ale czy wiecie dlaczego mają zupełnie inne właściwości? Spróbujemy przybliżyć Wam, co to jest struktura materiału i jakie ma znaczenie w praktyce.

Prowadzący:
mgr inż. Izabela Matuła
dr Magdalena Szklarska
mgr inż. Bartosz Terlecki
mgr inż. Karsten Glowka

Wiek uczestników: dla każdej grupy wiekowej
Liczba miejsc: bez ograniczeń

Projekt dofinansowano w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministerstwa Edukacji i Nauki.

return to top