Od 24 do 25 maja 2017 roku na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach odbywać się będzie ogólnopolska konferencja naukowa pt. „Język – lektura – interpretacja w dydaktyce szkolnej”, której organizatorem jest Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej.
Według Marthy C. Nussbaum jedną z powinności szkoły jest wpieranie krytycznego myślenia, a tym samym odwagi, jakiej wymaga wyrażanie sprzeciwu wobec dominujących opinii. Niebagatelną rolę w kształceniu tej umiejętności odgrywają lekcje języka polskiego, na których wielokierunkowa refleksja nad językiem zwiększa szansę na rozmaite interpretacje tekstów kultury.
Konferencja „Język – lektura – interpretacja w dydaktyce szkolnej” zostanie poświęcona tym trzem obszarom działań obecnych na kolejnych etapach edukacji. Wśród poruszanych zagadnień znajdą się między innymi następujące kwestie:
- od słowa do tekstu, od tekstu do słowa,
- edukacja językowa jako środek do rozumienia świata,
- interdyscyplinarność edukacji polonistycznej,
- nie tylko poloniści – miejsce i rola interpretacji na innych przedmiotach,
- interpretacja a system edukacji,
- etyka i interpretacja.
Program konferencji (pdf)