Program:
Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027
Priorytet 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami
Działanie 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego
Nabór nr FERS.03.01-IP.08-001/24 pt. „Uczelnie coraz bardziej dostępne”
Wartość projektu: 8 156 513,20 PLN
Wartość dofinansowania dla UŚ: 7 911 817,80 PLN
Okres realizacji projektu: 01.03.2025 – 28.02.2029 r.
Koordynatorka: dr Katarzyna Trynda, prof. UŚ
Jednostka realizująca projekt: Centrum Obsługi Studenta
Kontakt do Biura Projektu
- e-mail: katarzyna.trynda@us.edu.pl
- nr telefonu: 32 368 97 59
Biuro Projektu zlokalizowane jest w budynku dostępnym architektonicznie.
Informacja na temat dostępności architektonicznej miejsc, w których realizowane są działania w ramach projektu:
Dostępność architektoniczna w świetle Ustawy o zapewnianiu dostępności podmiotów publicznych osobom ze szczególnymi potrzebami oznacza, że w budynku:
- nie ma barier w komunikacji pionowej i poziomej,
- zapewniono środki techniczne, które pozwalają skutecznie i samodzielnie pokonywać bariery,
- zapewniono informację na temat rozmieszczenia pomieszczeń dostępną różnymi kanałami komunikacji/ zmysłami
- zapewniono możliwość przebywania z psem asystującym,
- opracowano warunki ewakuacji z uwzględnieniem szczególnych potrzeb oraz wyznaczono miejsca bezpiecznego oczekiwania na pomoc.
Celem projektu jest zwiększenie dostępności oraz poziomu inkluzyjności i uniwersalności Uniwersytetu Śląskiego poprzez eliminacje barier w zakresie korzystania z oferty edukacyjnej oraz tworzenie akademickiego środowiska przyjaznego osobom ze szczególnymi potrzebami i niepełnosprawnościami (OSP/OZN).
Cel zostanie osiągnięty poprzez realizację kompleksowych zadań w ośmiu obszarach dostępności oraz wdrożenie rozwiązań systemowych poprzez wprowadzenie zmian:
- ORGANIZACYJNYCH I PROCEDURALNYCH pozwalających na usystematyzowanie zarządzania dostępnością Uczelni.
- INFRASTRUKTURALNYCH I INSTYTUCJONALNYCH, z uwzględnieniem rozwoju narzędzi informacyjno-komunikacyjnych, cyfrowych oraz nowoczesnych technologii, wzmacniających dostęp OSP/OZN do zasobów i oferty UŚ.
- KOMPETENCYJNYCH związanych z podnoszeniem kompetencji kadry kierowniczej, kadry administracyjnej i kadry dydaktycznej oraz promowaniem projektowania uniwersalnego w edukacji wyższej.
- ŚWIADOMOŚCIOWYCH związanych ze zwiększeniem poziomu świadomości całej społeczności akademickiej (w tym studentów/studentek i doktorantów/doktorantek) w zakresie niepełnosprawności, szczególnych potrzeb poprzez np.: organizację INKLUWeek (tygodnia adaptacyjnego) współorganizowanego przez OSP/OZN w roli „sel-adwokatów”. Działania w tym obszarze przyczynią się do tworzenia przyjaznego i otwartego środowiska akademickiego.
W oparciu o diagnozę potrzeb zaplanowano działania w 8 obszarach dostępności Uczelni:
- Struktura organizacyjna.
- Dostępność architektoniczna.
- Dostępność informacyjno-komunikacyjna.
- Dostępność cyfrowa.
- Technologie.
- Procedury.
- Usługi wspierające edukację.
- Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności.
Diagnoza potrzeb beneficjentów projektu oraz określenia odpowiadającego im zakresu działań projektowych dostępna jest tutaj.