Tydzień nr 13: Tydzień Dźwięku
Termin: 2–7 kwietnia 2024
- Kuratorka: dr Sara Knapik-Szweda (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
- Producentka: Paulina Świtała (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Opis tygodnia
Trzynastym spośród wszystkich 50 Tygodni w Mieście Nauki był Tydzień Dźwięku. Wydarzenie odbywało się w ramach obchodów Europejskiego Miasta Nauki, które potrwają przez cały 2024 rok.
Tydzień Dźwięku to czas wielu ciekawych warsztatów, wykładów dla szerokiego grona odbiorców. Była to propozycja dla wszystkich, którzy chcieli przyjrzeć się dźwiękowi z wielu perspektyw i poszukać jego znaczenia w różnych obszarach życia. Wspólnie zagłębiliśmy się w świat nauki i badań – dowiedzieliśmy się, jak dźwięk wpływa na nasz stan psychofizyczny oraz funkcjonowanie naszego mózgu.
Podyskutowaliśmy o jego fizykalnych właściwościach oraz poszukaliśmy odpowiedzi na pytanie, czy dźwięk może przyczyniać się do rozwijania sfery społecznej, komunikacyjnej oraz emocjonalnej. Staliśmy się kreatorami dźwięków i twórcami muzycznych utworów powstałych z nagranych dźwięków miasta, którego finałem był wspólny koncert. Byliśmy muzykami, którzy w centrum Katowic wspólnie eksplorowali dźwięk, słowo oraz głos. Zastanowiliśmy się, czy dźwięk może nas pobudzić i czy może nas zrelaksować w ramach warsztatów „Dźwiękowy self care”. Dźwięk stał się formą integracji różnych środowisk i grup mniejszościowych. Stał się okazją do łączenia go z obrazem, ruchem oraz liczbą.
Uczestnicy mogli wziąć m.in. w takich wydarzeniach, jak:
- Nagrywanie dźwięków Metropolii – warsztaty dla dzieci i dorosłych prowadzonych przez Przemysława Schellera (Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach), w ramach, których uczestnicy nagrali poszczególne dźwięki Katowic i okolic. Z nagranych dźwięków powstała wspólna improwizacja/koncert wraz z wizualizacjami (obrazami/zdjęciami we współpracy z dr. hab. Pawłem Mędrkiem z Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach oraz studentami);
- Eksploracja dźwięków w społeczności – warsztaty muzykoterapeutyczne w centrum Katowic, połączone z miejskim koncertem z przechodniami. Czas eksploracji dźwięków, słów, głosu (Fundacja Nordoff Robbins);
- Dźwięk i jego droga –konferencja jednodniowa zawierająca dwie sesje plenarne, panel dyskusyjny i dwa warsztaty (wydarzenie dla naukowców, doktorantów, studentów, muzyków, pasjonatów, osób głuchych);
- Eksploracja dźwięków w przestrzeni – warsztaty z eksploracji dźwięków dla różnych grup wiekowych i zagrożonych wykluczeniem (NOSPR/AM). Warsztaty w sali warsztatowej prowadzonej przez muzykoterapeutów (dzieci z wyzwaniami rozwojowymi, osoby dorosłe z niepełnosprawnością, osoby z zaburzeniami psychicznymi);
- Czy dźwięk mnie relaksuje – warsztaty „Dźwiękowy self care” oraz „Dźwiękowy self care w ruchu”;
- Dzień eksperymentów – warsztaty „Fizyka i Akustyka dla dzieci” oraz „Fizyka i Akustyka dla dorosłych”;
- Improwizowany koncert z nagraniami uzyskanymi z wtorkowego spaceru dźwiękowego.
Podcast
O tym, co działo się podczas tego Tygodnia Dźwięku, opowiedziała dr Sara Knapik-Szweda – kuratorka tygodnia. Rozmawiał z nią Radosław Aksamit.
W trakcie rozmowy ekspertka opowiedziała o różnorodnych aspektach dźwięku oraz jego znaczeniu w dzisiejszym świecie. Dr Sara Knapik-Szweda poruszyła również tematy związane z rolą dźwięku w kulturze i sztuce, jak również jego znaczenie w przemyśle rozrywkowym i terapii dźwiękiem. Nie zabrakło również fascynujących anegdot i inspirujących historii związanych z bogatym światem dźwięku.
Badania naukowe
W artykule „Dźwięki – punkt wyjścia do muzykoterapii i… zrozumienia splątania kwantowego” Agnieszka Kliks-Pudlik opisuje badania prowadzone przez naukowców ze wszystkich uczelni wchodzących w skład Konsorcjum Akademickiego – Katowice Miasto Nauki. W tekście przybliżone są prace prowadzone w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach czy Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego.
Harmonogram tygodnia
- 9.00–13.00, 14.00–18.00 – Spacery dźwiękowe (patio Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach – Centrum Edukacji Muzycznej, ul. Zacisze 3)
Spacery dźwiękowe – warsztaty dźwiękowe w wyniku których powstaną krótkie etiudy muzyczne z wykorzystaniem dźwięków nagranych w Katowicach przez uczestników. Z nagranych dźwięków powstanie wspólna improwizacja/koncert wraz z wizualizacjami – obrazami/zdjęciami – we współpracy z dr hab. Pawłem Mędrkiem oraz studentami Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach: Aleksandrem Steblikiem oraz Pauliną Radomską.
Anna Rumin
Aby uczestniczyć w warsztatach nie trzeba znać się na produkcji muzycznej! Wymagana jest umiejętność obsługi komputera oraz własne słuchawki. Warsztaty będzie składał się z dwóch części:
-
- Wprowadzenie i spacer dźwiękowy: Wprowadzenie omawiające gatunek muzyki konkretnej wraz z przykładami. Warsztaty terenowe polegające na spacerze po mieście i próbie uchwycenia ciekawych, lub charakterystycznych dźwięków. Prowadzący omówi podstawowe techniki nagraniowe z wykorzystaniem telefonu komórkowego, lub przenośnego rejestratora. Czas trwania około 2 h
- Praca w studio: Selekcja, obróbka i kategoryzacja nagranych dźwięków (podział na perkusyjne, melodyczne, harmoniczne itp.). Sounddesign – podstawy pracy z dźwiękiem w profesjonalnym programie typu DAW (Reaper)
Praca odbędzie pod opieką prowadzącego – stworzenie krótkiej etiudy muzycznej z wykorzystaniem pozyskanych dźwięków. Czas trwania to około 2 godziny. Finałem warsztatów będą krótkie utwory muzyczne stworzone przez uczestników warsztatów i zaprezentowane podczas niedzielnego koncertu 7 kwietnia w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Zajęcia poprowadzą:
dr Przemysław Scheller – kompozytor i sounddesigner oraz Adiunkt w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Zajmuje się muzyką instrumentalną, wokalną, elektroniczną oraz działalnością interdyscyplinarną; tworzy instalacje dźwiękowe, pokazy multimedialne i projekcje mappingowe.
Jako kompozytor współpracował z wieloma zespołami w kraju i na świecie, jego kompozycje wykonywane są na festiwalach muzyki współczesnej, a wiele z nich zdobyło laury na konkursach kompozytorskich.
dr hab. Paweł Mendrek – twórca wizualny, filmowiec, edukator oraz dyrektor kreatywny o wielowarstwowej praktyce artystycznej. Kierownik Katedry Intermediów i Scenografii w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Jego działania obejmują rysunek, fotografię, kolaż, projekty wydawnicze, działania scenograficzne oraz eksperymenty z wykorzystaniem obrazu ruchomego i innowacyjną produkcję filmową. Jego obszerne doświadczenie otwiera drzwi do angażowania się w projekty, które badają film jako formę sztuki na różnych poziomach percepcji.
Warsztaty są skierowane zarówno do dzieci, młodzieży, jak i dorosłych oraz seniorów. Na zajęcia obowiązują zapisy. Obowiązuje limit 10 uczestników na grupę.
-
- formularz zgłoszeniowy na godz. 9.00–13.00,
- formularz zgłoszeniowy na godz. 14.00–18.00,
- formularz zgłoszeniowy na godz. 9.00–13.00 (środa).
- 9.00–13.00 – Spacery dźwiękowe (patio Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach – Centrum Edukacji Muzycznej, ul. Zacisze 3)
Spacery dźwiękowe – warsztaty dźwiękowe w wyniku których powstaną krótkie etiudy muzyczne z wykorzystaniem dźwięków nagranych w Katowicach przez uczestników. Z nagranych dźwięków powstanie wspólna improwizacja/koncert wraz z wizualizacjami – obrazami/zdjęciami – we współpracy z dr hab. Pawłem Mędrkiem oraz studentami Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach: Aleksandrem Steblikiem oraz Pauliną Radomską.
Aby uczestniczyć w warsztatach nie trzeba znać się na produkcji muzycznej! Wymagana jest umiejętność obsługi komputera oraz własne słuchawki. Warsztaty będzie składał się z dwóch części:
-
- Wprowadzenie i spacer dźwiękowy: Wprowadzenie omawiające gatunek muzyki konkretnej wraz z przykładami. Warsztaty terenowe polegające na spacerze po mieście i próbie uchwycenia ciekawych, lub charakterystycznych dźwięków. Prowadzący omówi podstawowe techniki nagraniowe z wykorzystaniem telefonu komórkowego, lub przenośnego rejestratora. Czas trwania około 2 godziny.
- Praca w studio: Selekcja, obróbka i kategoryzacja nagranych dźwięków (podział na perkusyjne, melodyczne, harmoniczne itp.). Sounddesign – podstawy pracy z dźwiękiem w profesjonalnym programie typu DAW (Reaper).
Praca odbędzie pod opieką prowadzącego – stworzenie krótkiej etiudy muzycznej z wykorzystaniem pozyskanych dźwięków. Czas trwania to około 2 godziny. Finałem warsztatów będą krótkie utwory muzyczne stworzone przez uczestników warsztatów i zaprezentowane podczas niedzielnego koncertu 7 kwietnia w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Zajęcia poprowadzą:
dr Przemysław Scheller – kompozytor i sounddesigner oraz Adiunkt w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Zajmuje się muzyką instrumentalną, wokalną, elektroniczną oraz działalnością interdyscyplinarną; tworzy instalacje dźwiękowe, pokazy multimedialne i projekcje mappingowe.
Jako kompozytor współpracował z wieloma zespołami w kraju i na świecie, jego kompozycje wykonywane są na festiwalach muzyki współczesnej, a wiele z nich zdobyło laury na konkursach kompozytorskich.
dr hab. Paweł Mendrek – twórca wizualny, filmowiec, edukator oraz dyrektor kreatywny o wielowarstwowej praktyce artystycznej. Kierownik Katedry Intermediów i Scenografii w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Jego działania obejmują rysunek, fotografię, kolaż, projekty wydawnicze, działania scenograficzne oraz eksperymenty z wykorzystaniem obrazu ruchomego i innowacyjną produkcję filmową. Jego obszerne doświadczenie otwiera drzwi do angażowania się w projekty, które badają film jako formę sztuki na różnych poziomach percepcji.
Warsztaty są skierowane zarówno do dzieci, młodzieży, jak i dorosłych oraz seniorów. Na zajęcia obowiązują zapisy. Obowiązuje limit 10 uczestników na grupę.
-
- formularz zgłoszeniowy na godz. 9.00–13.00.
- 9.30–16.30 – Sesja plenarna i konferencja naukowa Dźwięk i jego droga (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Aula Szabelskiego, ul. Zacisze 3, Katowice)
Interdyscyplinarne wydarzenie, na którym przyjrzymy się zagadnieniom dźwięku z różnych perspektyw: socjologicznej, psychologicznej, fizycznej, akustycznej, muzycznej oraz muzykoterapeutycznej. Prelekcje będą okazją do rozważań badawczych i praktycznych, staną się początkiem dyskusji na temat dźwięku i jego właściwości.
Konferencja składa się z dwóch części:
-
- I część: 9.30-14.15 – sesja plenarna: prelekcje zaproszonych gości
- II część: 15.00-16.30 – panel dyskusyjny Porozmawiajmy o dźwiękach inaczej – panel z uczestnikami Kultury g/Głuchych, muzykami i terapeutami, członkami fundacji.
Prowadzący: dr Sara Knapik-Szweda (moderator). Goście specjalni prelekcji: prof. Evan Ruud (University of Oslo and the Norwegian Academy of Music, Norwegia), dr Alexandra Ullsten (School of Health Sciences at Örebro University, Szwecja), prof. dr hab. Bogusław Fugiel (Instytut Fizyki im. Augusta Chełkowskiego, Uniwersytet Śląski), dr hab. Wojciech Stępień (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego) dr hab. Ludwika Konieczna-Nowak (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego), dr Maria Zacharewicz-Chełkowska (Strefa Harmonii).
-
- prof. Even Ruud jest profesorem emerytowanym na Uniwersytecie w Oslo i w Norweskiej Akademii Muzyki. Nauczyciel fortepianu, muzykolog, muzykoterapeuta, psycholog. Jego praca podkreśla wielodyscyplinarny punkt widzenia, który opiera się na psychologii muzyki, etnografii muzyki, terapii muzycznej i edukacji muzycznej.
- dr Alexandra Ullsten, pełni funkcję terapeuty muzycznego i artystycznego w badaniach klinicznych w Centralnym Szpitalu w Karlstadzie, Regionie Värmland, w Szwecji. Jest związana jako badacz z Wydziałem Nauk o Zdrowiu na Uniwersytecie w Örebro, Szwecja. W 2010 roku była pionierką w wdrażaniu terapii muzycznej dla noworodków w szwedzkiej służbie zdrowia. Jest głównym badaczem trwającego projektu badawczego SWEpap, sprawdzającego skuteczność łączenia zarządzania bólem przez rodziców poprzez śpiewanie kołysanek na żywo, kontakt skóra do skóry i karmienie piersią w porównaniu ze standardową opieką podczas bolesnych procedur u niemowląt. Jest także członkiem międzynarodowej sieci badawczej Pain in Early Life (PEARL).
- prof. dr hab. Bogusław Fugiel, pracownik Instytutu Fizyki Uniwersytetu Śląskiego. Badacz, dydaktyk, popularyzator fizyki. Studia na kierunku fizyki ukończył na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, uzyskując dyplom magistra z wyróżnieniem. Jego praca habilitacyjna dotyczyła przejść fazowych i efektów nieliniowych w ferroelektrykach z wiązaniem wodorowym, za wyniki tych badań został wyróżniony Nagrodą Zespołową Ministra Edukacji Narodowej.
- dr hab. Wojciech Stępień, kompozytor, muzykolog i teoretyk muzyki, autor książek. Pracuje jako adiunkt w Katedrze Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Stypendysta Fundacji Fulbrighta w Herb Alpert School of Music, University of California Los Angeles. Jego zainteresowania badawcze skupiają się na twórczości Edwarda Griega, Einojuhani Rautavaary oraz współczesnych kompozytorach amerykańskich LGBTQ+. Obok działalności naukowej jest aktywnym kompozytorem.
- dr hab. Ludwika Konieczna-Nowak, prof. AM, muzykoterapeutka, kierownik Katedry Muzykoterapii w katowickiej Akademii Muzycznej, autorka artykułów i monografii dotyczących różnych obszarów praktyki i badań w zakresie muzykoterapii, zainteresowana relacją między przeżyciem estetycznym a efektem terapeutycznym oraz pracą muzykoterapeutyczną wspierającą osoby z doświadczeniem traumy relacyjnej.
- dr Maria Chełkowska-Zacharewicz, psycholog, badaczka w obszarze psychologii muzyki ze szczególnym uwzględnieniem emocji w muzyce i elastyczności psychologicznej muzyków. Realizatorka grantów nt. elastyczności psychologicznej muzyków m.in. finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki, autorka naukowych i popularnonaukowych publikacji, wystąpień konferencyjnych. Autorka bloga psychologiamuzyki.pl.
- dr Simon Procter, muzyk, muzykoterapeuta, socjolog muzyczny, badacz. W Nordoff Robbins w Wielkiej Brytanii jest odpowiedzialny za działalność edukacyjną oraz badawczą. Jest wykładowcą w Katedrze Muzykoterapii w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz jest Członkiem Zarządu Narodowego Centrum Muzyki Dawnej w Wielkiej Brytanii. Jego obecna praca koncentruje się na rozwijaniu umiejętności muzyczno-społecznych, które terapeuci czy muzycy wykorzystują podczas aktywności muzycznych, np. podczas prowadzenia muzykoterapii.
- mgr Anna Konopacka, certyfikowana muzykoterapeutka, surdopedagożka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie obecnie zajmuje stanowisko wykładowcy w Katedrze Muzykoterapii. Związana z Zespołem Szkół Specjalnych nr 42 w Zabrzu, gdzie pracuje jako muzykoterapeutka z dziećmi z deficytami słuchu i niepełnosprawnością intelektualną.
- mgr Agnieszka Sepioło, asystent naukowy Katedry Muzykoterapii Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, muzykoterapeutka certyfikowana oraz certyfikowany superwizor muzykoterapii. Najistotniejszym zakresem jej zainteresowań jest wpływ działań muzykoterapeutycznych na pacjentów z deficytami słuchowymi, niepełnosprawnością intelektualną i ruchową, a także możliwości technologiczne wykorzystywane w procesie muzykoterapeutycznym.
- Joanna Nawojska-Angerman (Fundacja Migawka), pianistka, wokalistka, autorka tekstów oraz muzyki, edukatorka, surdopedagożka i arteterapeutka. Scenę muzyczną i studyjną dzieliła m.in z Mikromusic, Kwiatem Jabłoni, Ralphem Kamińskim czy Jazz Bandem Młynarski-Masecki. Członkini Fundacji Migawka, w ramach której od lat opracowuje muzyczno-kreatywne zajęcia muzyczne dla osób słabosłyszących, niedosłyszących i g/Głuchych.
- Katarzyna Szymura (Migamy PJM), pedagog, surdopedagog, lektorka PJM, założycielka szkoły językowej Migamy PJM, przeprowadzającej warsztaty i kursy dla pracowników administracji publicznej, instytucji medycznej, instytucji oświatowej i studentów. Słuch straciła we wczesnym dzieciństwie. Jest dzieckiem słyszących rodziców i była wychowana z naciskiem na poprawne mówienie po polsku pod względem fleksyjnym, pomimo to jednak zawsze świat Głuchych był, jest jej bliski.
- Krzysztof Wostal (Fundacja Transgresja), pedagog, szkoleniowiec społecznik, założyciel i prezes Fundacji Transgresja. Od roku 2000 pracuje w branży szkoleniowo-edukacyjnej, prowadząc specjalistyczne szkolenia dla osób z niepełnosprawnościami. Obecnie jest członkiem Rady Fundatorów Polskiej Fundacji Osób Słabosłyszących, członkiem Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Klub Kibiców Niepełnosprawnych GKS-u Katowice oraz Prezesem Zarządu Fundacji Transgresja.
- Grzegorz Płonka, pianista, muzyk, kompozytor, fotograf, urodzony przedwcześnie, zdiagnozowany jako dziecko autystyczne. Kiedy miał 14 lat okazało się, że przyczyną jego izolacji nie był autyzm tylko głęboki niedosłuch. Dostał aparaty słuchowe i zaczął uczyć się mówić. Ale przede wszystkim wyszło na jaw, że pod głuchotą… skrywał się wielki talent muzyczny. Grzegorz osiągnął wysoki poziom gry, a o jego kompozycjach Krzesimir Dębski powiedział, że są „na poziomie niektórych moich studentów”. Grzegorz wygrał festiwal muzyczny „Ślimakowe Rytmy” oraz został „Człowiekiem bez barier 2016”.
- Anna Michalska, głucha matka 3 Kodaków, surdopedagożka, nauczycielka języka migowego. Nauczycielka w Zespole Szkół Specjalnych Nr 42 w Zabrzu, terapeuta w Centrum Diagnostyki i Terapii In Corpore w Katowicach oraz wolontariuszka Fundacji In Corpore. Liderka projektu Klubu Głuchych Mam Fundacji Między Uszami. W Członkini Automobilklubu Śląskiego Koła Niesłyszących w Katowicach (kilka lat była w zarządzie), związana ze środowiskiem duszpasterskim Niesłyszących archidiecezji Katowickiej, jako doradca życia rodzinnego. Prowadzi fanpage Migająca Ania i na Youtube „Mig Ania” wstawiła kilka piosenek dla dzieci. Współpracowała z programem telewizyjnym „Spotkania w świecie ciszy” w zakresie tłumaczenia piosenek w języku migowym.
Szczegółowy plan wydarzenia:
-
- 9.30-9.45 – Rozpoczęcie spotkania, przywitanie gości.
- 9.45-11.45 – Sesja plenarna:
- prof. Evan Ruud – Music and Health – a comprehensive overview,
- dr Alexandra Ullsten – O parent where art thou? Family-integrated music therapy for neonatal procedural support,
- 11.45-12.00 – przerwa kawowa,
- 12.00-14.15 – wystąpienia gości:
- prof. dr hab. Bogusław Fugiel – Kwantowe combo, czyli improwizacje kota Schrödingera,
- dr hab. Wojciech Stępień – Dźwięk a barwa – wybrane zagadnienia,
- dr hab. prof AM Ludwika Konieczna-Nowak – Nie chcę tego słyszeć”. Rola muzyki i muzykoterapii w życiu nastolatków,
- dr Maria Zacharewicz-Chełkowska – Wszystko mi w duszy gra: o związku między muzyką a emocjami,
- 14.15-15.00 – przerwa obiadowa,
- 15.00-16.30 – panel dyskusyjny Porozmawiajmy o dźwiękach inaczej: Anna Konopacka Agnieszka Sepioło, Joanna Nawojska-Angerman, Katarzyna Szymura, Krzysztof Wostal, Grzegorz Płonka, Anna Michalska, dr Simon Procter.
Na zajęcia obowiązują zapisy (formularz zgłoszeniowy). Limit uczestników wynosi 120 osób. Konferencję będzie można śledzić również online (transmisja YouTube).
Wszystkie wydarzenia zostaną przetłumaczone na język migowy PJM, a wystąpienia w języku angielskim będą tłumaczone symultanicznie na język polski.
- 16.45–18.15 – Dźwięk i jego droga: warsztaty W poszukiwaniu harmonii: pielęgnowanie życzliwości i uważnej świadomości na scenie (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Sala Kameralna I)
W ramach Konferencji Dźwięk i jego droga serdecznie zapraszamy studentów muzykoterapii, arteterapii, muzyków, instrumentalistów na specjalistyczne warsztaty.
Podczas zajęć W poszukiwaniu harmonii: pielęgnowanie życzliwości i uważnej świadomości na scenie przyjrzymy się emocjom, myślom i zachowaniom, które pojawiają się wokół występów i bycia na scenie. Korzystając z prostych i skutecznych technik, zbadamy, w jaki sposób uważność i życzliwość wobec samych siebie mogą być potężnymi narzędziami do radzenia sobie z lękiem przed występem. Skieruj się w stronę harmonii w swoim występowaniu.
Zajęcia poprowadzi dr Maria Zacharewicz-Chełkowska. Psycholog, badaczka w obszarze psychologii muzyki ze szczególnym uwzględnieniem emocji w muzyce i elastyczności psychologicznej muzyków. W ostatnich latach szczególnie zainteresowana zastosowaniem treningu/terapii akceptacji i zaangażowania (ACT) w pracy z muzykami. Realizatorka grantów nt. elastyczności psychologicznej muzyków m.in. finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki, autorka naukowych i popularnonaukowych publikacji, wystąpień konferencyjnych. Autorka bloga psychologiamuzyki.pl, pomysłodawczyni i właścicielka projektu Strefa Harmonii, w ramach którego wspiera muzyków w rozwoju odporności psychicznej i elastyczności psychicznej prowadząc indywidualne konsultacje.
Na zajęcia obowiązują zapisy (formularz zgłoszeniowy). Limit uczestników wynosi 25 osób.
- 16.45–18.15 – Dźwięk i jego droga: warsztaty Parents as Nurturing Resources: A Family Integrated Approach to Music Therapy for Neonatal Procedural Support (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Sala kameralna II)
W ramach Konferencji Dźwięk i jego droga serdecznie zapraszamy studentów muzykoterapii, arteterapii, muzyków, instrumentalistów na specjalistyczne warsztaty.
Akceptowanie i zaangażowanie rodziców jako aktywnych partnerów w wspieraniu noworodka podczas sytuacji bólowych, włączając w to śpiew na żywo, wciąż jest rzadkie na oddziałach intensywnej opieki noworodkowej (NICU) i opiece zdrowotnej na całym świecie. Stopień, w jakim rodzic jest emocjonalnie dostępny i stabilny, ma znaczenie dla niemowlęcia w sytuacji bólu, jak również dla przyszłych bolesnych doświadczeń. Spokojny rodzic jest w stanie zauważyć i interpretować zachowania swojego niemowlęcia, adekwatnie reagować na sygnały niepokoju, koić, regulować i dzielić się stanami niemowlęcia. Śpiew na żywo został wykazany jako czynnik wzmacniający intuicyjne zdolności komunikacyjne rodziców, a rodzice, którzy są zachęcani do śpiewania ze swoim niemowlęciem, stopniowo zyskują pewność siebie w komunikacji głosowej ze swoim niemowlęciem w krótkim czasie. W tym warsztacie omówimy i przeanalizujemy dostępne dowody naukowe oraz przełożymy tę wiedzę na praktykę. Uczestnicy otrzymają praktyczne doświadczenie pracy ze śpiewem jako wsparciem proceduralnym dla hospitalizowanych niemowląt i ich rodziców.
Zajęcia poprowadzi dr Alexandra Ullsten. Pełni funkcję terapeuty muzycznego i artystycznego w badaniach klinicznych w Centralnym Szpitalu w Karlstadzie, Regionie Värmland, w Szwecji. Jest związana jako badacz z Wydziałem Nauk o Zdrowiu na Uniwersytecie w Örebro w Szwecji. W 2010 roku była pionierką w wdrażaniu terapii muzycznej dla noworodków w szwedzkiej służbie zdrowia. Jest głównym badaczem w projekcie SWEpap, sprawdzającego skuteczność łączenia aktywności zarządzania bólem przez rodziców poprzez śpiewanie kołysanek na żywo, kontakt skóra do skóry i karmienie piersią w porównaniu ze standardową opieką podczas bolesnych procedur u niemowląt. Jest także członkiem międzynarodowej sieci badawczej Pain in Early Life (PEARL).
Warsztaty w języku angielskim. Na zajęcia obowiązują zapisy (formularz zgłoszeniowy). Limit uczestników wynosi 25 osób.
- 9.00–10.30 – Wizyta studyjna w Miejskim Szpitalu w Rudzie Śląskiej (Szpital Miejski w Rudzie Śląskiej, Oddział neonatologiczny)
Wizytacja i sesje muzykoterapeutyczne z dziećmi przedwcześnie urodzonymi i ich rodzinami na oddziale neonatologicznym w Miejskim Szpitalu w Rudzie Śląskiej.
Wydarzenie poprowadzą:
dr Alexandra Ullsten – pełni funkcję terapeuty muzycznego i artystycznego w badaniach klinicznych w Centralnym Szpitalu w Karlstadzie, Regionie Värmland, w Szwecji. Jest związana jako badacz z Wydziałem Nauk o Zdrowiu na Uniwersytecie w Örebro w Szwecji. W 2010 roku była pionierką w wdrażaniu terapii muzycznej dla noworodków w szwedzkiej służbie zdrowia. Jest głównym badaczem w projekcie SWEpap, sprawdzającego skuteczność łączenia aktywności zarządzania bólem przez rodziców poprzez śpiewanie kołysanek na żywo, kontakt skóra do skóry i karmienie piersią w porównaniu ze standardową opieką podczas bolesnych procedur u niemowląt. Jest także członkiem międzynarodowej sieci badawczej Pain in Early Life (PEARL).
dr Sara Knapik-Szweda – doktor nauk społecznych, certyfikowana muzykoterapeutka, certyfikowana superwizorka, adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych, w Instytucie Pedagogiki, tutorka, związana jest z Uniwersytetem Śląskim. Jest klinicystą i badaczką. Aktualnie pracuje w dwóch szpitalach, z wcześniakami na oddziale intensywnej terapii noworodka, wykorzystując podejście terapii skoncentrowanej na rodzinie (była jedną z pierwszych terapeutek muzykoterapii, która wprowadziła terapię muzyczną dla wcześniaków w Polsce). Jej zainteresowania badawcze i kliniczne obejmują podejście humanistyczne, terapię muzyczną skupioną na rodzinie Family-Centered Music Therapy oraz terapię muzyczną zorientowaną na zasoby Resources-oriented Music Therapy.
Wydarzenie zamknięte do personelu medycznego.
- 11.30–14.00 – Warsztaty Dźwięk jest wśród nas – eksploracja dźwięków w społeczności (Centrum Katowic, działania plenerowe)
4 kwietnia w ramach Tygodnia Dźwięku na Rynku w Katowicach stanie Mobilne Centrum Muzyki – przewoźna i plenerowa scena muzyczna prowadzona przez Fundację Nordoff Robbins Polska. Grono muzykoterapeutów_tek oraz studentów_tek muzykoterapii z katowickiej Akademii Muzycznej zaprosi osoby uczestniczące do spontanicznej gry, śpiewu i tańca do muzyki. Szeroki wybór instrumentów i utwory o różnorodnej stylistyce pozwolą grającym odnaleźć właściwe dla siebie miejsce w zespole.
Doświadczenie muzyczne nie jest konieczne, żeby dołączyć do wspólnej gry. W myśl polityki równych szans spotkanie będzie otwarte dla różnorodnych grup społecznych, w tym także dla osób z niepełnosprawnościami. Niezależnie od umiejętności muzycznych, wieku i sprawności, każdy i każda może stać się częścią muzycznego zespołu: odkrywać swoje możliwości, nowe style muzyczne i budować poczucie zespołowości w społeczeństwie, które wspólnie tworzymy.
W ramach muzycznego spotkania będziemy gościć Śląskie Centrum Edukacji i Rehabilitacji Arteria WTZ.
Zajęcia poprowadzi Dominika Dopierała – muzyk i certyfikowana muzykoterapeutka, załozycielka i prezeska Fundacji Nordoff Robbins Polska, pracująca pod stałą superwizją. Absolwentka Royal College of Music oraz studiów magisterskich w Nordoff-Robbins Music Therapy Centre w Londynie.
Od dziesięciu lat Dominika zdobywa doświadczenie w pracy muzykoterapeutycznej z różnymi grupami społecznymi i wiekowymi: osobami z niepełnosprawnościami, z doświadczeniem uchodźczym oraz dorosłymi w kryzysie zdrowia psychicznego i bezdomności. W 2016 roku Dominika założyła Fundację Nordoff Robbins Polska wspierającą rozwój dziedziny muzykoterapii w Polsce. W ramach Fundacji prowadzi otwarte sesje muzyki, które są okazją do spotkań niezwiązanych ze sobą grup społecznych. Dominika dąży do upowszechniania aktywnego muzykowania jako sztuki użytkowej – wykonywanej na co dzień i dostępnej dla wielu.
Fundacja Nordoff Robbins Polska wykorzystuje muzykoterapię jako drogę do zmian społecznych. Dzięki muzyce wzbogaca życie kulturalne lokalnych społeczności i osób z niepełnosprawnościami. Przystępne wydarzenia muzykoterapeutyczne tworzone są z myślą o osobach różnorodnych pod względem wieku, obszaru sprawności i doświadczenia muzycznego. Spontanicznie grając i śpiewając, uczestnicy wydarzeń spotykają się we wspólnie tworzonym zespole muzycznym.
Muzykoterapeuci Paul Nordoff i Clive Robbins pracowali w przekonaniu, że wspólna gra pozwala muzykującym odkrywać osobiste możliwości i poczuć się częścią większego zespołu. Kontynuując tę ideę, zespół fundacyjny wspiera integrację społeczną poprzez kolektywne tworzenie muzyki. Podczas otwartych wydarzeń muzykoterapeutycznych dąży do budowania poczucia społecznej jedności, która leży u podstaw lokalnych i globalnych zmian.
Zajęcia nie mają limitu uczestników, ani wieku.
- 17.30–18.30 – Koncert Bytomskiego Kolektywu Śpiewaczego NIECH CI SIĘ SZCZĘŚCI (SpinPlace, ul. Bankowa 5, sala Cafe, Katowice)
Jeśli słowa zawodzą pozostają dźwięki, które są w stanie wyrazić wszelkie emocje. Te najszczęśliwsze i te najtrudniejsze. Niezależnie od bariery językowej. Żyjemy w czasach, w których dialog międzykulturowy staje się narzędziem niezbędnym do układania świata na nowo. Śpiew tradycyjny nabiera dziś zupełnie nowych kontekstów. To właśnie teraz – bardziej niż kiedykolwiek – chcielibyśmy mieć siłę sprawczości. Śpiew miał bowiem od zawsze swój cel. Odpędzał chorobę, sprowadzał deszcz, dawał ujście skrywanym emocjom, urozmaicał długie zimowe wieczory czy przynosił ulgę w pracy.
Dziś – dla nas – śpiew również ma swój cel. I mimo, że różnią nas konteksty, okoliczności czy też realia to jednak tęsknota do korzeni, do współbrzmienia, a także ukojenia jakie niosą pieśni zbliża nas do siebie. Opowiadamy uniwersalne historie córek, matek, sióstr, przodkiń, czerpiąc z mądrości międzypokoleniowej.
Przynosimy Wam melodie niezwykłe z różnych rejonów Polski – od Polesia Lubelskiego przez Kurpie, Augustowszczyznę, Kielecczyznę czy Mazowsze aż po Beskid Śląski. Zaśpiewamy też magiczne i obrzędowe pieśni z Ukrainy z rejonu Polesia, Kijowszczyzny, Połtawszczyzny, Sumszczyzny czy Czernichowszczyzny, prezentując różne techniki wokalne zależne od obszaru geograficznego oraz żywych tradycji muzycznych. Snujemy muzyczną opowieść o losach kobiet, w których upatrywać będziemy własnych emocji i epizodów.
Bytomski Kolektyw Śpiewaczy to grupa blisko 30 kobiet z rejonu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która od 3 lat wspólnie zgłębia tajniki śpiewu tradycyjnego. Na co dzień różni je praktycznie wszystko – profesja, zainteresowania, wiek, doświadczenie, predyspozycje muzyczne czy temperament. Na scenie łączy je harmonia współbrzmienia.
Na zajęcia obowiązują zapisy (formularz zgłoszeniowy). Limit uczestników wynosi 60 osób.
- 17.30 – Otwarta próba w Operze Śląskiej (Opera Śląska, Stanisława Moniuszki 21, Bytom)
Zwiedzanie Opery Śląskiej w Bytomiu, podczas którego poznamy niesamowitą historię budynku oraz jego przemian na przestrzeni ostatnich lat. Zajrzymy za kulisy bytomskiego teatru – zobaczymy jak powstaje scenografia i kostiumy do spektakli.
Udział w próbie spektaklu Opery Śląskiej w Bytomiu „Bal maskowy” Giuseppe Verdiego, podczas której wykorzystywane są możliwości nowoczesnego systemu wirtualnej akustyki. Ten system wirtualnej akustyki zainstalowany jest tylko w kilkunastu teatrach Europy m.in. Opera Królewska w Londynie, Malmö Opera w Szwecji, Staatstheater Braunschweig w Niemczech.
Poprzez uczestnictwo w próbie do w/w spektaklu będzie można zobaczyć etapy przygotowania spektaklu, co zwykle jest niedostępne dla widzów, gdyż mają jedynie okazję, aby zobaczyć efekt końcowy – prezentację spektaklu.
Prowadzący: KATARZYNA SZUBERT – SPECJALISTA DS. EDUKACJI TEATRALNEJ.
Na zajęcia obowiązują zapisy (formularz zgłoszeniowy). Limit uczestników wynosi 30 osób.
- 18.30–20.00 – Warsztaty śpiewu tradycyjnego OJ WESNA KRASNA! (SpinPlace, ul. Bankowa 5, sala na poddaszu, Katowice)
Oddechy, szepty, westchnienia, pomruki i wołania… po prostu – dźwięki. To one staną się materią na której utkamy wspólnie archaiczne melodie.
Spotkanie z dzikimi pieśniami z Polski i Ukrainy stanie się pretekstem do poszukania w sobie naturalnego, otwartego głosu. Spróbujemy nauczyć się wykorzystywać go świadomie, śpiewając przeponą, głową, uszami, a nawet stopami. Z pomocą pieśni obrzędowych postaramy się nie tylko przywołać zbliżającą się wiosnę, sprowadzić na siebie szczęście, obfitość i dobrobyt, ale też wzbogacić własną wyobraźnię muzyczną.
W trakcie zajęć skupimy się na brzmieniu własnym uczestników, ale i współbrzmieniu zespołowym. Postaramy się znaleźć ujście dla dźwięków i emocji, które nosicie głęboko w sobie.
Bytomski Kolektyw Śpiewaczy to grupa blisko 30 kobiet z rejonu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która od 3 lat wspólnie zgłębia tajniki śpiewu tradycyjnego. Na co dzień różni je praktycznie wszystko – profesja, zainteresowania, wiek, doświadczenie, predyspozycje muzyczne czy temperament. Na scenie łączy je harmonia współbrzmienia.
Na zajęcia obowiązują zapisy (formularz zgłoszeniowy). Limit uczestników wynosi 30 osób.
- 10.00–13.00 – Dźwięk jest dla wszystkich. Warsztaty muzykoterpaeutyczne w Środowiskowym Domu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi. (Środowiskowy Dom Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi przy przy Śląskim Stowarzyszeniu „Ad Vitam Dignam”)
Warsztaty muzykoterapeutyczne to czas spędzony w miłej atmosferze wśród działań muzycznych, aktywizujących i relaksujących. Jednym z zdań terapeutów będzie stworzenie grupowej sesji muzykoterapeutycznej, która pozwoli na integrowanie się z innymi uczestnikami, polepszenie samopoczucia, zwiększenie aktywności ruchowej czy intelektualnej.
Dzięki licznym technikom aktywnym i receptywnym, każda osoba znajdzie dla siebie sposoby muzycznego wyrażania siebie poprzez śpiew znanych i nieznanych piosenek, tworzenie nowych piosenek, grę na instrumentach, improwizacje ruchowe, działania oddechowe czy relaksacyjne. Ze względu na specyfikę zajęć, terapeuci zadbają o bezpieczeństwo uczestników i ich samopoczucie. Prowadzone warsztaty mają określony plan, jednak jest on zawsze dopasowany i modyfikowany do bieżących potrzeb uczestników. Aby uczestniczyć w zajęciach nie trzeba mieć żadnych umiejętności muzycznych – muzyka jest dla każdego i każdy może korzystać z jej dobrodziejstw.
Prowadzący:
Grażyna Leja-Franczyk – muzykoterapeutka, pedagożka, skrzypaczka. Prowadziła indywidualne i grupowe sesje muzykoterapii w Domach Pomocy Społecznej i w szpitalach. Absolwentka studiów w dziedzinie muzykoterapii, pedagogiki resocjalizacyjnej i edukacji muzycznej. Obecnie pracuje w gabinecie muzykoterapeutycznym MuzKa w Katowicach prowadząc sesje indywidualne dla zróżnicowanej grupy odbiorców. Jej zainteresowania zawodowe skierowane są na muzykoterapię Nordoff-Robins oraz neuromuzykoterapię. Swoją wiedzę doskonaliła na licznych kursach, również w Colorado State University w Fort Collins USA, Nordoff and Robbins Center w Londynie i Fundacji Nordoff-Robbins Polska.
Kacper Trela – Muzyk, aktor, wokalista, kompozytor, multiinstrumentalista, muzykoterapeuta, instruktor nauki gry, kompozytor i aranżer. Pracuje jako muzykoterapeuta w Centrum Rozwoju Dziecka w Tarnowskich Górach. W latach 2014 – 2019 był liderem, wokalistą i instrumentalistą zespołu Cztery Ampery. W latach 2018-2021 aktor i muzyk Teatru Franciszka, a w latach 2019-2020 członek obsady wykonawczej Misterium Męki Pańskiej w Czerwińsku nad Wisłą. Okazjonalnie współpracuje także z Krakowskim Teatrem Biblijnym. W 2022 roku odpowiedzialny za aranżację utworów oraz kierownictwo muzyczne w inscenizacji spektaklu, pt. „Jonasz” w Domu Kultury w Nysie. W 2023 wcielił się w rolę Gabriela w spektaklu muzycznym „Maryja” w katowickim Spodku. Jest laureatem wielu konkursów artystycznych.
Sara Knapik-Szweda – doktor nauk społecznych, certyfikowana muzykoterapeutka, certyfikowana superwizorka, adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych, w Instytucie Pedagogiki, tutorka, związana jest z Uniwersytetem Śląskim. Jest klinicystą i badaczką. Aktualnie pracuje w dwóch szpitalach, z wcześniakami na oddziale intensywnej terapii noworodka, wykorzystując podejście terapii skoncentrowanej na rodzinie (była jedną z pierwszych terapeutek muzykoterapii, która wprowadziła terapię muzyczną dla wcześniaków w Polsce). Jej zainteresowania badawcze i kliniczne obejmują podejście humanistyczne, terapię muzyczną skupioną na rodzinie Family-Centered Music Therapy oraz terapię muzyczną zorientowaną na zasoby Resources-oriented Music Therapy.
- 14.30–16.00 – Warsztaty dla seniorów Akustyczny self-care (Science Corner, ul. Młyńska 2, Katowice)
Już Arystoteles pisał, że muzyka jest darem bogów, jest czymś nietuzinkowym, służyła bowiem ukojeniu duszy. Jak przekonuje Friedrich Nietzsche Życie bez muzyki byłoby pomyłką.
Pierwszy praktykujący reprezentant sztuki lekarskiej, Asklepios, poznał – o czym dowiadujemy się z mitologii – zadziwiającą tajemnicę muzyki tak dalece, że potrafił chorych uzdrawiać za pomocą nawet kilku dźwięków.
Obcowanie z muzyką ma zatem potencjał oddziaływania na dobrostan człowieka, najczęściej podkreśla się jej wpływ na doznania emocjonalne, które znajdują swoją manifestację w obszarze fizjologicznym, behawioralnym oraz w aktywności neuronalnej. Szczególnie zaś interesujące jest, że może dzięki temu także wpływać na funkcjonowanie zdrowotne słuchacza. Warto w tym kontekście przywołać badania twórcy psychoneuroimmunologii, Roberta Adera dowodzące silnego związku między leczeniem schorzeń somatycznych i percepcją muzyki, głównie koncentrowano się w tych badaniach na jej znaczeniu dla stymulowania mechanizmów odpornościowych (zwiększenie immunoglobuliny typu A, zmniejszenie poziomu kortyzolu).
Warsztaty skierowane są do aktywnych seniorów i wpisują się w takie pojmowanie odbioru muzyki akustycznej, które zostanie urzeczywistnione w działaniu ruchowym, co dodatkowo wzmocni walor stymulowania dobrego samopoczucia uczestników.
Zalecamy swobodny strój, ułatwiający nieskomplikowaną aktywność ruchową, dostosowaną do potrzeb osób 55+. Zapraszamy osoby preferujące słuchanie muzyki i aktywność ruchową do wspólnej podróży przez świat dźwięków, które będę rezonowały w naszym ciele.
Zajęcia poprowadzą:
prof. dr hab. Katarzyna Krasoń – profesor tytularna Uniwersytetu Śląskiego, profesor tytularna Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Katedra Muzykoterapii, Pedagog twórczości, muzyk, literaturoznawca, zajmuje się zagadnieniami ekspresji estetycznej i arteterapii. Zainteresowania badawcze to obcowanie ze sztuką: literaturą, muzyką, teatrem i filmem, głównie w wymiarze ekspresyjnym i terapeutycznym. Bada potencjalność pedagogiczną przekładu intersemiotycznego i wizualizacji przestrzennej we wsparciu rozwoju. Opublikowała 25 monografii naukowych.
Kacper Trela – muzyk, aktor, wokalista, kompozytor, multiinstrumentalista, muzykoterapeuta, instruktor nauki gry, kompozytor i aranżer. Pracuje jako muzykoterapeuta w Centrum Rozwoju Dziecka w Tarnowskich Górach. W latach 2014 – 2019 był liderem, wokalistą i instrumentalistą zespołu Cztery Ampery. W latach 2018-2021 aktor i muzyk Teatru Franciszka, a w latach 2019-2020 członek obsady wykonawczej Misterium Męki Pańskiej w Czerwińsku nad Wisłą. Okazjonalnie współpracuje także z Krakowskim Teatrem Biblijnym. W 2022 roku odpowiedzialny za aranżację utworów oraz kierownictwo muzyczne w inscenizacji spektaklu, pt. „Jonasz” w Domu Kultury w Nysie. W 2023 wcielił się w rolę Gabriela w spektaklu muzycznym „Maryja” w katowickim Spodku.
Na zajęcia obowiązują zapisy (formularz zgłoszeniowy). Limit uczestników wynosi 14 osób.
- 17.30–19.00 – Warsztaty Dźwiękowy Self-Care (Science Corner, ul. Młyńska 2, Katowice)
Osiągnięcie stanu głębokiego odprężenia pojawia się dość rzadko. W ciągu dnia jesteśmy nieustannie pobudzeni, wystawieni na wysoką ilość bodźców, w ciągłym ruchu i z głową pełną zadań do wykonania, nierzadko zatroskani przyszłością.
Jeśli ten opis oddaje Twoje doświadczenie to zapraszamy Cię na relaksacyjną podróż przy muzyce. Celem naszego spotkania jest odpoczynek, uspokojenie natłoku myśli, zmniejszenie napięcia fizycznego i psychicznego i ogólnej mobilizacji organizmu oraz osiągnięcie wewnętrznego spokoju. Aby dotrzeć do takiego stanu wykorzystamy sprawdzone techniki relaksacyjne, wizualizację oraz muzykę, która potrafi na nas subtelnie, a zarazem głęboko oddziaływać.
Na warsztat zapraszamy osoby pełnoletnie. Prosimy o przyniesienie ze sobą karimat. Przeciwwskazaniem do udziału w warsztacie jest choroba psychiczna.
Zajęcia poprowadzą:
Jagoda Plackowska – certyfikowana muzykoterapeutka, trenerka, skrzypaczka, ukończyła studia magisterskie na specjalności Muzykoterapia na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Szkołę Trenerów Meritum w Katowicach. Na co dzień pracuje jako muzykoterapeutka w hospicjum, w domu dziecka, a także w przedszkolu specjalnym.
Piotr Połaniecki – muzyk, perkusista. Trzyma uczestników warsztatów w ramionach rytmu dbając jednocześnie o zanurzenie w relaksacyjnych brzmieniach. Multitasker; liczy do czterech nie zapominając o wdechu i wydechu.
Na zajęcia obowiązują zapisy (formularz zgłoszeniowy). Limit uczestników wynosi 16 osób.
- 18.30 – Wernisaż wystawy Interferencje (Hol Lustrzany, Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego, ul. Sokolska 2, Katowice)
Dzieła artystyczne eksponowane na wystawie zostały stworzone przez twórczynie i twórców związanych z Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach. Ekspozycja dotyka tego co jest najistotniejsze w drugim człowieku: jego wnętrza i towarzyszących mu odczuć, jego wrażliwości i czułości. Jesienią ubiegłego roku w jednym miejscu, podczas przesłuchań dyrygentów w trakcie odbywania się XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach, spotkały się wrażliwości artystów wizualnych i muzyków. Obecnie prezentowane realizacje artystyczne są wizualnym wglądem w różnorodność postaw twórczych, wrażliwości i doświadczeń artystycznych osób posługujących się szeroko pojętym językiem sztuk wizualnych.
Po wernisażu o godz. 19.00 odbywa się koncert, na którym wystąpi Jakub Jakowicz – skrzypce, solista występujący podczas XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Bilety na koncert do nabycia w kasie lub na stronie internetowej Filharmonii.
Wydarzenie dostępne dla wszystkich. Nie ma konieczności rezerwacji miejsc.
Wystawa będzie czynna od 06.04 do 12.05 w godzinach pracy Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego.
- 19.00–21.00 – Koncert BRAHMS | BRUCH | ELSNER | Jakowicz | Runtz | Orkiestra Symfoniczna (Sala koncertowa, Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego, ul. Sokolska 2, Katowice)
Koncert z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą Dawida Runtza wraz z solistą Jakubem Jakowiczem. W programie usłyszymy:
-
- Józef Elsner – Uwertura do opery Leszek Biały
- Max Bruch – I Koncert skrzypcowy g-moll op. 26
- Johannes Brahms – II Symfonia D-dur op. 73
Prowadzący: Jakub Jakowicz – skrzypce, Dawid Runtz – dyrygent, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej.
Wydarzenie dostępne dla wszystkich.
- 10.00–11.30, 12.00–13.30 – Warsztat Weekendowe spotkanie z akustyką – nauka i zabawa (SpinPlace, ul. Bankowa 5, Katowice, sala konferencyjna na parterze budynku A.09)
Czy zastanawialiście się kiedyś jak powstaje dźwięk, dlaczego słyszymy, albo dlaczego niektórzy słyszą lepiej a inni gorzej? A może ciekawi Was budowa nietypowych instrumentów, które potrafią naśladować dźwięki grzmotów lub szumu fal morskich? W czasie zajęć z chęcią odpowiemy na wszystkie Wasze pytania. Zajęcia podzielimy na dwie części. Pierwszą teoretyczną, gdzie dowiecie się wszystkiego o tym jak dźwięk powstaje, jak się rozchodzi. Część praktyczną podczas, której zbudujemy proste instrumenty, które będziecie mogli zabrać ze sobą do domu. Zajęcia zakończymy spektakularnym pokazem. Czekamy na Was. Do zobaczenia.
Zajęcia poprowadzą:
dr Aneta Szczygielska-Łaciak – adiunktka na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego. Od wielu lat zajmuje się dydaktyką fizyki i popularyzacją nauki. Ukończyła fizykę na Uniwersytecie Śląskim. Po zakończeniu studiów rozpoczęła pracę w Pracowni Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Śląskiego, gdzie była organizatorką wielu wydarzeń popularnonaukowych w tym konkursów, szkoleń dla nauczycieli, konferencji, wykładów i warsztatów dla uczniów na każdym poziomie edukacji. Uskrzydlają ją zabawy z fizyką z najmłodszymi.
dr Marcin Łaciak – adiunkt na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego. Od wielu lat zajmuje się dydaktyką fizyki i popularyzacją nauki. Ukończył fizykę na Uniwersytecie Śląskim. Po zakończeniu studiów rozpoczął pracę w IMPiZŚ, gdzie łączył fizykę z medycyną. Następnie rozpoczął pracę w Pracowni Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Śląskiego, gdzie był współorganizatorem wielu wydarzeń popularnonaukowych w tym konkursów, szkoleń dla nauczycieli, konferencji, wykładów i warsztatów dla uczniów na każdym poziomie edukacji. Lubi pracować z młodzieżą i dziećmi.
Na zajęcia obowiązują zapisy:
-
- formularz zgłoszeniowy na godz. 10.00–11.30 (limit wynosi 20 dzieci bez rodziców),
- formularz zgłoszeniowy na godz. 12.00–13.30 (limit wynosi 25 uczestników dziecko + opiekun).
- 10.00–11.30 – Warsztat Ekspresyjne formy zapobiegające wypaleniu zawodowemu (SpinPlace, ul. Bankowa 5, Katowice, sala konferencyjna na parterze budynku A.08)
Będzie to spotkanie podczas którego będziemy wspólnie poznawać sposoby zapobiegania wypaleniu zawodowemu oraz poszukiwać własnych strategii radzenia sobie ze stresem za pomocą pracy z ciałem, oddechem i głosem.
Będziemy pracować z ciałem, nad jego rozluźnieniem, nad uważnością oddechu. Wspólnie stworzymy przestrzeń dla głosu – będziemy go szukać, poznawać i eksplorować, aby z większą świadomość móc z nim pracować. Ciało, głos, oddech to nasze narzędzia pracy o które zadbamy podczas zajęć. Zapraszamy nauczycieli, terapeutów, osoby, które chcą ekspresyjnie zadbać o swój dobrostan psychiczny i fizyczny.
Warsztaty poprowadzi dr Sara Knapik-Szweda – doktor nauk społecznych, certyfikowana muzykoterapeutka, certyfikowana superwizorka, adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych, w Instytucie Pedagogiki, tutorka, związana jest z Uniwersytetem Śląskim. Jest klinicystą i badaczką. Aktualnie pracuje w dwóch szpitalach, z wcześniakami na oddziale intensywnej terapii noworodka, wykorzystując podejście terapii skoncentrowanej na rodzinie (była jedną z pierwszych terapeutek muzykoterapii, która wprowadziła terapię muzyczną dla wcześniaków w Polsce). Jej zainteresowania badawcze i kliniczne obejmują podejście humanistyczne, terapię muzyczną skupioną na rodzinie Family-Centered Music Therapy oraz terapię muzyczną zorientowaną na zasoby Resources-oriented Music Therapy.
Na zajęcia obowiązują zapisy (formularz zgłoszeniowy). Limit uczestników wynosi 20 osób.
- 18.00–19.30 – Koncert relaksacyjny Zoi Michailovej Sztuka dla dobrostanu człowieka (Łaźnia Muzeum Śląskiego, Katowicka Strefa Kultury, ul. Tadeusza Dobrowolskiego 1, Katowice)
Koncert będzie odbywać się w specjalnie zaaranżowanej Łaźni Muzeum Śląskiego. Będzie poprzedzony krótką prelekcją na temat oddziaływania dźwięku na człowieka i profilaktyki zdrowia psychicznego. Celem koncertu jest zrelaksowanie się ciała i umysłu.
Prosimy o zabranie ze sobą karimaty i koca, aby zapewnić sobie całkowity komfort podczas słuchania.
Zoia Michailova to Ukraińska kompozytorka utworów do wystaw, spektakli teatralnych, performansów i sztuki wideo, znana również pod pseudonimem Facheroia jako DJ-ka. Po przeprowadzce w 2014 roku do Warszawy rozpoczęła współpracę z czołowymi przedstawiciel(k)ami środowiska taneczno-wizualnego. Często pracuje kolektywnie, od 2017 roku współtworzy Kem, warszawski kolektyw queerowo-feministyczny, którego działania koncentrują się na styku choreografii, performansu, dźwięku i praktyk aktywistyczno-społecznych. Od 2022 roku współpracuje jako kompozytorka i realizatorka muzyczna z Centrum Sztuki Włączającej/Teatrem 21, który jest pierwsza społeczną instytucją kultury w Warszawie w całości dedykowaną twórczości artystów z niepełnosprawnościami. Chociaż woli pozostawać głównie poza centrum uwagi, Zoi stworzyła swój niepowtarzalny styl, wyeksponowany najczęściej w synergii z tańcem, teatrem i wideo. W utworach muzycznych w dużej mierze eksponuje alienację i eteryczność, jak również ruchome granice między barwą a rytmem. Jej pejzaże dźwiękowe często składają się z chóralnych singularności, zawiesistych dronowych brzmień, sampli nagranych w zbliżeniach amsr czy delikatnych pulsów, przełamywanych narastającym elektronicznym blastem.
Partnerzy wydarzenia: Tauron, Volvo, Euro Kas, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Miasto Katowice, Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024.
Fundacja Soundscape to śląska fundacja, której głównym celem jest tworzenie platform współpracy środowisk twórczych oraz popularyzacja kultury. Polem zainteresowania jest dźwięk – naukowe podejście do niego, wykorzystanie go w muzyce, sztukach wizualnych czy przestrzeni publicznej. Organizacja spotkań warsztatowych z zakresu muzyki i sztuki nowych mediów, leżących na przecięciu światów technologii i muzyki, prezentujących zupełnie nowe spojrzenie na obcowanie z muzyką, pobudzających ciekawość oraz chęć do poszukiwania nieoczywistych rozwiązań.
Na zajęcia obowiązują zapisy (formularz zgłoszeniowy). Limit uczestników wynosi 50 osób.
- 14.00–15.30 – Koncert Moje dźwiękowe miasto (Filharmonia Śląska, ul. Sokolska 2, Katowice)
Podstawą programu koncertowego stanowić będą kompozycje stworzone przez uczestników wtorkowych i środowych warsztatów prowadzonych przez dr. Przemysława Schellera podczas Tygodnia Dźwięku. Jako kontrapunkt do twórczości Mieszkańców Miasta Nauki posłużą kompozycje elektroakustyczne kompozytorów związanych z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Tematem przewodnim jest krajobraz dźwiękowy Katowic. W zależności od indywidualnej wrażliwości artystów może przybrać on formę obiektywnego przedstawienia otaczającego nas świata, albo subiektywnej koncentracji na wybranym, brzmiącym elemencie.
Utwory, powstałe z samodzielnie dokonanych nagrań terenowych, a następnie poddane obróbce przy pomocy nowoczesnych technologii dźwiękowych zostaną zaprezentowane z towarzyszeniem instalacji wizualnej tworzonej przez artystów związanych z katowicką Akademią Sztuk Pięknych na czele z dr hab Pawłem Mędrkiem.
Przed koncertem zapraszamy na wystawę Interferencje stworzoną przez twórców Akademii Sztuk Pięknych – dr hab. Judyta Bernaś, dr hab. Sybilla Skałuba, dr Artur Masternak, mgr Paulina Tarara. Wystawa dostępna w Holu Filharmonii Śląskiej.
dr Agnieszka Nowok-Zych to absolwentka teorii muzyki na katowickiej Akademii Muzycznej oraz kulturoznawstwa (teoria kultury) na Uniwersytecie Śląskim. Obecnie wykładowca (asystent) na macierzystej uczelni. Publicystka, dziennikarka, redaktorka. Współpracuje m.in. z Polskim Radiem Katowice, Programem II Polskiego Radia i „Ruchem Muzycznym”. Związana z ważnymi wydarzeniami kulturalnymi w Polsce. Sekretarz Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego.
Na wydarzenie obowiązują zapisy (formularz zgłoszeniowy). Limit uczestników wynosi 150 osób.
Galeria
Zobacz fotorelację z Tygodnia Dźwięku. Pełną galerię wraz z podpisami do zdjęć i podsumowaniem wszystkich aktywności znajdziecie w osobnym wpisie.
Sylwetka kuratorki
dr Sara Knapik-Szweda – adiunktka na Wydziale Nauk Społecznych UŚ w Katowicach. Certyfikowana muzykoterapeutka (MT-C), superwizorka, tutorka, pedagożka. Założycielka MuzKi – miejsca, gdzie jest prowadzona profesjonalna muzykoterapia dla różnych grup. Pracuje klinicznie jako muzykoterapeutka z różnymi uczestnikami pod względem wieku oraz wyzwań rozwojowych. Jej zainteresowania badawcze wiążą się z długoterminową muzykoterapią wśród osób autystycznych, Family-Centred Music Therapy wśród dzieci przedwcześnie urodzonych i ich rodzin, empowermentem wśród rodzin.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych (REA). Unia Europejska ani REA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.