Ustawa 2.0 – kontekst zmian
Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce weszła w życie 1 października 2018 roku. Zapisy Konstytucji dla Nauki umożliwić mają przede wszystkim: wprowadzenie nowego modelu zarządzania uczelniami i nowych ścieżek kariery akademickiej, uelastycznienie systemu finansowania szkolnictwa wyższego, wsparcie prowadzenia badań interdyscyplinarnych oraz efektywniejsze dopasowanie struktury systemu szkolnictwa wyższego do wyzwań społecznych i gospodarczych.
Nadrzędnym celem wprowadzanej reformy było umacnianie znaczenia wyników badań prowadzonych w Polsce w światowej nauce.
Dokumenty do pobrania
- z Dziennika Ustaw – Internetowego Systemu Aktów Prawnych:
- ze strony Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Konstytucja dla Nauki:
Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dostępne są na stronie: konstytucjadlanauki.gov.pl.
Projekt założeń Ustawy 2.0 wypracowywany był w porozumieniu ze środowiskiem akademickim. W ciągu dwóch lat poprzedzających przyjęcie dokumentu organizowane były konsultacje społeczne i dyskusje, opracowywano uzgodnienia międzyresortowe, a także w różnych polskich ośrodkach akademickich odbyło się dziewięć konferencji programowych, w których wzięło udział ponad 5500 uczestników. W opracowanie założeń reformy zaangażowało się ponad 7000 osób.
Z kalendarium prac można się zapoznać na stronie: konstytucjadlanauki.gov.pl, natomiast podsumowanie zmian dostępne jest pod adresem: konstytucjadlanauki.gov.pl.
Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce objęła również Uniwersytet Śląski w Katowicach. W związku z tym władze rektorskie oraz wspólnota akademicka śląskiej Alma Mater inicjowali oraz włączali się w dyskusje na temat przygotowywanych przez ostatnie lata zmian.
Treści na stronie powstały w ramach projektu "Level up↑ – zwiększenia efektywności komunikacyjnej UŚ i kształtowanie postaw otwartości w środowisku akademickim" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, projekt pozakonkursowy pt. „Podniesienie kompetencji kadry akademickiej i potencjału instytucji w przyjmowaniu osób z zagranicy – Welcome to Poland" realizowany w ramach Działania określonego we wniosku o dofinansowanie projektu nr POWR.03.03.00-00-PN14/18