Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Wyspy wiedzy

Logo Iceland Lichtenstein Norway Grants

 

Tytuł projektu: Wyspy wiedzy

Program: Program Edukacja finansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021 oraz Środków Krajowych

Wysokość dofinansowania: 155 956,00 EUR

Wysokość dofinansowania dla UŚ: 75 016,00 EUR

Umowa nr: EOG/21/K4/W/0075

Okres realizacji projektu: od 2022-05-01 do 2023-12-31

Rola Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach: Lider

Partnerzy:

 

Cel projektu: 

Głównym celem projektu jest rozwój kultury jakości w sektorze edukacji poprzez zdiagnozowanie, zaplanowanie, rozwinięcie i wdrożenie do 30.04.2024 r. koncepcji kształcenia uniwersyteckiego opartego na projektowaniu uniwersalnym, edukacji włączającej i spersonalizowanej, a także na kształceniu umiejętności kluczowych z punktu widzenia potrzeb społeczno-gospodarczych oraz kompetencji niezbędnych do swobodnego dostosowywania się studentów i absolwentów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach do zmieniających się czasów.

Cele szczegółowe:

  • Opracowanie rekomendacji dla innowacyjnego i odpowiedzialnego rozwoju kształcenia uniwersyteckiego dzięki przeprowadzeniu wielowymiarowych diagnoz (jakościowych i ilościowych);
  • Udoskonalenie oferty dydaktycznej na poziomie uniwersyteckim poprzez opracowanie 8 ścieżek ogólnouniwersyteckich edukacyjnych i wdrożenie pilotażu przynajmniej 2 z nich;
  • Wzmacnianie mobilności i kreatywności studentów KISM oraz wdrażanie zagranicznych wzorców edukacyjnych, badawczych oraz standardów pracy w oparciu o kontakt z ekspertami (w tym rozwój kultury jakości w sektorze edukacji) poprzez: opracowanie oferty dydaktycznej dla studentów Kolegium Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, a także wzmacnianie współpracy z krajowymi i zagranicznymi ekspertami.

Cel główny i cele szczegółowe zgodne są z celami Programu Edukacja oraz z profilami działalności instytucji uczestniczących w projekcie. Wdrożona przez Uniwersytet Śląski w Katowicach koncepcja kształcenia bezpośrednio wpłynie na lepsze dopasowanie kompetencji studentów i absolwentów do aktualnych potrzeb ekonomicznych i społecznych, wzmacnianie przedsiębiorczości i kreatywności osób uczących się, co sprzyja też rozwijaniu współpracy międzysektorowej i międzynarodowej. Zaproponowana tematyka ścieżek uwzględnia aspekty włączenia społecznego oraz kształcenia spersonalizowanego. Grupę docelową stanowią studenci Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Innowacyjność projektu polega na zastąpieniu tradycyjnego specjalistycznego kształcenia na Uniwersytecie na rzecz kształcenia uniwersalnego, włączającego i spersonalizowanego.

Rezultaty pracy intelektualnej

  1. Rekomendacje dla kształcenia uniwersyteckiego w zmieniającej się rzeczywistości
    Diagnoza oczekiwań interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych wobec kształcenia na studiach pierwszego stopnia i na jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie śląskim w Katowicach.Diagnoza oczekiwań kadry akademickiej wobec kształcenia na studiach pierwszego stopnia i na jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.Diagnoza oczekiwań nauczycieli i nauczycielek szkół ponadpodstawowych wobec kształcenia na studiach pierwszego stopnia i na jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.Diagnoza oczekiwań otoczenia społeczno-gospodarczego wobec kształcenia na studiach pierwszego stopnia i na jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.Diagnoza oczekiwań osób studiujących wobec kształcenia na studiach pierwszego stopnia i na jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.Diagnoza oczekiwań uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych wobec kształcenia na studiach pierwszego stopnia i na jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.Diagnoza oczekiwań interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych wobec kształcenia na studiach pierwszego stopnia i na jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Wnioski i rekomendacje z badań.
  2. Materiały metodyczne w postaci opisów tematycznych ścieżek kształcenia uniwersalnego, włączającego i odpowiedzialnego społecznie
  3. Opracowanie, realizacja i ewaluacja zajęć dydaktycznych w formie modułów seminaryjnych
    Sylabus
    Sylabus – j. angielski
    Materiały
  4. Opracowanie, realizacja i ewaluacja zajęć dydaktycznych w formie tutoringu
    Sylabus
    Sylabus – j. angielski
  5. Opracowanie, realizacja i ewaluacja zajęć dydaktycznych w formie modułów ćwiczeniowych
    Sylabus
    Sylabus – j. angielski
  6. Opracowanie, realizacja i ewaluacja zajęć dydaktycznych w formie modułów zespołowych
    Sylabus 
    Sylabus – j. angielski
  7. Opracowanie, realizacja i ewaluacja zajęć dydaktycznych w formie modułów konwersatoryjnych
    Sylabus
    Sylabus – j. angielski
  8. Opracowanie materiałów edukacyjnych

Aktualności

logo Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia

Międzynarodowy Kongres Jakości Kształcenia

Podczas spotkania zaprezentowane zostaną wstępne wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu, ukierunkowanego na diagnozę kształcenia na studiach pierwszego stopnia i studiach jednolitych magisterskich na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Badania zostały zrealizowane w różnych grupach respondentów, obejmujących zarówno osoby studiujące, jak i pracujące na Uniwersytecie. Celem badań było poznanie opinii społeczności akademickiej na temat doświadczeń związanych ze studiowaniem i z pracą dydaktyczną, jak również szeroko rozumiana ewaluacja programów różnych kierunków studiów.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie kongresu: iceq.pl.

Logo Fundacji EDU-RES

Uniwersyteckie spotkania dydaktyczne w zmieniającej się rzeczywistości

W dniach 19 – 21 września Fundacja Edu-Res miała przyjemność zaprezentować pierwsze wypracowane rezultaty projektu Wyspy Wiedzy, finansowanego w ramach Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021 Program Edukacja.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Fundacji: www.edures.edu.pl

Logo Fundacji EDU-RES

Wyspy Wiedzy – pierwsze spotkanie upowszechniające rezultaty projektu!

Wyspy Wiedzy – pierwsze spotkanie upowszechniające rezultaty projektu!
Już we wrześniu Fundacja Edu-Res przy wsparciu merytorycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach zaprezentuje pierwsze rezultaty realizacji projektu Wyspy Wiedzy, finansowanego w ramach Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021 Program Edukacja.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Fundacji: www.edures.edu.pl

Logotypy partnerów

logo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, logo Islandskiego Instytutu Historii Naturalnej, Logo Fundacji Edu-Res

return to top