|dr Magdalena Christ | Katarzyna Więcek-Jakubek|
Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się poprzez zabawę. Często potrafią stworzyć „coś z niczego”. Świetnie sprawdzają się działania plastyczne z użyciem opakowań po różnych produktach: rolek po papierze toaletowym, guzików, makaronu itp., z których można tworzyć np. budowle małe i duże, biżuterię, instrumenty. Zgromadźmy bądź wybierzmy z dziećmi materiały dostępne w domu i pozwólmy działać ich wyobraźni.
Pamiętajmy również o tym, że nie możemy oczekiwać od dzieci w wieku przedszkolnym długiego zajęcia się tzw. zabawami „stolikowymi”. Dzieci potrzebują ruchu, więc dobrym pomysłem są także różnego rodzaju tory przeszkód, które mogą same stworzyć czy też tańce w strojach, które same przygotują. Ważne, aby w tym czasie być dostępnym dla dzieci, zainteresować się tym, co stworzyły i co chcą nam pokazać. Istotne jest także docenienie ich twórczości, pochwalenie za pomysłowość, oryginalność, wytrwałość oraz za to, że potrafiły się same sobą zająć i były samodzielne.
Pomysły na aktywności domowe:
-
- Gry edukacyjne;
- Kolorowanki, malowanki;
- Kreatywne zabawy w domu;
- Masy plastyczne i sensoryczne do zrobienia w domu;
- Zabawy dla dzieci – blog prowadzony przez absolwentkę Uniwersytetu Śląskiego.
Aktywności dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym (klasy 1–3)
Dzieci w wieku wczesnoszkolnym potrafią już nieco dłużej skupić uwagę na podejmowanych działaniach – pod warunkiem, że są dla nich atrakcyjne. Chętnie angażują się w to, co je interesuje, lubią doświadczać i analizować – w ten sposób poznają otoczenie. Warto dać dziecku kilka propozycji aktywności do wyboru.
Garść inspiracji na spędzanie czasu w domu:
-
- Bajki przyrodnicze pt. „Życie lasu”;
- Eksperymenty dla przedszkolaków;
- Gry i zabawy przyrodnicze;
- Matematyczne zoo;
- Zabawki do zrobienia samemu lub z dzieckiem.
Aktywności dla dzieci z klas 4–8 szkoły podstawowej
Potrzeby w zakresie aktywności i zainteresowania dzieci z klas 4–8 szkoły podstawowej mogą być bardzo zróżnicowane. Im dziecko starsze, tym dłuższy czas koncentracji na wykonywanych czynnościach. Tutaj także sprawdzić może się zróżnicowana oferta zajęć, aby dzieci mogły spędzić czas robiąc to, co lubią lub próbując czegoś zupełnie nowego.
Propozycje:
Sprawdzone wydawnictwa dla dzieci
Dobra książka bawi, uczy i rozwija czytelników w każdym wieku. Spośród wydawnictw publikujących książki dla najmłodszych proponujemy kilka przykładowych, w których zaczytują się nasze dzieci:
- Adamada,
- Babaryba,
- Dwie Siostry,
- Nasza Księgarnia,
- Mamania,
- Muchomor,
- Polarny Lis,
- SAM,
- Tatarak,
- ZAKAMARKI,
- Zielona Sowa.
Zachęcamy również do korzystania z bajek terapeutycznych, które pomagają dzieciom zmierzyć się z różnymi wyzwaniami, jakie napotykają w życiu. Do rozmów na temat aktualnej sytuacji proponujemy elektroniczną wersję książki pt. „Masz tę moc!” wydanej przez Wydawnictwo Olesiejuk. Bezpłatną publikację można pobrać na stronie: www.wydawnictwoolesiejuk.pl/ksiazka-elektroniczna-o-koronawirusie-dla-dzieci.
Kultura online dla dzieci
Ciekawą propozycją na twórcze spędzenie czasu w domu jest skorzystanie z internetowej oferty wydarzeń kulturalnych. Kilka przykładowych aktywności multimedialnych dla najmłodszych:
- animacje i bajki,
- materiały filmoznawcze,
- słuchowiska Polskie Radio Dzieciom,
- spektakle teatralne
- Teatr Wielki dla dzieci,
- „Zdalna Kultura” – projekt Miasta Sosnowca.