Uniwersytet Śląski w Katowicach przygotował dla pracowników uczelni poradniki mające na celu wzmocnienie ich kompetencji w zakresie kontaktów ze studentami. Opracowane broszury mają za zadanie pomóc w sytuacjach, w których martwimy się o studenta, a także uporządkować merytoryczne i zgodne z przepisami uczelni sposoby reagowania w problematycznych przypadkach. Jeden z poradników dotyczy kontaktów ze studentami zmagającymi się z różnego rodzaju trudnościami o podłożu psychicznym, drugi natomiast kwestii związanych m.in. z łamaniem prawa czy bezpieczeństwem.
Treści są uniwersalne, sprawdzą się nie tylko na Uniwersytecie Śląskim, ale także w innych polskich uczelniach, którym zostaną udostępnione.
Broszura pt. „Kontakt z osobami z zaburzeniami psychicznymi. Poradnik dla pracowników Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach” stanowi odpowiedź na zgłaszane przez pracowników uczelni trudne sytuacje, których źródłem najczęściej mogą być problemy emocjonalne, czy też psychologiczne studenta. Część materiałów opracowano podczas warsztatów realizowanych z udziałem studentów oraz specjalistów z zakresu zdrowia psychicznego, część – powstała w ramach prac specjalnie powołanego do tego celu interdyscyplinarnego zespołu pracowników UŚ.
W materiale znajdują się między innymi:
- opisy wybranych zaburzeń psychicznych,
- informacje o wsparciu, jakie mogą otrzymać studenci,
- scenariusz rozmowy wspierającej studenta, którego zachowanie może wskazywać na problemy natury psychologicznej lub inne problemy osobiste,
- raport z badań stanu zdrowia psychicznego wśród studentów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Natomiast broszura pt. „Trudne sytuacje w relacjach ze studentami. Zasady postępowania i scenariusze rozmów” jest rezultatem trwającego około dwóch lat projektu, obejmującego zarówno badania w tym zakresie, jak i pracę interdyscyplinarnych zespołów złożonych z pracowników naukowych i administracyjnych uczelni oraz studentów.
W materiale znajdują się między innymi:
- informacje dotyczące postępowania i reagowania w różnorodnych sytuacjach trudnych,
- podsumowanie wyników badań ankietowych, które były realizowane wśród studentów i kadry Uniwersytetu Śląskiego,
- instrukcje i scenariusze rozmów ze studentami.
Broszury zostały zamieszczone na stronie www.us.edu.pl/pracownik/poradniki.
Wypowiedź prorektor ds. rozwoju kadry prof. dr hab. Ewy Jarosz na temat opracowanych broszur – nagranie wideo:
Fot. materiały unsplash