Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

UŚ w projekcie „PHERECLOS – Open Schooling jako narzędzie wspierające skuteczną edukację”

30.12.2022 - 08:36 aktualizacja 03.01.2023 - 08:55
Redakcja: OO
Tagi: współpraca międzynarodowa

| dr Jerzy Jarosz, prof. UŚ |

Z końcem 2022 roku zakończył się z bardzo pozytywnymi ocenami trzyletni, międzynarodowy projekt edukacyjny „PHERECLOS – Open Schooling jako narzędzie wspierające skuteczną edukację”. Przedsięwzięcie to realizowało konsorcjum, w skład którego weszło 14 europejskich instytucji i uczelni oraz uniwersytet z Kolumbii[1].

Jednym z najważniejszych działań był program mentorski Transnational Education Mentoring Partnerships (TEMP), którego liderem był Uniwersytet Śląski. W ramach tej inicjatywy utworzono 10 międzynarodowych partnerstw i zaangażowano łącznie 44 partnerów – uniwersytety, uniwersytety dzieci, szkoły i instytucje europejskie związane z formalnym lub pozaformalnym obszarem edukacji. Ich działalność była konsultowana i monitorowana przez Uniwersytet Śląski.

Głównym celem projektu PHERECLOS było wypracowanie i rozpowszechnianie w europejskich systemach edukacji narzędzi stosowanych w promowanym modelu edukacji Open Schooling.

W działaniach konsorcjum model ten jest postrzegany jako sposób nauczania i uczenia się w szkole i poza nią, oparty na wszystkich istniejących środkach dydaktycznych dostępnych w lokalnym otoczeniu społecznym. Umożliwia on i wykorzystuje współpracę pomiędzy lokalnymi podmiotami edukacji formalnej i pozaformalnej, stawiając szkoły w centrum lokalnej społeczności oraz pozwalając na refleksję i reagowanie na wyzwania zewnętrzne.

Uniwersytet Śląski może pochwalić się najdłużej, nieprzerwanie działającą inicjatywą tego typu w Polsce, a być może i w Europie.

W tym roku 40. rocznicę działania obchodziły cieszące się dużą popularnością wrześniowe cykle wykładów z eksperymentami dla szkół, znane jako Osobliwości Świata Fizyki. Na tej bazie wyrosła obecna, interdyscyplinarna oferta Uniwersytetu Śląskiego dla szkół – Uniwersyteckie Miasteczko Naukowe organizowane przez Uniwersytet Otwarty.

Ideę tworzenia klastrów edukacyjnych i angażowania lokalnych podmiotów wspierających edukację formalną, a także istotę Uniwersyteckiego Miasteczka Naukowego przedstawia krótka animacja dostępna w serwisie YouTube.

Projekt PHERECLOS, w tym także program mentorski TEMP prowadzony przez Uniwersytet Śląski, został podsumowany w publikacji „PHERECLOS White Book on Open Schooling – a reference guide”, dostępnej na stronie internetowej przedsięwzięcia.

Kraje europejskie zaangażowane w projekt PHERECLOS i program mentorski TEMP

Kraje europejskie zaangażowane w projekt PHERECLOS i program mentorski TEMP

[1] Skład konsorcjum: Kinderbüro Universität Wien GmbH (Austria), SYNYO GmbH (Austria), Uniwersytet w Innsbrucku (Austria), Uniwersytet Śląski (Polska), Uniwersytet Wiedeński (Austria), European School Heads Association (Austria), Uniwersytet Kopenhaski (Dania), Stichting International Parents Alliance (Holandia), Snellman-instituutti ry (Finlandia), Politechnika Łódzka (Polska), Uniwersytet w Porto (Portugalia), Sissa Medialab srl (Włochy), Universidad EAFIT (Kolumbia), Asociatia Universitatea Copiilor (Rumunia), Teacher Scientist Network (Wielka Brytania).

logo projektu PHERECLOS

return to top