Tydzień nr 44: Tydzień Gier
Termin: 4–10 listopada 2024
- Kurator: dr hab. Michał Kłosiński, prof. UŚ (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
- Producentki: Weronika Cygan-Adamczyk i Aneta Knapik (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Opis tygodnia
Czterdziestym czwartym spośród wszystkich 50 Tygodni w Mieście Nauki był Tydzień Gier. Wydarzenie odbywa się w ramach obchodów Europejskiego Miasta Nauki, które trwają przez cały 2024 rok.
W Tygodniu Gier chcieliśmy przedstawić wachlarz wydarzeń przeznaczonych dla szerokiego grona odbiorców. Odbyły się seminaria groznawcze poświęcone kwestiom klimatu, transformacji i grom jako narzędziom zmiany społecznej, a także ogólnopolski kongres nieistniejącej oficjalnie dyscypliny groznawstwa.
W ramach tygodnia odbyły się spotkania skierowane do osób w różnym wieku poświęcone m.in. szeroko pojętej pedagogice growej, czyli wykorzystaniu gier w kształceniu oraz popularyzowaniu wiedzy.
Każdy miłośnik gier na pewno znalazł w tygodniu coś dla siebie. Fani gier cyfrowych mogli poznać historię gier czy zetknąć się z esportem. Z kolei zwolennicy planszówek otrzymali okazję do wzięcia udziału w rozgrywkach czy sesjach RPG.
We wszystkie dni odbywały się wydarzenia o różnej tematyce, w tym:
- Wykłady, warsztaty i spotkania ze specjalistami z branży, edukatorami, naukowcami, wybitnymi dydaktykami;
- Inicjatywy z materiałami i goglami VR, wykorzystaniem gier w medycynie i rehabilitacji;
- Przestrzeń nauki i zabawy z grami analogowymi, spotkania dla kadry dydaktycznej dotyczące gier w edukacji, sesja RPG;
- Zakątek esportowca – wykłady, spotkania z ekspertami i turnieje growe;
- Ogólnopolski Kongres Groznawczy – omówienie standardów edukacji groznawczej i grotwórczej, wspólna rozmowa o wykorzystaniu gier w edukacji szkolnej i uniwersyteckiej. Organizacja paneli dyskusyjnych z edukatorami i przedstawicielstwami instytucji państwowych;
- Międzynarodowe seminarium poświęcone tematyce green gamingu – gier jako narzędzi utopijnego myślenia i ważnego nośnika wiedzy i idei związanych z klimatem, środowiskiem i przyszłością rodzaju ludzkiego;
- Wycieczki i panele dyskusyjne w Muzeum Historii Komputerów i Informatyki w Katowicach na temat historii technologii gamingowych i rozwoju gier.
Galeria
Zobacz fotorelację z Tygodnia Gier. Pełną galerię wraz z podpisami do zdjęć i podsumowaniem wszystkich aktywności znajdziecie w osobnym wpisie.
Sylwetka kuratora
dr hab. Michał Kłosiński, prof. UŚ – aktywny członek Towarzystwa Studiów Utopijnych. W czasie studiów doktoranckich brał udział w Paryskim Programie Teorii Krytycznej. Założyciel Centrum Badań Groznawczych Uniwersytetu Śląskiego. Publikował artykuły z zakresu literatury polskiej, teorii literatury i gier wideo w: „Game Studies”, „Journal of Gaming and Virtual Worlds”, „International Journal of Baudrillard Studies”, „Pamiętniku Literackim”, „Tekstach Drugich”. Jest autorem czterech monografii, z których dwie poświęcone są grom cyfrowym, „Hermeneutyka gier wideo. Interpretacja immersja, utopia” (Warszawa 2018), oraz „Przygody cyfrowego tułacza. Interpretacje groznawcze” (Katowice 2023). Jego badania można umieścić na przecięciu teorii literatury, studiów nad grami i studiów utopijnych. Główne zainteresowania badawcze to: krytycznie zorientowane gry wideo, teoria literatury i filozofia technologii. W pracach koncentruje się na problematyce reprezentacji, symulakrów, quasi-przedmiotów oraz krytyce kapitalizmu. Realizuje grant Narodowego Centrum Nauki na „Mapowanie growej biopolityki”.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych (REA). Unia Europejska ani REA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.