W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi wprowadzenia w życie Zarządzenia Rektora nr 1/2021 z dnia 7 stycznia tego roku o szczegółowych zasadach i trybie ustalania indywidualnego przydziału obowiązków nauczycieli akademickich (w skrócie IPO), w dniu 2 lutego o godzinie 17:00 odbędzie się otwarte spotkanie on-line z kolegium rektorskim poświęcone IPO.
Spotkanie będzie dostępne na platformie Teams pod linkiem:
Wprowadzenie IPO generuje wiele pytań, dlatego przed spotkaniem należy wyjaśnić kilka kwestii:
- Głównym powodem wprowadzenia IPO są przepisy ustawyPrawo o szkolnictwie wyższym i nauce z 20 lipca 2018 roku, które stwierdzają, że obowiązki nauczycieli akademickich leżą w trzech sferach – badawczej, dydaktycznej oraz organizacyjnej, zależnie od grupy pracowniczej, w której zatrudniony jest nauczyciel akademicki (art. 115). Ustawa nałożyła na rektora obowiązek ustalenia szczegółowego zakresu obowiązków nauczyciela akademickiego (w art. 116 ustęp 5). W naszym Uniwersytecie postanowiliśmy ten obowiązek zrealizować w drodze indywidualnego przydziału obowiązków (IPO).
- Celem IPO jest zebranie w jednym dokumencie (a docelowo w jednym miejscu w systemie elektronicznym) obowiązków nauczycieli akademickich realizowanych w ramach stosunku pracy w Uniwersytecie. Jest to zatem włączenie do znanych nam przydziałów zajęć dydaktycznych także wykonywanych przez nas zadań badawczych i organizacyjnych. Warto przy tym podkreślić, że IPO pozwoli nam realizować zasadę elastycznego pensum, np. wtedy, gdy kierowanie projektem naukowym lub wykonywanie istotnych zadań na rzecz uczelni uzasadnia obniżenie wymiaru pensum.
- Zarządzenie nie wprowadza nowych obowiązków nauczycieli akademickich, a jedynie zbiera w jednym miejscu te już realizowane w naszym uniwersytecie, pozwalając każdemu pracownikowi i jego przełożonemu na ich identyfikację i ewidencjonowanie. W tym rozumieniu, wskazywanie obowiązków w sferze badawczej oraz organizacyjnej jest jedynie ujęciem tego, co każdy z nas robił – prowadził badania naukowe oraz wykonywał prace organizacyjne na rzecz Uniwersytetu, Wydziału czy Instytutu. Często jednak ta właśnie praca była niewidoczna dla bezpośrednich przełożonych, a także dla komisji dokonujących ocen okresowych.
- IPO jest równie pomocny dla określenia obowiązków badawczych pracownika. Uczelnie podlegają ewaluacji, a jej wynik ma bezpośredni wpływ na uprawnienia do kształcenia i nadawania stopni naukowych oraz na wynik finansowy uczelni. Dorobek każdego pracownika zaliczanego do liczby N ma wpływ na ten wynik i co za tym idzie deklaracja pracownika o planowanych badaniach i publikacjach pozwala przełożonym na prognozowanie oraz realizację strategii badawczej w ramach dyscypliny. IPO określa podstawowe obowiązki badawcze pracownika.
- Wprowadzone w Zarządzeniu z dnia 7 stycznia 2020 r. szczegółowe zasady i tryb ustalania indywidualnego przydziału obowiązków nauczycieli akademickich są efektem kilkumiesięcznych prac zespołu składającego się z przedstawicieli nauczycieli akademickich różnych dyscyplin oraz pracowników administracji Uniwersytetu. Mamy przy tym świadomość, że samo wprowadzenie tego narzędzia w życie jest zadaniem nowym i złożonym. Z tego względu założyliśmy, że nadchodzący semestr letni bieżącego roku akademickiego będzie okresem testowym dla nowej procedury. Nie ma też związku z najbliższą oceną okresową. Etap testowy jest potrzebny, aby udoskonalone rozwiązanie wprowadzić od nowego roku akademickiego 2021/2022.
W związku z wieloma pytaniami i wątpliwościami przedłużamy termin składania formularzy do końca lutego 2021 r. Czekamy na Państwa uwagi w sprawie IPO, kierowane na adres: ipo@us.edu.pl