Strategia rozwoju Uniwersytetu Śląskiego 2026–2029
Strategia rozwoju Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na lata 2026–2029, przyjęta przez Senat Uniwersytetu Śląskiego 9 grudnia 2025 roku, wyznacza główne kierunki działań i priorytety rozwojowe uczelni na okres od 1 stycznia 2026 roku do 31 grudnia 2029 roku.
Proces tworzenia Strategii
Prace nad dokumentem rozpoczęły się w 2024 roku i obejmowały diagnozę kluczowych obszarów działalności uczelni, opracowanie celów strategicznych oraz przygotowanie planów rozwojowych dla wydziałów i wybranych jednostek. Całość prac koordynował Zespół ds. opracowania projektu Strategii rozwoju Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na lata 2026-2029, powołany przez JM Rektora UŚ na mocy zarządzenia nr 14 z dnia 3 lutego 2025 r. Istotnym etapem procesu były konsultacje społeczne, prowadzone od 16 lipca do 10 października 2025 roku, które zaowocowały wprowadzeniem do dokumentu zmian zasugerowanych przez członkinie i członków Wspólnoty Uniwersytetu.
Sześć filarów Strategii
Strategia rozwoju opiera się na sześciu filarach, które wyrażają wartości Wspólnoty Uniwersytetu:
Różnorodność badań i kształcenia – wspieramy wszystkie dyscypliny nauki i sztuki, uznając ich znaczenie dla rozwoju wiedzy i społeczeństwa.
Sprawiedliwość i równe traktowanie – zapewniamy przejrzyste zasady oceny i sprzeciwiamy się wszelkim formom dyskryminacji.
Dobrostan i zdrowie – dbamy o fizyczny, psychiczny i społeczny dobrostan osób tworzących wspólnotę Uniwersytetu.
Odpowiedzialność społeczna – aktywnie uczestniczymy w życiu publicznym, dzieląc się wynikami badań i wspierając rozwój regionu.
Wolność akademicka – chronimy swobodę badań i nauczania jako fundament demokracji i rozwoju nauki. Doceniamy najaktywniejsze nauczycielki akademickie i nauczycieli akademickich oraz ich osiągnięcia, zwłaszcza na arenie międzynarodowej.
Troska o zrównoważony budżet – w każdym obszarze funkcjonowania uczelni racjonalnie planujemy i wydatkujemy powierzone środki mając na względzie zarówno efektywność ich wykorzystania, jak i dobro całej uczelni.
Wizja rozwoju Uniwersytetu
Siłą klasycznego uniwersytetu jest wysoki poziom badań we wszystkich prowadzonych na nim dyscyplinach naukowych oraz obecność w nauce międzynarodowej. Monitorowanie tego poziomu i podejmowanie działań w kierunku jego podnoszenia stanowią niezbędny instrument, aby dołączyć do wiodących uczelni w kraju oraz być rozpoznawalnym ośrodkiem akademickim w Europie. Służą temu m.in. inwestycje w infrastrukturę dla nauk i kształcenia eksperymentalnego (chemia, biologia), które planujemy ukończyć odpowiednio w 2027 i 2029 roku, instrumentalnie wspierające dalszy rozwój dziedzin nauk ścisłych i przyrodniczych oraz inżynieryjno-technicznych.
Podobnie jak wysoki poziom naukowy, najwyższej jakości kształcenie osób studiujących ma fundamentalne znaczenie dla przyszłości naszej uczelni. Wraz z reformą kształcenia (Nowa Koncepcja Studiów) rozpoczęliśmy i będziemy rozwijać w skali całej uczelni kształcenie interdyscyplinarne i zindywidualizowane. Przygotowywana reforma studiów drugiego stopnia ma na celu jak najmocniejsze włączenie studentów w prowadzone w uczelni badania naukowe oraz jeszcze większe powiązanie edukacji z rynkiem pracy dzięki rozbudowanemu systemowi praktyk oraz mentoringu. Chcemy stworzyć jeszcze lepsze warunki dla mobilności studentów, czemu sprzyja unikalny i prestiżowy sojusz Transform4Europe (T4EU). Chcemy, by osoby studiujące w Uniwersytecie widziały i czuły, że wspólnie pracujemy nad ich przyszłością, lepszą dzięki studiowaniu w naszej uczelni.
Pierwszorzędnym celem Uniwersytetu jest dbałość o rozwój młodej kadry, w tym także doskonalenie szkół doktorskich. Dążymy do tego, by pozyskiwały najlepsze kandydatki i najlepszych kandydatów, a doktorantkom i doktorantom zapewniały wszechstronny rozwój w oparciu o jak najlepszy program kształcenia, efektywną realizację projektów badawczych, wejście w międzynarodowe środowisko naukowe poprzez staże, konferencje oraz inne formy międzynarodowej współpracy badawczej. Osobnym i równie ważnym zadaniem uczelni jest wsparcie osób po doktoracie.
Przyjętym powszechnie hasłem „Nauka nowym przemysłem Śląska” Uniwersytet stał się inicjatorem i liderem wielu działań, które uczyniły go aktywnym uczestnikiem istotnych debat i planów dotyczących przyszłości województwa. Utworzone z naszej inicjatywy Konsorcjum Akademickie – Katowice Miasto Nauki (łączące siedem uczelni publicznych Katowic: Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademię Wychowania Fizycznego im. J. Kukuczki w Katowicach, Politechnikę Śląską, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach i Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach) jest unikalnym w skali Polski sojuszem uczelni. Chcemy rozwijać tę współpracę wzmacniając tym samym wpływ sfery akademickiej na kierunek transformacji regionu. Uniwersytet bierze odpowiedzialność za wpływ badań i kształcenia akademickiego na rozwój regionu. Program Naukowy dla Śląska oraz Zielona Strefa Nauki to dwa zasadnicze instrumenty tego wpływu, które chcemy rozwijać w najbliższych latach.
Współpraca międzynarodowa we wszystkich obszarach funkcjonowania Uniwersytetu jest naszym celem strategicznym, który w najbliższych latach spowoduje wzrost jego rangi w sojuszu T4EU. Efektywne wykorzystanie tego członkostwa ułatwi naszej kadrze akademickiej prowadzenie międzynarodowej współpracy naukowej i dydaktycznej, a osobom studiującym korzystanie z oferty dydaktycznej uczelni sojuszu. Przekształcanie Uniwersytetu w uczelnię międzynarodową jest celem strategicznym, a konieczność jego realizacji uzasadnia zarówno misja, jak i prognozy demograficzne.
Przekonaliśmy się, jak ważne i wymiernie pożyteczne dla Uniwersytetu jest szerokie, zrozumiałe i atrakcyjne komunikowanie wyników badań naukowych. Wspieramy każde działanie w tym zakresie, od aktywności indywidualnej osób zatrudnionych, przez cykliczne wydarzenia wydziałowe, aż po te spektakularne, jak Śląski Festiwal Nauki (ŚFN). Budujemy w ten sposób autorytet publiczny Uniwersytetu.
Niezbędnym warunkiem każdego celu, jaki sobie stawiamy jest udoskonalenie warunków pracy w Uniwersytecie – tak by sprzyjały one rozwojowi oraz ogólnemu dobrostanowi osób zatrudnionych. Począwszy od warunków płacowych w ramach aktualnej subwencji, przez poprawę przestrzeni i wyposażenia miejsca pracy, aż po lepszą organizację jednostek badawczych, dydaktycznych i administracyjnych. Uznajemy, że koniecznym warunkiem rozwoju każdej osoby tworzącej wspólnotę Uniwersytetu jest poczucie bezpieczeństwa oraz równość szans w realizacji edukacyjnych i zawodowych wyzwań. Chcemy, aby Uniwersytet był cenionym pracodawcą.
Celem reformy organizacyjnej Uniwersytetu z 2019 roku była jak największa swoboda w prowadzeniu badań naukowych. Uzupełnimy ten obszar o możliwość tworzenia innych jednostek organizacyjnych na wydziale (np. katedr lub zakładów).
Uczelnia aktywnie przeciwdziała niepożądanym efektom wdrażania AI, a równocześnie tworzy warunki do bezpiecznego, etycznego i produktywnego wykorzystywania tej technologii w badaniach, dydaktyce i pracy administracyjnej.
Ważne dla nas jest poczucie dumy i satysfakcji, że kształcąc się i pracując w Uniwersytecie, jest się częścią jego wspólnoty. Poczynimy kolejne kroki, aby nikt nie czuł się z niej wykluczony. Jak zapisali twórcy naszej Misji uchwalonej przez Senat w dniu 20 maja 1997 roku:
Uniwersytet Śląski służy nie tylko wielkiej idei chronienia i przekazywania myśli stanowiącej efekt pracy przeszłych pokoleń, lecz wnosi swój wkład do kulturowego dziedzictwa społeczeństwa poprzez twórczą pracę badawczą i artystyczną, interpretację współczesnej rzeczywistości i analizę ewolucji wartości kształtujących bezpośrednie otoczenie. Geograficzna i kulturowa lokalizacja Uniwersytetu na pograniczach regionów, którym historia przeznaczyła odrębne losy, lecz które przez stulecia rozwijały swoją kulturę we wzajemnym przenikaniu się i dialogu, sprzyja europejskiemu wymiarowi Uczelni jako miejsca, którego tożsamość konstytuuje się nie poprzez izolację, lecz dzięki gotowości gościnnego przyjęcia tego, co Inne i Odmienne.
Finalny dokument
Pełna treść Strategii rozwoju Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na lata 2026–2029.
Strategie rozwoju jednostek
W odróżnieniu od wcześniejszych dokumentów strategicznych, Strategia Rozwoju Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na lata 2026–2029, oprócz głównego dokumentu uczelnianego, obejmuje również strategie rozwoju wydziałów oraz wybranych jednostek uczelni: szkół doktorskich, wybranych kolegiów oraz Uniwersytetu Otwartego w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.
Władze dziekańskie oraz władze wybranych jednostek opracowały własne strategie, uwzględniające odrębny charakter i specyficzne potrzeby każdej z nich. Strategie rozwoju jednostek winny wpisywać się w spójną wizję rozwoju Uniwersytetu Śląskiego, ale jednocześnie dawać przestrzeń na realizację indywidualnych celów.
Strategie wydziałów i jednostek:
- Strategia rozwoju Wydziału Humanistycznego
- Strategia rozwoju Wydziału Nauk Przyrodniczych
- Strategia rozwoju Wydziału Nauk Społecznych
- Strategia rozwoju Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych
- Strategia rozwoju Wydziału Prawa i Administracji
- Strategia rozwoju Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji
- Strategia rozwoju Wydziału Teologicznego
- Strategia rozwoju Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego
- Strategia rozwoju szkół doktorskich
- Strategia rozwoju Uniwersytetu Otwartego w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach
- Strategia rozwoju Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej
- Strategia rozwoju Kolegium Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Poprzednie strategie UŚ:
- Strategia Rozwoju Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na lata 2020-2025 obejmująca Program Działań Strategicznych na lata 2019-2020
- Strategia rozwoju Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na lata 2012-2020
- University of Silesia in Katowice – development strategy 2012-2020
- Prezentacja Strategii rozwoju Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na lata 2012-2020







