Pierwsze seminarium pt. „Dwujęzyczność uniwersytetu. Genealogia kryzysu kształcenia kierunkowego. Propozycja wyjściowa”, organizowane w ramach cyklu spotkań dotyczących przygotowania i wdrożenia Nowej Koncepcji Studiów na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, odbyło się 20 stycznia 2022 roku. Prelekcję wygłosił rektor UŚ prof. dr hab. Ryszard Koziołek.
Prelegent
Prof. Ryszard Koziołek, rektor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach | fot. Julia Agnieszka Szymala
Prof. Ryszard Koziołek
Literaturoznawca, eseista, rektor Uniwersytetu Śląskiego w kadencji 2020–2024.
Uznany nauczyciel akademicki, badacz, inicjator licznych przedsięwzięć, zarówno popularnonaukowych – na przykład Śląski Festiwal Nauki KATOWICE, jak i z zakresu kształcenia – opracowanie i wdrożenie unikatowej w Polsce formy indywidualnych studiów międzyobszarowych pozwalającej studentom na indywidualną i interdyscyplinarną realizację ścieżek edukacji w oparciu o wszystkie programy studiów dostępne na Uniwersytecie Śląskim.
Prof. Ryszard Koziołek jest także laureatem licznych nagród – w 2010 roku otrzymał Nagrodę Literacką Gdynia w kategorii „Eseistyka” za książkę „Ciała Sienkiewicza. Studia o płci i przemocy”, w 2016 roku jego książka „Dobrze się myśli literaturą” została uhonorowana Śląskim Wawrzynem Literackim, a rok później odebrał Nagrodę Marszałka Województwa Małopolskiego i Prezydenta Miasta Krakowa im. Kazimierza Wyki przyznawaną za wybitne osiągnięcia w dziedzinie eseistyki oraz krytyki literackiej i artystycznej. Zasiadał również w jury czterech kolejnych edycji Nagrody Literackiej Nike, a w 2015 roku pełnił obowiązki przewodniczącego tego gremium.
Materiał wideo z seminarium
Odtwórz wideo:
Opis spotkania
W ramach seminarium postawiono i wspólnie przemyślano pytania:
- czym powinno być kształcenie uniwersyteckie dziś, czyli w przyszłości, która da się objąć naszą odpowiedzialną refleksją i działaniem?
- czym powinno być w swojej treści i funkcji oraz jakie metody sprzyjają temu, aby WSZYSTKIE strony procesu edukacji – studenci, nauczyciele, wspólnoty, do których należą, pracodawcy – odniosły z niego większą korzyść?
Przez „kształcenie uniwersyteckie” chcemy rozumieć przemyślany wpływ, jaki złożony i rozległy system nauki akademickiej oraz oparta na nim bogata oferta kształcenia w Uniwersytecie wywierać może na kierunkowe efekty uczenia się, czyniąc kierunkowe kształcenie uniwersyteckie unikatowym i efektywniejszym dla absolwentów w ich pracy i życiu.
Pytania te zadajemy sobie w konkretnym kontekście prac nad projektem studiów licencjackich, którego dwa podstawowe fundamenty to:
- systemowe i celowe powiązanie kształcenia kierunkowego z uniwersyteckim kształceniem interdyscyplinarnym oraz
- istotne upodmiotowienie studenta w zakresie tworzenia przez niego indywidualnego programu studiów.