Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

search Intranet
pracownik
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

II seminarium nt. Nowej Koncepcji Studiów | dr hab. Michał Krzykawski, prof. UŚ

03.04.2022 - 16:58 aktualizacja 31.05.2023 - 13:55
Redakcja: AJS
dr hab. Michał Krzykawski, prof. UŚ

Drugie seminarium pt. „Fakultety, władze i ich funkcje. Uniwersytet jutra w dobie apokalipsy kognitywnej”, organizowane w ramach cyklu spotkań dotyczących przygotowania i wdrożenia Nowej Koncepcji Studiów na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, odbyło się 9 lutego 2022 roku w formule zdalnej. Prelekcję wygłosił dr hab. Michał Krzykawski, prof. UŚ z Wydziału Humanistycznego UŚ, dyrektor Centrum Badań Krytycznych nad Technologiami.

przyszłość kształcenia uniwersyteckiego

odwiedź stronę projektu:

Prelegent

dr hab. Michał Krzykawski, prof. UŚ

fot. archwium dr. hab. Michała Krzykawskiego, prof. UŚ

dr hab. Michał Krzykawski, prof. UŚ

 

Filozof, literaturoznawca romański, tłumacz, naukowy poliamorysta. Dyrektor Centrum Badań Krytycznych nad Technologiami w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Autor wielu prac z zakresu współczesnej filozofii francuskiej, filozofii techniki, ekonomii politycznej i życia zwierzęcego.

Materiał wideo z seminarium

Odtwórz wideo:

Opis spotkania

Pytanie o uniwersytet jutra jest dzisiaj przede wszystkim pytaniem o technikę z dwóch zasadniczych powodów. Po pierwsze, proces ewolucji urządzeń technicznych (dzisiaj nazywanych technologiami) dogłębnie zmienił warunki możliwości wytwarzania wiedzy w obrębie fakultetów, a także ich stosunki między sobą i z zewnętrzem uniwersytetu. Po drugie, tryb funkcjonowania systemowo zintegrowanych technologii obliczeniowych wytwarza zaburzenie (disruption), które brutalnie uderza w nasze umysły-mózgi, mieniąc się przy tym tysiącami twarzy powszedniego obłędu.

Ponieważ w najbliższych latach następstwa (epistemologiczne, społeczne, psychiczne, polityczne, geopolityczne i prawne) tego wstrząsu technologicznego będą się nasilać, potrzebny jest nam nowy spór fakultetów, który ten nowy stan de facto mógłby przekształcić w nowy stan de iure.

Główną stawką tego sporu jest jednak nie tylko nowa organizacja nauki i edukacji w uniwersytecie. Gra idzie przede wszystkim o władze poznawcze (facultas) i ich funkcje, które ulegają hiper-przemysłowemu przekształceniu/odkształceniu za sprawą technologii w tym samym momencie, gdy młodzieży wali się świat. Zmiana już się dokonała. W swoim wystąpieniu chciałbym dookreślić pola i problemy, które należy rozważyć, aby nadać jej inny, bardziej pożądany i bezpieczny kierunek – znaleźć rozstaj i odbić w inną drogę.

Odwiedź stronę projektu:

return to top