Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

search Intranet
pracownik

Szkolenie | Dydaktyka szkoły wyższej

15.09.2025 - 09:07 aktualizacja 15.09.2025 - 13:03
Redakcja: Marzena Ponicka

Centrum Dydaktyki Uniwersytetu Śląskiego zaprasza początkujących nauczycieli akademickich na szkolenie pn.: Dydaktyka szkoły wyższej.
Uczestnictwo w zajęciach pozwoli rozwijać kompetencje dydaktyczne.
Data szkolenia: 29 września 2025 r.
Godziny: 8:30–15:45
Miejsce: Wydział Humanistyczny, ul. Uniwersytecka 4, sale: B0.21, B0.22, B0.23

Forma realizacji: szkolenie realizowane w formie kontaktowej.

Zapisy na szkolenie: do 29.09.2025 r.
Szkolenie ma na celu wspierać uczestników w projektowaniu angażujących i efektywnych zajęć dydaktycznych, z wykorzystaniem nowoczesnych metod, takich jak:
  • gamifikacja
  • praca zespołowa
  • różnorodne formy ewaluacji
Program łączy teorię z praktyką i bazuje na doświadczeniach programów ministerialnych Masters of Didactics, realizowanych we współpracy z wiodącymi ośrodkami dydaktycznymi w Europie.
Prowadzące:
• dr hab. Małgorzata Przybyła-Kasperek, prof. UŚ
• dr Bożena Nowak
• dr Katarzyna Holewik
img

Szczegółowe cele szkolenia

  • Projektowanie efektywnych zajęć dydaktycznych (Learning Design):
    • Umiejętność analizy potrzeb edukacyjnych uczestników zajęć i dostosowania programu do ich oczekiwań oraz wymagań.
    • Zrozumienie zasad konstruktywnego łączenia celów edukacyjnych, treści zajęć i oczekiwanych wyników kształcenia.
    • Rozwijanie kompetencji w tworzeniu spójnych i angażujących scenariuszy zajęć.
  • Praca zespołowa w edukacji:
    • Opanowanie nowoczesnych metod wspierających efektywne uczenie się w grupie (Team-based learning, Group-based tutoring).
    • Rozwijanie umiejętności oceny wkładu indywidualnych uczestników w pracę zespołową.
    • Poznanie technik integracji grupy i budowania relacji społecznych między uczestnikami (Icebreakers).
  • Ewaluacja w procesie edukacyjnym:
    • Zrozumienie znaczenia ewaluacji jako narzędzia poprawy jakości nauczania i uczenia się.
    • Poznanie różnych rodzajów ewaluacji (ewaluacja własna, rówieśnicza, przez prowadzącego) i ich zastosowania w praktyce.
    • Zdobycie umiejętności udzielania konstruktywnego feedbacku, który motywuje i wspiera proces uczenia się uczestników.
  • Gamifikacja w edukacji:
    • Zrozumienie, czym jest gamifikacja i jak może być skutecznie wykorzystana w procesie dydaktycznym.
    • Poznanie zasad tworzenia angażującej narracji edukacyjnej (tworzenie questów głównych i pobocznych).
    • Opanowanie umiejętności projektowania elementów gamifikacji, takich jak punkty doświadczenia, odznaki, wyzwania czy mechaniki rozwoju postaci.

Efekty kształcenia i korzyści dla uczestnika

  • Uczestnik potrafi analizować potrzeby edukacyjne i dostosowywać cele zajęć do oczekiwań i wymagań grupy.
  • Uczestnik potrafi tworzyć spójne i skuteczne scenariusze zajęć, łączące cele, treści i oczekiwane efekty kształcenia.
  • Uczestnik zna i potrafi zastosować nowoczesne metody pracy grupowej (Team-based learning, Group-based tutoring).
  • Uczestnik potrafi oceniać wkład indywidualnych członków grupy w ramach zespołowych działań.
  • Uczestnik umie stosować techniki integracyjne i budować pozytywną dynamikę w grupie (Icebreakers).
  • Uczestnik rozumie znaczenie ewaluacji jako narzędzia doskonalenia procesu edukacyjnego.
  • Uczestnik potrafi przeprowadzać różne formy ewaluacji (własną, rówieśniczą, przez prowadzącego).
  • Uczestnik zdobywa umiejętność udzielania konstruktywnej i efektywnej informacji zwrotnej (feedbacku).
  • Uczestnik rozumie, jak zastosować gamifikację do zwiększenia zaangażowania uczestników.
  • Uczestnik potrafi zaprojektować kluczowe elementy gamifikacji (punkty, odznaki, wyzwania) oraz stworzyć angażującą narrację edukacyjną (questy główne i poboczne).

Program szkolenia

Moduł I: Projektowanie efektywnych zajęć dydaktycznych i praca zespołowa (Learning Design i Team-based Learning)

  1. Podstawy projektowania zajęć dydaktycznych:
  • Analiza potrzeb i oczekiwań uczestników zajęć.
  • Wyznaczanie celów kształcenia i ich powiązanie z oczekiwanymi efektami uczenia się.
  1. Praca zespołowa w edukacji:
  • Wprowadzenie do Team-based learning i Group-based tutoring.
  • Narzędzia wspierające współpracę w grupach.
  • Ocena indywidualnego wkładu w pracę zespołową oraz budowanie pozytywnej dynamiki grupy.
  • Integracja i budowanie relacji społecznych między uczestnikami – Icebreakers.

Moduł II: Ewaluacja i konstruktywny feedback

  1. Znaczenie ewaluacji w procesie kształcenia:
  • Rodzaje ewaluacji: własna, rówieśnicza, przez prowadzącego.
  • Praktyczne techniki przeprowadzania ewaluacji i interpretacji wyników.
  1. Konstruktywna informacja zwrotna (feedback):
  • Zasady udzielania efektywnego i motywującego feedbacku.
  • Rola informacji zwrotnej w procesie uczenia się i rozwoju uczestników.

Moduł III: Gamifikacja w dydaktyce

  1. Gamifikacja jako narzędzie edukacyjne:
  • Wprowadzenie do gamifikacji: czym jest i jakie daje korzyści.
  • Kluczowe elementy grywalizacji: punkty, odznaki, rozwój postaci, wyzwania.
  • Tworzenie spójnych historii: questy główne i poboczne jako elementy zajęć.

Formy i metody pracy: np.: praca w grupie, praca w parach, metoda projektowa, mini wykłady prowadzących, ćwiczenia warsztatowe, analiza prezentacji, dyskusja na forum.

return to top